Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
2015381_0001.png
Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 446
Offentligt
20. december 2018
J.nr. 2018 - 5088
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 446 af 30. maj 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om at oplyse skattebidraget i pct. af indkomsten for syv familietyper i årene 2015-2018, til skatteministeren
2015381_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad det vil betyde for en 3F lufthavnsoperatørs rådigheds-
beløb, hvis man ruller alle skatte- og afgiftslettelser tilbage, som regeringen har gennem-
ført siden juni 2015?
Svar
Jeg vil gerne beklage den sene besvarelse, som skyldes, at der er tale om en række kompli-
cerede beregninger, som hviler på en lang række forudsætninger.
Denne besvarelse indeholder
udover svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 446
også
svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 449 og nr. 450 af 30. maj 2018 samt en supplerende
besvarelse af Skatteudvalgets spørgsmål nr. 264 og 265 af 22. februar 2018.
Den førte skattepolitik siden regeringsskiftet i juni 2015 blev pr. 20. juni 2018 opgjort til
at indebære en nettolempelse af skatter og afgifter på ca. 23,4 mia. kr. (2018-niveau) i
umiddelbar provenuvirkning i 2025, hvilket svarer til 4.050 kr. i gennemsnit pr. dansker
(inkl. børn mv.),
jf. bevarelsen af SAU spm. 265.
Efter besvarelsen af SAU spm. 265 er indgået
Energiaftale 2018, Aftale om sanering af bøvlede
og byrdefulde afgifter
og
Finanslov for 2019,
som indebærer yderligere skatte- og afgiftslempel-
ser. Indregnes effekterne heraf og opregnes de samlede lempelser til 2019-niveau, øges
skønnet for den samlede nettolempelse af skatter og afgifter siden regeringsskiftet i 2015
til godt 27 mia. kr. (2019-niveau) i umiddelbar provenuvirkning i 2025. Det svarer til ca.
4.700 kr. i gennemsnit pr. dansker og ca. 5.900 kr. i gennemsnit pr. voksen dansker.
Der er overordnet en række udfordringer forbundet med at omsætte alle de bagvedlig-
gende skatte- og afgiftsinitiativer til illustrative og retvisende virkninger for konkrete fami-
lietyper. Det skyldes blandt andet, at en række af initiativerne ikke kan belyses med ud-
gangspunkt i de gængse principper for familietypeberegninger, der normalt anvendes af
de økonomiske ministerier, men derimod kræver mere specifikke
og dermed mere anta-
gelsestunge
forudsætninger om de enkelte familietypers konkrete forbrugsmønster og
andre særlige forhold.
Ministeriernes konsekvensberegninger for familietyper af policyændringer omfatter efter
gængse regneprincipper altid de
direkte
virkninger på familiernes disponible indkomster af
ændringer i personskatter eller overførsler, som indgår som en del af forudsætningerne i
Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel. Derudover indgår typisk også
eventuelle
indirekte
virkninger for familiernes økonomi dels af eventuelle afgiftsændringer,
som påvirker alle (eller langt de fleste) husholdninger
fx lavere elafgifter
dels af æn-
dringer i erhvervsbeskatningen eller afgifter på erhvervene, som må forventes at påvirke
alle husholdninger enten via overvæltning i de generelle priser eller via nedvæltning i løn-
ninger (og dermed også overførsler)
1
.
1
Lavere erhvervsskatter og afgiftslempelser rette mod erhvervet beregnes proportionalt ift. familietypernes disponible ind-
komst.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om at oplyse skattebidraget i pct. af indkomsten for syv familietyper i årene 2015-2018, til skatteministeren
2015381_0003.png
Visse typer af skatte- eller afgiftsændringer
fx ændringer i aktieindkomstbeskatningen
er imidlertid ikke omfattet af de gængse regneprincipper for familietypeberegninger.
Det er baggrunden for, at det af besvarelsen af SAU spm. 265 fremgår, at det ikke er mu-
ligt at lave en retvisende familietypeberegning, der viser konsekvenserne af den
samlede
skattepolitik siden juni 2015
for en enlig LO’er
(eller for andre familietyper). Det skyldes
netop, at en række af de gennemførte skatte- og afgiftslempelser ikke ville kunne indreg-
nes, med mindre der tilsvarende gøres en række specifikke antagelser om fx
LO’erens in-
dividuelle forbrugsmønster mv., som ikke er en del af de gængse regneprincipper.
