Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1873450_0001.png
26. marts 2018
J.nr. 2018 - 1662
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 293 af 6. marts 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Simon Kollerup (S).
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 293: MFU spm. om ministeren agter at hjælpe borgere som har ejendom i en landzone og som konsekvens af kommunens ændringer af status på borgerens areal fra landzone til byzone, blive pålagt en vis skattestigning, til skatteministeren
1873450_0002.png
Spørgsmål
Borgere, som har ejendom i en landzone, kan som konsekvens af kommunens ændringer
af status på borgernes areal fra landzone til byzone, blive pålagt en vis skattestigning. Ag-
ter ministeren at iværksætte initiativer for at hjælpe disse borgere?
Svar
Efter ejendomsvurderingsloven skal grundværdien fastsættes til værdien af grunden i ube-
bygget stand under den forudsætning, at grunden bliver anvendt og udnyttet bedst muligt
i økonomisk henseende. Det afgørende er, at vurderingen afspejler værdien af grunden i
fri handel i ubebygget stand.
Efter planloven er det endvidere hovedreglen, at der i landzone ikke må foretages udstyk-
ning, opføres ny bebyggelse eller ske ændring i anvendelsen af bestående bebyggelser og
ubebyggede arealer uden landzonetilladelse fra kommunalbestyrelsen. Inddrages en ejen-
dom i byzone, som følge af en lokalplan, vil landzonebindingen som udgangspunkt ikke
længere være gældende.
Ejendomme med en grundstørrelse, der muliggør udstykning, kan derfor opleve en stig-
ning i grundskylden, hvis ejendommen som følge af en lokalplan inddrages i byzone, i det
omfang grundværdien vurderes at være højere som følge af muligheden for udstykning.
Stigninger i grundværdien som følge af nye udstykningsmuligheder efter en lokalplans
vedtagelse er endvidere ikke omfattet af grundskatteloftet.
Der er imidlertid med lov nr. 688 af 8. juni 2017 i ejendomsskatteloven som led i ud-
møntningen af
Forlig om et nyt ejendomsvurderingssystem
indført adgang for kommunerne til at
fritage ejeren for stigninger i grundskylden som følge af en ændret lokalplan. Kommunal-
bestyrelsen kan således efter anmodning fra ejeren meddele hel eller delvis fritagelse for
stigninger i grundskylden, hvis grundværdien er steget med mere end 20 pct. som følge af
en ændret lokalplan.
Ejendomsejeren kan fritages for stigninger i beskatningsgrundlaget som følge af en æn-
dret lokalplan i 10 år fra det tidspunkt, hvor grundværdien er ændret. Fritagelsen bortfal-
der desuden, hvis ejendommen udnyttes eller anvendes i videre omfang end efter den
hidtidige lokalplan, eller hvis ejendommen afstås.
Der findes altså allerede i dag lovgivning, der giver mulighed for at fritage ejerne for stig-
ninger i grundskylden som følge af en ændret lokalplan, herunder stigninger som følge af,
at en ejendom går fra landzone til byzone. Regeringen har derfor heller ikke planer om
nye initiativer på dette område.
Side 2 af 2