J.nr. 2018 - 700
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
–
København K
Telefon +45 33 92 33 92
www.skm.dk
Til Folketinget
–
Skatteudvalget
Den 23. marts 2017 besvarede jeg SAU alm. del spørgsmål 247 af 24. februar 2017. I be-
svarelsen redegøres for sammenhængen mellem reglerne om eksportgodtgørelse ved ud-
førsel af køretøjer fra Danmark og EU-retten. Der er desværre konstateret fejl i besvarel-
sen. Der var i det oprindelige svar ikke taget højde for Højesterets dom af 16. august
2016, der fastslår, at der ikke er et EU-retligt krav om godtgørelse af registreringsafgift
ved eksport af et køretøj.
1
Det fremgår
af besvarelsen: ”De
danske regler om delvis tilbagebetaling af registreringsaf-
gift ved eksport af køretøjer er indført i 2002 på baggrund af en række tilkendegivelser fra
Europa-Kommissionen om, at registreringsafgift udgjorde et problem i det indre marked,
fordi der i mange
tilfælde skete dobbeltbeskatning.” og ”Der var derfor reelt tale om en
handelshindring, som ikke var i overensstemmelse med det indre marked.”
Det fremgår endvidere af besvarelsen: ”De danske regler om delvis tilbagebetaling af regi-
streringsafgift ved eksport skal derfor sikre, at den danske ordning er i overensstemmelse
med EU-retten og i særdeleshed det indre marked. Danmark har et vist fortolkningsrum i
forhold til, hvordan dette formål opfyldes. Det er derfor muligt at tilpasse udformningen
af ordningen, så længe det sikres, at der ikke på ny indføres regler, der medfører dobbelt-
beskatning som beskrevet ovenfor. I praksis levner dette et beskedent handlerum.”
Det burde i stedet have fremgået klart, at Europa-Kommissionens tilkendegivelser var ge-
nerelle og rettet til alle medlemslandene. Det er således korrekt, at Europa-Kommissio-
nen har opfordret medlemslandene til at undgå dobbeltbeskatning af hensyn til det indre
marked, men for så vidt angår registreringsafgift, gælder der som nævnt ikke en EU-retlig
forpligtelse til at yde eksportgodtgørelse. Danmark har derfor mulighed for at ændre den
eksisterende ordning, hvis det måtte ønskes.
Uanset at ordningen med eksportgodtgørelse ville kunne ændres, så opfylder den en
række vigtige formål. For det første modvirker den som nævnt dobbeltbeskatning, hvilket
i sig selv er vigtigt i forhold til at opretholde et velfungerende indre marked. For det andet
bidrager ordningen til at sikre en løbende udskiftning af den danske bilpark, fordi godtgø-
relse af afgiften ved eksport medfører, at den høje danske registreringsafgift ikke fastlåser
biler på det danske marked, indtil de er udtjente. Endvidere vurderes en sådan løbende
1
Jf. SKM2016.608.HR