Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1874723_0001.png
3. april 2018
J.nr. 2018 - 1613
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 292 af 5. marts 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 292: Spm. om det er i overensstemmelse med prismarkedsføringsreglerne, at Wish markedsfører sig med priser eksklusive moms, til skatteministeren
1874723_0002.png
Spørgsmål
Platformen Wish sælger varer meget billigt til danske forbrugere. Hjemmesiden er på dansk,
men priserne vises eksklusiv moms. Der tilføjes heller ikke moms i forbindelse med køb.
Wish sender varerne fra Kina, men er registreret i Holland (https://www.wish.com/terms).
Vil ministeren oplyse, om det er i overensstemmelse med prismarkedsføringsreglerne, at
Wish markedsfører sig med priser eksklusive moms, når siden tydeligt retter sig mod danske
forbrugere, og når Wish er registreret i Holland? Vil ministeren endvidere oplyse, hvilken
moms Wish skal svare af pakker, der sendes fra Kina, hvis de har en værdi under 80 kr.?
Svar
Indledningsvis vil jeg gerne slå fast, at det ikke acceptabelt, hvis udenlandske virksomhe-
der spekulerer i ikke at overholde reglerne for at opnå uberettigede konkurrencefordele.
Jeg har indhentet bidrag fra Erhvervsministeriet om prismarkedsføringsreglerne, som jeg
kan henholde mig til:
”Når en virksomhed markedsfører sig på internettet, og denne markedsføring retter sig
mod andre EU-lande, skal den erhvervsdrivende overholde lovgivningen i det land, hvor
virksomheden har sit virke. Dette fremgår af afsenderlandsprincippet i e-handelslovens §
3, der implementerer direktiv 2000/31/EF om elektronisk handel.
Reglerne om prismarkedsføring er harmoniseret på EU-plan, herunder i direktiv
2005/29/EF om virksomheders urimelige handelspraksis. Det følger af direktivet om uri-
melig handelspraksis, at en virksomhed, der opfordrer forbrugerne til at købe varer, fx via
en hjemmeside, skal oplyse om prisen på varen inklusive moms og afgifter. Endvidere skal
yderligere omkostninger vedrørende fragt og levering eller porto, i det omfang sådanne
omkostninger pålægges, oplyses.
Såfremt virksomheden er etableret i Holland, skal virksomheden dermed overholde hol-
landsk prismarkedsføringslovgivning, når den markedsfører sig over internettet. En hol-
landsk virksomhed skal også oplyse om prisen inklusive moms og afgifter, når den mar-
kedsfører sig over internettet.
Virksomheder etableret i tredjelande, som fx Kina, er ikke omfattet af de fælles europæiske
regler om afsenderlandsprincippet og om prismarkedsføring, men af kinesisk lovgivning.
Det er ikke muligt på det foreliggende grundlag at vurdere, om Wish reelt er en hollandsk
virksomhed, og dermed er underlagt de fælleseuropæiske regler om afsenderlandsprincip-
pet og om prismarkedsføring, eller om Wish er en kinesisk etableret virksomhed, og der-
med ikke er omfattet af den fælleseuropæiske lovgivning på området.”
Herudover kan jeg oplyse, at vareforsendelser med en værdi under 80 kr., der sendes fra et
land uden for EU til en forbruger i Danmark, efter gældende regler er fritaget for import-
moms. Importmomsfritagelsen for småforsendelser omfatter dog ikke punktafgiftspligtige
varer som fx cigaretter. Endvidere er dansksprogede magasiner heller ikke omfattet af im-
portmomsfritagelsen.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 292: Spm. om det er i overensstemmelse med prismarkedsføringsreglerne, at Wish markedsfører sig med priser eksklusive moms, til skatteministeren
1874723_0003.png
Afslutningsvis skal jeg gøre opmærksom på, at der blev vedtaget et nyt momsdirektiv den
5. december 2017 (EU direktiv 2455/2017). Direktivet omhandler bl.a. momsreglerne
ved grænseoverskridende handel med varer og medfører, at bagatelgrænsen for småfor-
sendelser på 80 kr. ophæves fra 2021 samtidig med, at reglerne for afregning ændres, såle-
des at platforme gøres ansvarlige for at afregne momsen.
Side 3 af 3