Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
7. marts 2018
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 229 (alm. del.) af 7.
februar 2018 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Ministeren bedes på baggrund af svar på FIU alm. del
–
spørgsmål 386 (folke-
tingsåret 2016-17) redegøre for, hvornår og i hvor mange år ændringerne af al-
dersopsparingen giver mindreprovenu (det fremgår af svaret, at i hængekøjeårene
er der tale om et mindreprovenu på 800 mio. kr. årligt). Dernæst bedes ministeren
redegøre for, hvordan det stiller den samlede finansiering under skatteaftalen, og
om den er holdbar på lang sigt. Hvis ikke den vurderes at være det, bedes ministe-
ren forklare, hvilke finansieringskilder der skal sikre den varige holdbarhed under
aftalen.
Svar
Med
aftale om flere år på arbejdsmarkedet, juni 2017
er reglerne for aldersopsparing ændret.
Fra 2018 kan personer, som har mere end 5 år til folkepensionsalderen indbetale op til
5.100 kr. årligt efter skat. Personer, der har 5 år eller mindre til folkepensionsalderen kan
indbetale op til 46.000 kr. efter skat i 2018. Grænsen stiger med 1.000 kr. årligt frem til
2023, hvorefter der kan indbetales 51.100 kr. efter skat pr. år.
1
Selvom indbetalingsloftet til aldersopsparing sænkes i forhold til de hidtidige regler i årene
frem til 5 år før folkepensionsalderen, er det samlet set vurderingen, at aftalen vil bidrage
til at øge de samlede indbetalinger til aldersopsparing i forhold til det forudsatte i de mel-
lemfristede fremskrivninger og reducerer indbetalingerne til fradragsberettigede pensi-
onsordninger,
jf. besvarelse af FIU spørgsmål 386 af 31. maj. 2017.
Omlægningen til aldersopsparing indebærer, at skatten betales på indbetalingstids-
punktet i stedet for udbetalingstidspunktet og bidrager dermed til at fremrykke
skattebetalinger. Det betyder et øget provenu i en årrække, men modsvares af et
lavere provenu på længere sigt. Den skønnede omlægning til aldersopsparing fra
fradragsberettigede pensionsordninger indebærer desuden, at udgiften til offentli-
ge pensionsydelser gradvist øges, fordi udbetalinger fra aldersopsparing (i mod-
sætning til udbetalinger fra fradragsberettigede pensionsordninger) ikke medfører
indkomstaftrapning af offentlige pensionsydelser som fx pensionstillæg, ældre-
check og boligydelse. Samspilsproblemet vedrører således ikke aldersopsparing,
1
Alle beløb opgjort i 2018-niveau
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk