Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1867203_0001.png
Skatteudvalget 2014-15
SAU Alm.del supplerende svar på spørgsmål 319
Offentligt
26. januar 2015
J.nr. 15-0069523
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 319 af 22. december 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Benny Engelbrecht
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at henvise til den empiri , der retfærdiggør, at det umiddelbare provenu på 14,3 mia. kr. efter tilbageløb svarer til 6 mia. kr., og efter adfærd svarer til 1,4 mia. kr., jf. svar på spm. 238 (folketingsåret 2016-17), til skatteministeren
1867203_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes fremsende en opdateret beregning af sit svar på SAU (2013-14) alm. del
– spørgsmål 468.
Svar
Der spørges til provenuet ved at genindføre én aktieomsætningsafgift svarende til den
aktieomsætningsafgift, der blev ophævet pr. 1. januar 1999. Den tidligere aktieomsæt-
ningsafgift blev pålagt ved salg eller bytte af danske og udenlandske aktier, investerings-
foreningsbeviser og lignende papirer, hvor den ene eller begge parter var hjemmehørende
i Danmark. Afgiften udgjorde 0,5 pct. af de overdragne værdipapirers samlede kursværdi,
da den blev ophævet.
Derudover ønskes oplyst provenuet, hvis afgiften fordobles, samt et skøn for provenuet
hvis omsætningsafgiften omfatter alle handler med værdipapirer.
Den følgende beregning af provenuskønnene er baseret på Værdipapircentralens omsæt-
ningsstatistik for det seneste år samt dennes fordeling af omsætningen på aktører. Derud-
over er der foretaget justeringer af såvel beregningsmetode som datagrundlag svarende til
den angivne metode i
svar på SAU (2013-14) alm. del – spørgsmål
343.
I forhold til datagrundlaget bemærkes, at den statistisk registrerede omsætning kan inde-
holde bl.a. rent interne handler som fx omplaceringer inden for finansielle virksomheder,
der ikke nødvendigvis vil skulle omfattes af omsætningsafgiften. Omfanget af disse hand-
ler er dog usikkert, hvorfor der tages udgangspunkt i omsætningsstatistikken i de videre
beregninger.
Det skal således understreges, at der er betydelig usikkerhed forbundet med såvel data-
grundlaget (dvs. den afgiftsrelevante omsætning) som de sandsynlige provenuvirkninger
af en omsætningsafgift på aktier.
Baseret på et opdateret datagrundlag for omsætningen af værdipapirer samt anvendelse af
beregningsmetode fra
svar på SAU (2013-14) alm. del – spørgsmål
343 kan provenuet af en
aktieomsætningsafgift på 0,5 pct. beregnes til ca. 1,1 mia. kr. efter tilbageløb og forudsatte
adfærdseffekter,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Merprovenu ved en omsætningsafgift på aktier og inv.beviser efter tilbageløb og adfærd
Mia. kr.
Aktieomsætningsafgift på 0,5 pct.
Aktieomsætningsafgift på 1 pct.
1,1
1,1
Kilde: Værdipapircentralens fordelings- og omsætningsstatistik for året 2014, egne beregninger og adfærdsantagelser fra svaret på SAU (2013-
14) alm. del – spørgsmål 343.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at henvise til den empiri , der retfærdiggør, at det umiddelbare provenu på 14,3 mia. kr. efter tilbageløb svarer til 6 mia. kr., og efter adfærd svarer til 1,4 mia. kr., jf. svar på spm. 238 (folketingsåret 2016-17), til skatteministeren
1867203_0003.png
I forhold til beregningen er omsætningen korrigeret for den del, der finder sted mellem
udenlandske investorer (dvs. hverken køber eller sælger er dansk), som ikke forudsættes
afgiftspålagt i Danmark.
Det er ligeledes lagt til grund for beregningen, at omsætningen mellem finansielle formid-
lere (mæglere) ikke omfattes af afgiften. Det er skønsmæssigt forudsat, at 30 pct. af om-
sætningen i den finansielle sektor foretages mellem finansielle formidlere,
jf. svar på SAU
(2013-14) alm. del – spørgsmål
343.
I forhold til adfærdsvirkningen er der taget udgangspunkt i Europa-Kommissionens kon-
sekvensanalyse af en afgift på finansielle transaktioner i europæisk regi. Her benyttes en
elasticitet på -1,5 til at korrigere for antallet af handler, der vil ophøre som følge af afgif-
ten
1
. Det lægges til grund, at transaktionsomkostningerne udgør ca. 0,3 pct., hvilket er et
gennemsnit af Kommissionens skøn for transaktionsomkostninger, der spænder mellem
0,06-0,6 pct. Ved anvendelse af Kommissionens forudsætninger forventes en dansk ak-
tieomsætningsafgift på 0,5 pct. at reducere omsætningen med ca. 77 pct., mens en om-
sætningsafgift på 1 pct. forventes at reducere omsætningen med ca. 89 pct.,
jf. svar på
SAU (2013-14) alm. del – spørgsmål
343. Ved en højere afgiftssats forventes således en stør-
re reduktion af omsætningen, hvorved afgiftsgrundlaget reduceres. Ved de givne adfærds-
virkninger skønnes provenuet ved en afgiftssats på hhv. 0,5 pct. og 1 pct. at være i samme
størrelsesorden,
jf. tabel 1.
