Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1869280_0001.png
16. marts 2018
J.nr. 2018 - 1561
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 237 af 7. februar 2018 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach Mortensen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm. om at oplyse fordelingsvirkningen af de samlede forslag til udvidelse af brug af optjeningsprincipper for ret til velfærdsydelser, som det fremgår af Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger, på indkomstdeciler, til skatteministeren
1869280_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse fordelingsvirkningen af de samlede forslag til udvidelse af brug af
optjeningsprincipper for ret til velfærdsydelser, som det fremgår af ”Aftale om lavere skat
på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger”, på indkomstdeciler,
samt for de enkelte percentiler i den 10. indkomstdecil i både kroner og øre, i procent af
disponibel indkomst, samt som andel af den samlede indkomstmasse. Derudover bedes
ministeren oplyse virkningen på Gini-koefficienten af dette tiltag.
Svar
Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti indgået
Aftale om lavere skat på arbejdsind-
komst og større fradrag for pensionsindbetalinger,
der håndterer det såkaldte samspilsproblem,
dvs. at det for mange ikke kan betale sig at spare op til pension. Samtidig sikrer aftalen, at
det bedre kan betale sig at arbejde for fuldtidsbeskæftigede med lave arbejdsindkomster.
Med skatteaftalen bliver det dermed lettere at forsørge sig selv og sine, og danskerne får
større frihed til selv at bestemme, hvad deres penge bruges på.
Som led i finansieringen af skatteaftalen indgår blandt andet en udvidelse af brug af optje-
ningsprincipper for ret til velfærdsydelser. Med aftalen indføres der opholdskrav for ret-
ten til en række velfærdsydelser, herunder blandt andet dagpenge. Fx skal medlemmer af
en a-kasse have opholdt sig i Danmark eller i et andet EU/EØS-land i sammenlagt 7 år
inden for de seneste 8 år for at have ret til dagpenge. Herudover strammes opholdskravet
for ret til kontanthjælp fra 7 ud af 8 års lovligt ophold til 9 ud af 10 års lovligt ophold.
Udvidelsen af brug af optjeningsprincipper for ret til velfærdsydelser skal ses i sammen-
hæng med den samlede skatteaftale, jf. også svar på SAU alm. del spm. 238 af 7. februar
2018, hvoraf de samlede fordelingsvirkninger af skatteaftalen fremgår.
Målt i kroner skønnes tiltagene at reducere de disponible indkomster med 90 kr. for hele
befolkningen svarende til en gennemsnitlig reduktion i de disponible indkomster med
0,05 pct.,
jf. tabel 1.
Af tabel 1 fremgår ændring i kroner, i pct. af disponible indkomster
samt i pct. af skattepligtige bruttoindkomster fordelt på indkomstdeciler og for 91.-100.
indkomstpercentil. Tiltagene skønnes isoleret set at øge indkomstforskellene med 0,05
pct.-point målt ved Gini-koefficienten.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm. om at oplyse fordelingsvirkningen af de samlede forslag til udvidelse af brug af optjeningsprincipper for ret til velfærdsydelser, som det fremgår af Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger, på indkomstdeciler, til skatteministeren
1869280_0003.png
Tabel 1. Fordelingsvirkning af udvidelse af brug af optjeningsprincipper for ret til velfærdsydelser, fuldt indfasede regler
i 2018-niveau
Deciler
Kroner
Pct. af disponible indkomster
Pct. af bruttoindkomster
91.-100. percentil
Kroner
Pct. af disponible indkomster
Pct. af bruttoindkomster
1.
-430
-0,73
-0,57
91.
-10
0,00
0,00
2.
-250
-0,26
-0,21
92.
0
0,00
0,00
3.
-80
-0,06
-0,05
93.
-10
0,00
0,00
4.
-40
-0,03
-0,02
94.
0
0,00
0,00
5.
-30
-0,02
-0,01
95.
-10
0,00
0,00
6.
-20
-0,01
-0,01
96.
-10
0,00
0,00
7.
-20
-0,01
-0,01
97.
-10
0,00
0,00
8.
-10
-0,01
0,00
98.
0
0,00
0,00
9.
-10
0,00
0,00
99.
0
0,00
0,00
10.
-10
0,00
0,00
100.
-10
0,00
0,00
Alle
-90
-0,05
-0,03
91.-100.
i alt
-10
0,00
0,00
Anm.: Indkomstdeciler og percentiler er opgjort på baggrund af de familieækvivalerede disponible indkomster, hvor der tages højde for stordrifts-
fordele. Bruttoindkomster er opgjort som den skattepligtige bruttoindkomst svarende til summen af lønindkomst, skattepligtige indkomstoverførsler,
positiv nettokapitalindkomst, positiv aktieindkomst og pensionsindbetalinger.
Kilde: Egne beregninger på 33,3 pct. stikprøve af befolkningen.
Side 3 af 3