Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1939143_0001.png
17. september 2018
J.nr. 2018 - 1570
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 249 af 16. februar 2018 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 249: Spm. om at oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler, jf. svar på spm. 536 (folketingsåret 2015-16), til skatteministeren
1939143_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes i forlængelse af svar på SAU alm. del
spørgsmål 536 (folketingsåret
2015-16) oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler, samt for de enkelte percentiler i
den 10. indkomstdecil i både kroner og øre, i pct. af disponibel indkomst samt som andel
af den samlede indkomstmasse. Derudover bedes ministeren oplyse virkningen på Gini-
koefficienten.
Svar
Indledningsvis skal jeg beklage den sene besvarelse. Der har været nogle udfordringer
med at opdatere beregningsgrundlaget i lovmodellen, hvilket har forsinket besvarelsen af
bl.a. dette spørgsmål.
Efter gældende regler er topskattegrænsen 522.200 kr. (2025-regler i 2019-niveau). En op-
hævelse af fradragsretten for arbejdsmarkedsbidraget i topskattegrundlaget vil i realiteten
svare til en reduktion af topskattegrænsen til 483.500 kr. for arbejdsindkomst. Det skøn-
nes at medføre, at antallet af topskatteydere øges med ca. 141.000 personer.
1
Det skønnes, at omlægningen vil medføre et merprovenu på ca. 4,5 mia. kr. (2019-niveau)
i umiddelbar virkning og ca. 1,9 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Arbejdsudbuddet
skønnes at blive reduceret svarende til ca. 4.800 fuldtidspersoner.
I gennemsnit skønnes rådighedsbeløbet at blive reduceret med ca. 1.030 kr., svarende til
0,4 pct. af den disponible indkomst og ca. 0,3 pct. af bruttoindkomsten. Ændringerne er
størst i tiende indkomstdecil, hvor rådighedsbeløbet skønnes at blive reduceret med ca.
5.500 kr., svarende til 1 pct. af den disponible indkomst og ca. 0,6 pct. af bruttoindkom-
sten,
jf. tabel 1.
Tabel 2 viser en tilsvarende fordeling for de ti øverste indkomstpercentiler.
Omlægningen skønnes at reducere Gini-koefficienten med 0,19 pct.-point. Til sammen-
ligning er seneste officielle skøn for Gini-koefficienten 27,8 pct.
Regeringen kan naturligvis ikke gå ind for et sådant initiativ, der samlet set øger beskat-
ningen, medfører 141.000 flere topskatteydere og strider mod regeringens skattestop. Ini-
tiativet har væsentlige negative virkninger på arbejdsudbuddet og vil dermed gøre Dan-
mark fattigere.
1
Der er i beregningerne set bort fra den forudsatte omlægning til aldersopsparing som følge af
Flere år på arbejdsmarkedet
(juni 2017).
Ændringerne kan derfor være en anelse undervurderet.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 249: Spm. om at oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler, jf. svar på spm. 536 (folketingsåret 2015-16), til skatteministeren
1939143_0003.png
Tabel 1. Fordeling på indkomstdeciler af afskaffelse af fradrag for arbejdsmarkedsbidrag i topskatte-
grundlaget
Decil
Ændring i disponibel
indkomst
1
kr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
-10
-10
-30
-60
-150
-310
-650
-1.120
-2.210
-5.470
-1.030
Ændring i disponibel
indkomst
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,3
-0,4
-0,7
-1,0
-0,4
Ændring i bruttoind-
komst
2
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,2
-0,3
-0,4
-0,6
-0,3
Anm.: 2025-regler i 2019-niveau. Indkomstdeciler og percentiler er opgjort på baggrund af de familieækvivalerede indkom-
ster, hvor der tages højde for stordriftsfordele.
1: Ikke-ækvivalerede beløbsstørrelser. Børn, herunder hjemmeboende børn over 18 år, er ikke medtaget i beregningen.
2: Bruttoindkomsten er opgjort som summen af personlig indkomst før fradrag af arbejdsmarkedsbidrag, positiv nettokapi-
talindkomst, positiv nettoaktieindkomst samt pensionsindbetalinger.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2015 fremskrevet til 2019 med forudsæt-
ningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2018.
Tabel 2. Fordeling på øverste indkomstpercentiler af afskaffelse af fradrag for arbejdsmarkedsbidrag
i topskattegrundlaget
Indkomstpercentil
Ændring i disponibel
indkomst
1
kr.
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
91.-100.
indkomstpercentil
Anm., noter og kilde: Se tabel 1.
Ændring i disponibel
indkomst
pct.
-0,8
-0,9
-0,9
-1,0
-1,1
-1,1
-1,1
-1,2
-1,2
-0,8
-1,0
Ændring i bruttoind-
komst
2
pct.
-0,5
-0,5
-0,6
-0,6
-0,7
-0,7
-0,7
-0,7
-0,7
-0,5
-0,6
-2.870
-3.270
-3.600
-4.000
-4.440
-4.750
-5.350
-6.070
-7.320
-12.920
-5.470
Side 3 af 3