Udvides omsætningsafgiften til at omfatte handel med alle værdipapirer, betyder det, at
handel med obligationer og andre finansielle instrumenter også omfattes af afgiften.
Udvides grundlaget til at omfatte handel med obligationer, kan provenuet af en omsæt-
ningsafgift på 0,5 pct. med betydelig usikkerhed anslås til ca. 10,8 mia. kr. efter tilbageløb
og adfærd, hvoraf ca. 9,8 mia. kr. hidrører handel med obligationer.
Det forventes, ligesom ved
svar på SAU (2013-14) alm. del – spørgsmål
343, at handlen med
andre finansielle instrumenter er særdeles følsom over for en omsætningsafgift, hvilket
også fremgår af Kommissionens konsekvensanalyse. Her antages, at 70 pct. af handelen
med finansielle instrumenter ekskl. derivater forsvinder som følge af udflytning eller om-
gåelse
2
. Derudover vil afgiften yderligere medføre, at en andel af handlerne ikke længere
vil være rentable og derfor helt ophøre. Hvis Danmark skulle indføre en lignende omsæt-
ningsafgift på finansielle instrumenter, vil det næppe medføre et nævneværdigt provenu.
Som nævnt er der stor usikkerhed om provenuvirkningerne af en dansk afgift på omsæt-
ningen af finansielle aktiver. Det skyldes blandt andet, at der må forventes en meget stor
1
Se Annex 11 i Europa-Kommissionens konsekvensanalyse.
http://ec.europa.eu/taxation_customs/taxation/other_taxes/financial_sector/ftt_background_en.htm
Se Annex 9-11 i Europa-Kommissionens konsekvensanalyse
http://ec.europa.eu/taxation_customs/taxation/other_taxes/financial_sector/ftt_background_en.htm
2
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om at henvise til den empiri , der retfærdiggør, at det umiddelbare provenu på 14,3 mia. kr. efter tilbageløb svarer til 6 mia. kr., og efter adfærd svarer til 1,4 mia. kr., jf. svar på spm. 238 (folketingsåret 2016-17), til skatteministeren
1867203_0004.png
reduktion af omsætningen, hvilket trækker i retning af at udhule provenuet fra afgiften.
Faldet i omsætningen dækker bl.a. over en mindre aktiv porteføljepleje og risikostyring,
hvilket i sig selv – selvom skatteyderen herved undgår at betale afgift – indebærer om-
kostninger, fordi der gives afkald på gevinster ved ændret portefølje eller risiko. De reelle
samfundsøkonomiske omkostninger ved en sådan afgift er derfor på grund af den afledte
forringelse af rammevilkårene for opsparing og investering i Danmark væsentlig højere
end det beregnede provenu efter adfærd og tilbageløb.
Til besvarelsen af
svar på SAU (2013-14) alm. del – spørgsmål
468 spørges der specifikt til
provenuets størrelse, hvis datagrundlaget opdateres, men antagelserne om adfærdsvirk-
ningerne fastholdes svarende til de angivne i
svar på SAU (2008-09) alm. del – spørgsmål
92.
Her forudsættes, at volumen af handler med aktier og investeringsforeningspapirer redu-
ceres med 40 pct. ved en omsætningsafgift på 0,5 pct., mens omfanget af handler reduce-
res med 50 pct. ved en omsætningsafgift på 1 pct. Som nævnt er forudsætningerne bag
disse adfærdsantagelser nu opdateret med baggrund i resultaterne af Europa-
kommissionens konsekvensanalyse. Kommissionens konsekvensanalyse peger i retningen
af, at en aktieomsætningsafgift vil sænke omsætningen af afgiftsgrundlaget betydeligt mere
end i
svaret på SAU (2008-09) alm. del – spørgsmål
92.
Baseres beregningen alligevel på de tidligere adfærdsantagelser, kan provenuet af en aktie-
omsætningsafgift på 0,5 pct. beregnes til ca. 2,9 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel
2.
Tabel 2. Merprovenu ved en omsætningsafgift på aktier og inv.beviser efter tilbageløb og adfærd
Mia. kr.
Aktieomsætningsafgift på 0,5 pct.
Aktieomsætningsafgift på 1 pct.
2,9
4,8
Kilde: Værdipapircentralens fordelings- og omsætningsstatistik for året 2014, egne beregninger og adfærdsantagelser fra svaret på SAU (2008-
09) alm. del – spørgsmål 92.
Hvis omsætningsafgiften udvides til at omfatte obligationer, og adfærdsantagelserne fra
svar på SAU alm. del – spørgsmål
92 fortsat lægges til grund, udgør det beregnede provenu
ca. 11,4 mia. kr. Af
svar på SAU alm. del
spørgsmål
92 fremgår, at handlen med obligatio-
ner forventes reduceret med ca. 80 pct. ved en omsætningsafgift på 0,5 pct.
Set i lyset af Europa-Kommissionens konsekvensanalyse fra 2011 vurderes det, at de
forudsatte adfærdsvirkninger fsva. aktier og investeringsforeningsbeviser i
svaret på SAU
alm. del – spørgsmål
92 er undervurderede, hvorved provenuskønnene i tabel 2 er overvur-
derede.
Side 4 af 4