Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1874302_0001.png
30. marts 2018
J.nr. 2018 - 1497
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 279 af 2. marts 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 279: Spm. om hvad de konkrete årsager var til, at man valgte at ændre sit skøn i forhold til arbejdsudbudsvirkningerne af at sænke registreringsafgiften, jf. svar på spm. 577 (2016-17), til skatteministeren
1874302_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af svar på SAU alm. del
spørgsmål 577 (folketingssamlingen 2016-17) be-
des ministeren redegøre for, hvad de konkrete årsager var til, at man valgte at ændre sit
skøn i forhold til arbejdsudbudsvirkningerne af at sænke registreringsafgiften.
Svar
Ændringerne, som der spørges til, er sket i forlængelse af drøftelser med Finansministe-
riet. Der henvises til finansministerens besvarelse af SAU alm. del.
spørgsmål 558 (fol-
ketingsåret 2016-17). Her fremgår det blandt andet, at:
”I beregningerne af nedsættelser af registreringsafgiften i udspillet til Jobreformens fase II
og i aftalen om
Omlægning af bilafgifterne
er det indregnede bidrag fra arbejdsudbudsvirknin-
gen nedjusteret lidt i forhold til de antagelser, der er lagt til grund ved tidligere ændringer i
registreringsafgiften. Med udgangspunkt i spørgsmålet, der konkret henviser til udspillet
til Jobreformens fase II, er finansieringsbehovet sammenlignet med tidligere beregnings-
forudsætninger således isoleret set forøget med knap 0,1 mia. kr.
Den nævnte ændring i beregningsforudsætningerne skyldes, at arbejdsudbudsvirkningen
af en ændring i personskatterne med samme fordelingsvirkning som registreringsafgiften
vurderes at være lavere end hidtil forudsat. Opdateringen skal ses i lyset af ændringer i
selvfinansieringsgraderne i forbindelse med personskatter.
Det bemærkes, at der ikke er justeret i de umiddelbare effekter eller anden adfærd (ekskl.
arbejdsudbudsvirkninger), og ændringer i registreringsafgiften skønnes fortsat at være for-
bundet med en relativt høj selvfinansieringsgrad.”
Side 2 af 2