Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1873178_0001.png
23. marts 2018
J.nr. 2018 - 1519
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 278 af 2. marts 2018 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om at redegøre for status på arbejdet med implementeringen af OECD’s 15 BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) Actions både nationalt og i EU-regi, til skatteministeren
1873178_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for status på arbejdet med implementeringen af OECD’s 15
BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) Actions både nationalt og i EU-regi. Ministeren
bedes derudover redegøre for, hvordan den gældende danske skattelovgivning står i for-
hold til de 15 Actions, herunder hvilke Actions dansk lovgivning allerede lever op til, og
hvor der skal ske justeringer.
Svar
I oktober 2015 afsluttede OECD- og G20-landene et projekt om
”Base Erosion and Pro-
fit Shifting” (BEPS).
Projektet udmøntede sig i 15 rapporter. BEPS-rapporterne er som
udgangspunkt soft-law, dvs. henstillinger der ikke er retligt bindende. Men der blev i
OECD opnået international enighed om visse minimumsstandarder, som landene har
forpligtet sig til at overholde.
Jeg kan indledningsvis bemærke, at der allerede findes en række danske regler, som vare-
tager de problemstillinger, som BEPS-anbefalingerne søger at adressere. De danske regler
er derfor overordnet set på plads. Der vil dog, bl.a. som følge af det opfølgende arbejde i
EU, være behov for en række justeringer af den gældende danske lovgivning, jf. nedenfor
om de enkelte actions.
I Action 1, der adresserer de skattemæssige udfordringer ved den digitale økonomi, blev
konklusionen, at den ikke kan adskilles fra den øvrige økonomi, og arbejdet har således
ikke udløst særlige anbefalinger på dette område. Arbejdet er dog videreført i både
OECD-regi og i EU. Dette arbejde pågår stadig, og senest har Kommissionen den 21.
marts 2018 fremlagt to direktivforslag med bud på at løse udfordringerne.
Som opfølgning på BEPS projektet har EU-landene i 2016 vedtaget Rådets direktiv
2016/1164 af 12. juli 2016 (skatteundgåelsesdirektivet), og i 2017 vedtaget en efterføl-
gende ændring af direktivet ved Rådets direktiv 2017/952 af 29. maj 2017. Med skatte-
undgåelsesdirektivet implementeres en del af BEPS-anbefalingerne i EU i form af værns-
regler mod hybride mismatchs (Action 2), CFC-regler for beskatning af kontrollerede dat-
terselskaber (Action 3) og regler om fradragsbegrænsning for selskabers rentebetalinger
(Action 4). Selvom der allerede findes lignende danske regler, skal der ved implementerin-
gen af direktivet foretages justeringer, for at bringe de danske regler fuldt ud i overens-
stemmelse med direktivet. Lovforslaget til implementering af skatteundgåelsesdirektivet
forventes fremsat i folketingssamlingen 2018/2019.
Action 5 vedrører initiativer til imødegåelse skadelig skattekonkurrence. Det primære fo-
kus i dette arbejde har været på en række landes konkrete patentskatteordninger, der tilby-
der lempeligere beskatning af patenter og andre immaterielle rettigheder. Da Danmark
ikke har en patentskatteordning, er der ikke foretaget en vurdering af danske regler.
Det er OECD’s Forum on Harmful Tax Practices (FHTP), der konkret har stået for at
gennemgå de enkelte landes patentskatteordninger med henblik på at sikre, at reglerne er i
overensstemmelse med den i OECD vedtagne minimumsstandard. Dette indgår også i
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om at redegøre for status på arbejdet med implementeringen af OECD’s 15 BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) Actions både nationalt og i EU-regi, til skatteministeren
1873178_0003.png
arbejdet i EU’s
Code of Conduct-gruppe. Action 5 indeholdte endvidere en minimums-
standard om spontan udveksling af oplysninger om visse skatteaftaler med selskaber.
Dette initiativ er videreført i EU-regi og vedtaget i Rådets direktiv 2014/107 af 9. decem-
ber 2014, og er allerede indført i dansk ret.
Action 6 omhandler en omgåelsesklausul, der skal forhindre omgåelse af dobbeltbeskat-
ningsoverenskomsterne. Omgåelsesklausulen er indført i dansk ret ved ligningslovens § 3.
Action 7 omhandler reglerne for fast driftssted. Dette initiativ har medført en ny udvidet
definition i OECDs modeloverenskomst, der skal forhindre, at der spekuleres i at undgå
at få fast driftssted ved kunstigt at opdele aktiviteterne i det faste driftssted. Den nye defi-
nition vil have direkte virkning i forhold til lande, som Danmark ikke har en dobbeltbe-
skatningsoverenskomst med. Implementering af dette initiativ i forhold til andre lande
kan herudover ske via den multilaterale konvention (se Action 15 nedenfor) eller ved gen-
forhandling af Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomster.
Action 8-10 har medført en opdatering af OECDs transfer pricing guidelines, som har
betydning ved fortolkningen af den danske transfer pricing-regel i ligningslovens § 2. Der
er alene tale om præciseringer og uddybninger af armslængdeprincippet. Der har derfor
ikke været behov for lovgivning.
Action 11 omhandler den fortsatte overvågning og vurdering af de økonomiske konse-
kvenser ved Base Erosion and Profit Shifting. Dette arbejde varetages af OECD i samar-
bejde med de nationale skattemyndigheder.
Action 12 omhandler de såkaldte Mandatory Disclosure Rules. Det er regler, der pålægger
rådgivere og virksomheder indberetningspligt til skattemyndighederne om forretningsmo-
deller, der kan facilitere skatteundgåelse. Dette initiativ er videreført i EU-regi, hvor der
netop den 13. marts 2018 er opnået enighed. Herefter udestår implementering i dansk ret.
Action 13 fastsætter en række standarder til transfer pricing dokumentation. Dette inde-
bærer en minimumsstandard om land for land-rapportering. Dette arbejde er videreført i
EU-regi og vedtaget i Rådets direktiv 2016/881 af 25. maj 2016, og er allerede indført i
dansk ret. Derudover er de interne danske regler for transfer pricing dokumentation også
blevet opdateret ved udsendelse af ny bekendtgørelse.
Action 14 indeholder regler vedrørende processen for forhandlinger mellem skattemyn-
dighederne i konkrete sager til undgåelse af dobbeltbeskatning (MAP). De danske regler
herfor er også på plads, men dette skal dog formaliseres i Danmarks dobbeltbeskatnings-
overenskomster, hvilket bl.a. vil ske via den multilaterale konvention (MLI).
Til sidst kan jeg således nævne, at jeg på Danmarks vegne den 7. juni 2017 underskrev
den multilaterale konvention (MLI) under BEPS-projektet (Action 15). Lovforslaget, der
gør det muligt for Danmark at ratificere den multilaterale konvention, forventes fremsat i
folketingssamlingen 2018/2019.
Side 3 af 3