Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1865476_0001.png
9. marts 2018
J.nr. 2018 - 1428
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 241 af 13. februar 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om, hvad provenuet ville være, hvis man supplerer den nuværende lønsumsafgift med en balanceskat på henholdsvis 0,01 pct., 0,03 pct., 0,05 pct., 0,07 pct. og 0,1 pct., jf. svar på spm. 113, til skatteministeren
1865476_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes på baggrund af svar på SAU alm. del – spørgsmål 113 redegøre for,
hvad provenuet vil være, hvis man supplerer den nuværende lønsumsafgift med en balan-
ceskat på henholdsvis 0,01 pct., 0,03 pct., 0,05 pct., 0,07 pct. og 0,1 pct. I svaret bedes det
opgjort på samme vis som i tabel 2 i svar på SAU alm. del – spørgsmål 113.
Svar
Der foreligger ikke umiddelbart et grundlag for beregning af tilbageløb og adfærdseffekter
ved indførelse af en balanceskat for den finansielle sektor. Det gælder både i situationen,
hvor den nuværende lønsumsordning afskaffes og i situationen, hvor den fastholdes pa-
rallelt med indførelsen af en balanceskat.
I tabel 1 er derfor alene vist den umiddelbare provenuvirkning ved indførelsen af en ba-
lanceskat.
Tabel 1. Umiddelbart merprovenu ved balanceskat opgjort eksklusiv egenkapital (mia. kr.)
0,01 pct.
Pengeinstitutter
Realkreditinstitutter
Skadesforsikringsselskaber
Livsforsikringsselskaber
Øvrige
I alt
Kilde Finanstilsynet og Skatteministeriet.
0,03 pct.
1,1
1,0
0,0
0,6
0,7
3,4
0,05 pct.
1,8
1,7
0,0
1,0
1,2
5,7
0,07 pct.
2,5
2,4
0,1
1,3
1,6
8,0
0,1 pct.
3,6
3,5
0,1
1,9
2,3
11,4
0,4
0,3
0,0
0,2
0,2
1,1
Jeg vil gerne endnu en gang slå fast, at regeringen ikke støtter op om en balanceskat. Vi
har brug for en stærk finansiel sektor, der både understøtter virksomhedernes behov for
fx at kunne låne til investeringer samt familiernes behov for at kunne låne til fx et nyt hus.
Indførelsen af en balanceskat vil øge omkostningerne på en række finansielle ydelser. Det
er i modstrid med regeringens skattestop, og kan medføre at aktivitet og arbejdspladser
flytter til udlandet – ikke kun i finanssektoren, men også hos erhvervslivet.
Side 2 af 2