Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1874731_0001.png
3. april 2018
J.nr. 2018 - 1744
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 295 af 6. marts 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om at redegøre for, hvilken empiri der ligger til grund for at antage, at personer, der befinder sig i aftrapningsintervallet men som netto stadig vil få mere til sig selv i disponibel indkomst, trods at de ikke får det fulde fradrag, vil nedsætte deres arbejdstid og dermed reducere timearbejdsudbuddet, til skatteministeren
1874731_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af svar på SAU alm. del - spørgsmål 31 af 13. oktober 2017 at, ”Der skønnes
at være en væsentlig afledt negativ provenuvirkning på omtrent -1,6 mia. kr. som følge af
de afledte arbejdsudbudsvirkninger forbundet med indførelsen af en indkomstaftrappet
forhøjelse af personfradraget med 10.000 kr. Det afspejler en forøgelse af marginalskatten
i aftrapningsintervallet med ca. 3,8 pct. point. (i forhold til gældende regler i 2018) [ved en
aftrapning fra 250.000-350.000 kr.]. Aftrappes forhøjelsen af personfradraget i stedet i det
kortere indkomstinterval 300.000-350.000 kr., vil marginalskatten i aftrapningsintervallet
forøges med ca. 7,6 pct. point.” Og ”Den højere marginalskat reducerer gevinsten af den
sidst tjente krone, hvilket medfører en reduktion i timearbejdsudbuddet via substitutions-
effekten.”. Vil ministeren redegøre for, hvilken empiri der ligger til grund for at antage, at
personer, der befinder sig i aftrapningsintervallet men som netto stadig vil få mere til sig
selv i disponibel indkomst, trods at de ikke får det fulde fradrag, vil nedsætte deres ar-
bejdstid og dermed reducere timearbejdsudbuddet?
Svar
Som det fremgår af svaret på SAU spørgsmål 294 af 6. marts 2018 (alm. del), vil et ind-
komstaftrappet personfradrag entydigt reducere timearbejdsudbuddet for personer med
indkomster i aftrapningsintervallet, idet både indkomsteffekten og substitutionseffekten
isoleret set vil trække i retning af et lavere arbejdsudbud.
Et højere personfradrag vil derudover også reducere arbejdsudbuddet via deltagelsesef-
fekten.
De anvendte regnemetoder følger ministeriernes sædvanlige regneprincipper, jf. også ka-
pitel 3 i
Skatteøkonomisk Redegørelse 2017,
Skatteministeriet 2017.
Side 2 af 2