Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1939151_0001.png
17. september 2018
J.nr. 2018 - 1553
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 248 af 16. februar 2018 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm. om, hvad en ophævelse af fradragsretten for AM-bidrag i grundlaget for topskatten vil betyde for den gennemsnitlige beskatning og marginalskatten i procenter, jf. svar på spm. 536 (folketingsåret 2015-16), til skatteministeren
1939151_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes på baggrund af svar på SAU alm. del
spørgsmål 536 (folketingsåret
2015-16) redegøre for, hvad en ophævelse af fradragsretten for AM-bidrag i grundlaget
for topskatten vil betyde for den gennemsnitlige beskatning og marginalskatten i procen-
ter. Dette bedes opgjort for indkomstdeciler, herunder også opdelt for percentiler i den
10. decil, og for befolkningen som helhed. Ministeren bedes derudover også klargøre,
hvor mange flere personer, der vil skulle topskat, hvis man fjerner denne fradragsret.
Svar
Indledningsvis skal jeg beklage den sene besvarelse. Der har været nogle udfordringer
med at opdatere beregningsgrundlaget i lovmodellen, hvilket har forsinket besvarelsen af
bl.a. dette spørgsmål.
Efter gældende regler er topskattegrænsen 522.200 kr. (2025-regler i 2019-niveau). En op-
hævelse af fradragsretten for arbejdsmarkedsbidraget i topskattegrundlaget vil i realiteten
svare til en reduktion af topskattegrænsen til 483.500 kr. for arbejdsindkomst. Det skøn-
nes at medføre, at antallet af topskatteydere øges med ca. 141.000 personer.
1
Det skønnes, at omlægningen vil medføre et merprovenu på ca. 4,5 mia. kr. (2019-niveau)
i umiddelbar virkning og ca. 1,9 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Arbejdsudbuddet
skønnes at blive reduceret svarende til ca. 4.800 fuldtidspersoner.
For en person, der efter gældende regler er topskatteyder, vil marginalskatten blive øget
med op til 1,2 pct.-point
2
. For en person, der i udgangspunktet ikke er topskatteyder, men
som bliver det ved omlægningen, vil marginalskatten blive øget med op til 15 pct.-point.
Det skønnes, at gennemsnitsskatten øges med 0,3 pct.-point og marginalskatten med 0,6
pct.-point som følge af omlægningen,
jf. tabel 1.
De største stigninger er i tiende indkomst-
decil, hvor gennemsnitsskatten øges med 0,7 pct.-point og marginalskatten med 1,7 pct.-
point. I decilfordelingen er alene medtaget voksne i familien, da børn ofte ikke har nogen
indkomst, og gennemsnits- og marginalskatten derfor ikke meningsfuldt kan opgøres.
Tabel 2 viser en tilsvarende fordeling for de ti øverste indkomstpercentiler.
Regeringen kan naturligvis ikke gå ind for et sådant initiativ, der samlet set øger beskat-
ningen, medfører 141.000 flere topskatteydere og strider mod regeringens skattestop. Ini-
tiativet har væsentlige negative virkninger på arbejdsudbuddet og vil dermed gøre Dan-
mark fattigere.
1
Der er i beregningerne set bort fra den forudsatte omlægning til aldersopsparing som følge af
Flere år på arbejdsmarkedet
(juni 2017).
Ændringerne kan derfor være en anelse undervurderet.
8 pct. i arbejdsmarkedsbidrag gange 15 pct. i topskattesats, dvs. 0,08*0,15=0,012. På grund af det skrå skatteloft kan for-
højelsen være mindre i kommuner med en høj skatteprocent.
2
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm. om, hvad en ophævelse af fradragsretten for AM-bidrag i grundlaget for topskatten vil betyde for den gennemsnitlige beskatning og marginalskatten i procenter, jf. svar på spm. 536 (folketingsåret 2015-16), til skatteministeren
1939151_0003.png
Tabel 1. Ændring i gennemsnitsskat og marginalskat af afskaffelse af fradrag for arbejdsmarkedsbi-
drag i topskattegrundlaget fordelt på indkomstdeciler
Gennemsnitsskat
Decil
Gældende
Forslag
Forskel
pct.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
20,7
25,4
27,3
28,4
29,7
30,7
31,9
33,0
34,6
39,7
32,7
20,7
25,4
27,3
28,4
29,7
30,8
32,1
33,2
35,1
40,4
33,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,2
0,3
0,5
0,7
0,3
35,0
40,0
40,8
41,2
41,7
42,3
42,8
43,6
45,2
48,1
42,1
35,0
40,0
40,8
41,3
41,9
42,7
43,4
44,6
46,9
49,8
42,7
0,0
0,0
0,0
0,1
0,2
0,4
0,6
1,0
1,7
1,7
0,6
Gældende
Marginalskat
Forslag
Forskel
Anm.: 2025-regler. Indkomstdeciler og percentiler er opgjort på baggrund af de familieækvivalerede indkomster, hvor der
tages højde for stordriftsfordele. Børn, herunder hjemmeboende børn over 18 år, er ikke medtaget i beregningen. I gen-
nemsnits- hhv. marginalskatten er medregnet grøn check og kirkeskat.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2015 fremskrevet til 2019 med forudsæt-
ningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2018.
Tabel 2. Ændring i gennemsnitsskat og marginalskat af afskaffelse af fradrag for arbejdsmarkedsbi-
drag i topskattegrundlaget fordelt på øverste indkomstpercentiler
Gennemsnitsskat
Indkomstpercentil
Gældende
Forslag
Forskel
pct.
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
91.-100.
indkomstpercentil
Anm. og kilde: Se tabel 1.
Marginalskat
Gældende
Forslag
Forskel
35,6
36,3
36,5
37,1
37,5
38,1
38,8
39,8
41,1
44,2
39,7
36,1
36,9
37,1
37,8
38,2
38,9
39,5
40,6
41,9
44,8
40,4
0,5
0,6
0,6
0,7
0,7
0,7
0,8
0,8
0,8
0,6
0,7
46,0
46,8
47,1
47,5
48,0
48,6
49,0
49,1
49,7
48,7
48,1
47,7
48,7
48,9
49,4
50,0
50,5
50,8
50,6
51,3
50,3
49,8
1,7
1,9
1,8
1,9
2,0
1,9
1,8
1,5
1,6
1,6
1,7
Side 3 af 3