Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1873191_0001.png
23. marts 2018
J.nr. 2018 - 1625
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 268 af 23. februar 2018 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om, hvilken effekt det vil have på den offentlige saldo, hvis afgiften på benzin og diesel ændres, til skatteministeren
1873191_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilken effekt det vil have på den offentlige saldo, hvis afgif-
ten på benzin og diesel ændres, så markedsprisen ligger henholdsvis 1 pct., 5 pct. og 10
pct. under markedspriserne for benzin og diesel i henholdsvis Tyskland og Sverige?
Svar
EU-kommissionens opgørelse af markedspriserne (forbrugerpriserne) på benzin og diesel
i Danmark, Tyskland, Sverige pr. 5. marts 2018 fremgår af
tabel 1.
Tabel 1. Markedspriser på benzin og diesel i Danmark, Tyskland og Sverige pr. 5 marts 2018
DKK pr. liter
Denmark
Tyskland
Sverige
Benzin
11,15
9,98
10,59
Diesel
9,49
8,73
10,54
Kilde: Europa-Kommissionens statistik: http://ec.europa.eu/energy/en/statistics/weekly-oil-bulletin
Af
tabel 2
fremgår den skønnede årlige effekt på den offentlige saldo ved at afgifterne på
benzin og diesel ændres, så markedspriserne i Danmark ligger henholdsvis 1 pct., 5 pct.
og 10 pct. under markedspriserne for benzin og diesel i henholdsvis Tyskland og Sverige.
Effekten på den offentlige saldo er beregnet som provenuvirkningen efter indregning af
adfærdseffekter på bl.a. forbrug, grænsehandel og arbejdsudbuddet. Det forudsættes, at
ændringer af afgifterne på benzin og diesel slår fuldt igennem på markedspriserne.
Tabel 2. Provenuvirkning af afgiftsændring i DK så markedsprisen på både benzin og diesel er hhv.
1, 5 og 10 pct. lavere end i hhv. Tyskland og Sverige
Afgiftsændring så DK-pris bliver
1 pct. lavere end i Tyskland
5 pct. lavere end i Tyskland
10 pct. lavere end i Tyskland
Mio. kr.
-1.400
-1.650
1)
-2.050
1)
1 pct. lavere end i Sverige
5 pct. lavere end i Sverige
10 pct. lavere end i Sverige
Anm.: Provenuvirkningerne er afrundet til nærmeste 50 mio. kr.
150
0
-600
1)
Dieselafgiften nedsættes til EU’s minimumsafgift
på 2,45 kr./l ekskl. moms. Dermed bliver markedsprisen på diesel i
Danmark ca. 1,1 pct. lavere end i Tyskland. Det bemærkes, at moms af hele markedsprisen på benzin og diesel (inkl. afgift)
er 25 pct. i Danmark og Sverige, mens den er 19 pct. i Tyskland.
Kilde: Skatteministeriet.
Det bemærkes, at det ikke umiddelbart er muligt at reducere afgiften på diesel så meget, at
markedsprisen i Danmark bliver hhv. 5 og 10 pct. lavere end markedsprisen i Tyskland,
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om, hvilken effekt det vil have på den offentlige saldo, hvis afgiften på benzin og diesel ændres, til skatteministeren
1873191_0003.png
idet dieselafgiften derved vil være
lavere end EU’s minimumsafgift.
I stedet regnes der i
disse scenarier på effekten af at sænke dieselafgiften til EU’s minimumssats.
Side 3 af 3