Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1871505_0001.png
21. marts 2018
J.nr. 2018 - 1540
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 258 af 21. februar 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Mads Peter Rostock Jacobsen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om, hvilke eventuelle konklusioner fra evalueringen der gør, at ministeren ikke mener, at man bør fritage flere virksomheder for revision, til skatteministeren
1871505_0002.png
Spørgsmål
I samråd om konkursrytteri den 7. december 2017 sagde ministeren følgende om revisi-
onspligten, som den er i dag: ”Jeg synes, vi har en fin balance i dag i forhold til revisions-
pligten, men jeg vil ikke anbefale – som skatteminister – at vi går videre og fritager flere
virksomheder for revision.” Kan ministeren uddybe dette, herunder hvilke eventuelle
konklusioner fra evalueringen der gør, at ministeren ikke mener, at man bør fritage flere
virksomheder for revision?
Svar
Jeg mener fortsat, at vi på nuværende tidspunkt har en fin balance i forhold til revisions-
pligten – og dermed, at vi skal tænke os grundigt om, før vi enten går videre og fritager
flere virksomheder for revisionspligt eller skærper den nuværende lovgivning.
Det er ikke muligt at sætte en simpel formel på, hvornår vi har nået den rette balance i
forhold til revisionspligten. Der vil altid være behov for en afvejning af en lang række for-
skellige forhold.
På den ene side er der bl.a. hensynet til at sikre, at virksomhederne i så høj grad som mu-
ligt er regelefterlevende. Det gælder i forhold til både ubevidste fejl og bevidst skatteund-
dragelse. En høj regelefterlevelse vil ud over sikkerhed for skatteindtægter også bidrage til
lige og fair konkurrence mellem de danske virksomheder, da ikke-regelefterlevende virk-
somheder ellers kan få fx prismæssige fordele ved at undlade at betale den korrekte skat
og de korrekte afgifter.
På den anden side er der hensynet til, hvor mange byrder vi pålægger de danske virksom-
heder. For nogle (særligt små) virksomheder kan det være relativt omkostningsfuldt at få
en revisor til at gennemføre en fuld revision af virksomhedens forhold. Hvis man øger re-
visionspligten for samtlige virksomheder, fordi en afgrænset gruppe spekulerer i at fra-
vælge revision for at skjule unddragelse, vil det langt fra alene være de brodne kar, der
rammes af de øgede byrder.
Jeg mener derfor, at man skal være varsom med at pålægge alle virksomheder byrder,
fordi et mindretal ikke kan overholde reglerne. Det er derfor mere rimeligt at gå efter de
virksomheder, hvor der er problemer.
I oktober 2017 præsenterede jeg fx et forsøg med et nyt moms- og skattetjek. Det var ud-
arbejdet i samarbejde med FSR – danske revisorer. Moms- og skattetjekket er i første om-
gang et tilbud til små og mellemstore virksomheder, som kan få en revisor til at gennemgå
en række udvalgte skatteforhold, hvor SKAT typisk ser de har fejl, fx beskatning af perso-
nalegoder og indtægtsføring af aktiviteter.
Jeg følger naturligvis udviklingen på området, og ser frem til at se resultaterne af Er-
hvervsstyrelsens evaluering af den nyeste lempelse af revisionspligten fra 2012 (Lov nr.
1232 af 18. december 2012), som samtlige partier i Folketinget med undtagelse af Liberal
Alliance stemte for.
Side 2 af 2