Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1861001_0001.png
27. februar 2018
J.nr. 2018 - 840
.
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 220 af 31. januar 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 220: Spm. om kommentar til henvendelsen af 28/1-18 fra Erik Ovesen vedrørende ny registreringsafgift på veteranbil ved udskiftning af reservedel, til skatteministeren
1861001_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. januar 2018 fra Erik Ovesen vedrø-
rende ny registreringsafgift på veteranbil ved udskiftning af reservedel, jf. SAU alm. del –
bilag 116.
Svar
Erik Ovesen, der renoverer veteranbiler, har henvendt sig i forbindelse med, at SKAT har
oplyst, at der ved udskiftning af et køretøjs chassis skal betales ny registreringsafgift, da
bilen skifter identitet. Erik Ovesen spørger om baggrunden herfor. Erik Ovesen spørger
yderligere, hvornår veteranbiler kompenseres for øget brændstoftillæg, jf. aftalen om Om-
lægning af bilafgifterne af 21. september 2017.
Indledningsvist vil jeg fastslå, at jeg er glad for de særligt lempelige regler for veteranbiler,
der giver mulighed for at videreføre den rullende kulturarv i form af disse biler.
I forhold til det konkrete spørgsmål om udskiftning af chassis er det generelle udgangs-
punkt i registreringsafgiftsloven for alle køretøjer, at der skal betales ny registreringsafgift,
hvis et køretøj repareres eller ombygges, så det ikke længere er afgiftsmæssigt identisk
med det køretøj, der tidligere er betalt afgift af. Det gælder fx ved udskiftning af karros-
seri, chassis eller stel, da disse enkeltdele er en essentiel og overvejende del af et køretøj.
Der skal dog ikke betales registreringsafgift, hvis en foretagen reparation eller genopbyg-
ningen sker som almindelig vedligeholdelse, og visse krav desuden er opfyldt.
Sondringen mellem ombygning og almindelige vedligehold er fastlagt ud fra den begrun-
delse, at der skal være sammenhæng mellem køretøjets værdi og afgiftens størrelse. Der
skal således ikke være et incitament til at købe et køretøj med lav registreringsafgift og ef-
terfølgende bygge det om, så det modsvarer køretøjer, der købes med høj registreringsaf-
gift.
Med de eksisterende regler mener jeg, at der, som det fremgår, er rig mulighed for at ved-
ligeholde og renovere ældre køretøjer.
I forhold til det andet spørgsmål om omlægning af bilafgifterne trådte loven i kraft i efter-
året 2017. Med omlægningen blev veteranbiler friholdt for stigninger i tillæg i registre-
ringsafgiften for dårlig brændstoføkonomi i modsætning til øvrige biler. Aftalens indhold
om kompensation af veteranbiler er derfor allerede opfyldt. Samtidig blev veteranbilerne
– ligesom andre biler – omfattet af nedsættelserne af selve registreringsafgiften. Dermed
indebar efterårets omlægning af bilafgifterne, for så vidt angår veteranbilerne, alene en
lempelse.
Side 2 af 2