Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1873176_0001.png
23. marts 2018
J.nr. 2018 - 1492
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 269 af 23. februar 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Eva Kjer Hansen (V).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 269: MFU spm. om, hvad det ville koste at forlænge ordningen med et forhøjet befordringsfradrag i yderkommuner til 2025, så tilgangen til ordningen først udløber den 31. december 2025, til skatteministeren
1873176_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad det ville koste i henholdsvis umiddelbar virkning, efter
tilbageløb og adfærd samt varig virkning at forlænge ordningen med et forhøjet befor-
dringsfradrag i yderkommuner til 2025, så tilgangen til ordningen først udløber den 31.
december 2025? Ministeren bedes opgøre det for hvert af årene i perioden 2019-2025.
Svar
Det forhøjede befordringsfradrag indebærer, at pendlere, der bor i en af de udpegede
yderkommuner og pendler mere end 120 km dagligt, får beregnet befordringsfradraget
med den fulde sats for kørsel over 120 km dagligt (1,94 kr./km i 2018). For pendlere i an-
dre kommuner beregnes befordringsfradraget for kørsel ud over 120 km dagligt med halv
sats (0,97 kr./km i 2018). Ordningen er midlertidig, og der kan ikke komme nye pendlere
ind under ordningen efter udgangen af 2018. Pendlere, der omfattes af ordningen, kan
anvende det forhøjede befordringsfradrag i 7 år fra det tidspunkt før udgangen af ind-
komståret 2018, hvor pendlerne første gang bliver omfattet af ordningen (7-års reglen).
Efter gældende regler omfatter reglerne langdistancependlere i 25 specifikt udpegede yder-
kommuner. De nuværende yderkommuner fremgår af
boks 1.
Boks 1. Kommuner med forhøjet befordringsfradrag for langdistancependlere
De nuværende yderkommuner, der er omfattet af ordningen, er Bornholm, Brønderslev, Fre-
derikshavn, Faaborg-Midtfyn, Guldborgsund, Hjørring, Langeland, Lolland, Læsø, Morsø,
Norddjurs, Samsø, Svendborg, Tønder, Vesthimmerland, Ærø, Jammerbugt, Odsherred,
Skive, Slagelse, Struer, Sønderborg, Thisted, Vordingborg og Aabenraa.
En forlængelse af ordningen til 2025 skønnes at medføre et umiddelbart mindreprovenu
på ca. 95 mio. kr. i 2025,
jf. tabel 1.
Efter tilbageløb og adfærd udgør mindreprovenuet ca.
65 mio. kr. i 2025. Som følge af den gradvise udfasning af det forhøjede befordringsfra-
drag efter gældende regler (7-års reglen) skønnes provenuvirkningen at være stigende
frem mod 2025.
Tabel 1. Provenuvirkning ved videreførelse af det forhøjede befordringsfradrag til 2025
Mio. kr. (2018-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 Varig
30
25
20
40
30
25
45
35
30
60
45
40
75
55
50
85
65
60
95
70
65
10
10
5
Anm.: Der er forudsat en automatisk tilbageløbsprocent på moms og afgifter på 24,5 pct. og en selvfinansieringsgrad på 10
pct. Ved beregning af den varige virkning er der forudsat en aftagende provenueffekt i årene 2026 til og med 2032.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 269: MFU spm. om, hvad det ville koste at forlænge ordningen med et forhøjet befordringsfradrag i yderkommuner til 2025, så tilgangen til ordningen først udløber den 31. december 2025, til skatteministeren
1873176_0003.png
I provenuberegningerne ovenfor er det forudsat, at ordningen videreføres i sin nuvæ-
rende form, hvor alle pendlere, der allerede er omfattet af ordningen, kan benytte det for-
højede befordringsfradrag frem til og med 2025. Nye pendlere, der indtræder i ordningen
i perioden frem til og med 2025, kan benytte ordningen 7 år efter indtræden.
Det bemærkes, at det tidligere er skønnet (jf. svar på SAU alm. del spørgsmål 701 af 10.
juli 2014), at det forhøjede befordringsfradrag indebærer et umiddelbart mindreprovenu
på ca. 85 mio. kr. årligt (2014-niveau). Dette skøn er opjusteret en smule, jf. ovenfor, hvil-
ket primært kan henføres til forskelle i niveauår, og at ovenstående beregninger er foreta-
get på et nyere datamateriale.
Side 3 af 3