Det er dog med udgangspunkt i de gængse regneprincipper muligt at lave familietypebe-
regninger, der viser konsekvenserne af
hovedparten
af den førte skattepolitik siden rege-
ringsskiftet i juni 2015,
jf. den øverste del af tabel 1 nedenfor.
Herudover kan (i et vist omfang)
opgøres virkningen af de
resterende initiativer
i form af en række yderligere virkninger (dvs.
mulige tillæg til de konsekvenser, der følger af de gængse regneprincipper), hvis den på-
gældende familietype specifikt antages at være berørt af de pågældende initiativer,
jf. den
nederste del af tabel 1.
Med udgangspunkt i de gængse regneprincipper vurderes knap 21�½ mia. kr. af de sam-
lede skatte- og afgiftslempelser på godt 27 mia. kr. at kunne indgå i beregningen for fami-
lietyperne. Med det udgangspunkt skønnes fx en enlig LO-arbejder i lejebolig umiddelbart
at opnå en gevinst på ca. 7.200 kr. i 2025, mens en lufthavnsoperatør umiddelbart vil
opnå en gevinst på ca. 8.400 kr. i 2025,
jf. tabel 1.
Godt 4�½ mia. kr. af de samlede skatte- og afgiftslempelser kan henføres til initiativer,
som vil indebære en yderligere gevinst for familietyperne, hvis disse specifikt forudsættes
fx at have en personbil af en bestemt beskaffenhed,
jf. senere omtale.
Endelig vurderes de
resterende godt 1 mia. kr. af de samlede skatte- og afgiftslempelser på godt 27 mia. kr.
ikke at kunne indregnes i familietypeberegningerne.
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om at oplyse skattebidraget i pct. af indkomsten for syv familietyper i årene 2015-2018, til skatteministeren
2015381_0004.png
Tabel 1. Virkning for udvalgte familietypeeksempler
i 2025
(enlige i lejebolig)
HK’er
208.600
3.000
900
500
900
6.300
LO’er
336.600
3.200
1.000
1.700
1.400
7.200
Lufthavns-
operatør
1
404.800
3.400
1.000
2.400
1.600
8.400
Pensionist
med ATP
191.400
5
600
900
1.500
1.000
4.000
Kroner (2019-niveau)
Personlig indkomst
1. Direkte virkning på disponible indkomster via
lempelser af personskatter, netto
2. Virkning af generelle afgiftslempelser for hus-
holdninger, netto
3. Indirekte virkninger af erhvervsskattelempelser,
netto
4. Indirekte virkninger af afgiftslempelser for er-
hvervslivet, netto
Virkning gængse regneprincipper i alt (1+2+3+4)
Yderligere virkning, hvis omfattet af:
- Arbejdsgiverbetalt fri telefon
- Aktieindkomst (via aktiesparekonto)
2
- Udlejning af sommerhus
3
- Har en personbil
4
- Opvarmning af bolig med elvarme
- Opvarmning af sommerhus med elvarme
1.200
100
2.400
200
1.300
3.100
1.200
200
2.400
1.000
1.300
3.100
1.200
200
2.400
1.200
2.200
3.100
-
100
2.400
100
1.300
3.100
Anm.: Alle beløb er afrundet til nærmeste 100 kr.
Det bemærkes, at HK’eren
på mindsteløn og 3F lufthavnsoperatøren ikke
er standardfamilietyper i Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel. Alle familietyper forudsættes at være lejere
med en årlig husleje på knap 58.000
kr. for HK’eren og LO’eren, ca. 87.000
kr. for lufthavnsoperatøren (1�½ gange huslejen
for den enlige
LO’er)
og ca. 56.000 kr. for den enlige pensionist. Den personlige indkomst er opgjort inkl. en forudsat indbe-
taling til aldersopsparing på 5.200 kr. (efter skat) for alle beskæftigede familietyper. I opgørelsen af lempelserne af skatter
og afgifter (netto) er finansiering i form af skatteforhøjelser fratrukket, mens finansiering, der er tilvejebragt uden for skatte-
systemet, herunder elementer, der ifølge nationalregnskabet ikke betragtes som en skat (fx grøn check), ikke er fratrukket.
Der er ikke indregnet effekter af, at visse skatte- og afgiftslempelser kan føre til en mere hensigtsmæssig inputsammensæt-
ning og dermed højere produktivitet og BNP mv.
1) Det er i besvarelsen af
SAU spm. nr. 447 af 30. maj 2018
oplyst, at en lufthavnsoperatør i gennemsnit tjener knap
450.000 kr. (i 2015-niveau) ekskl. arbejdsgiverbetalt pension og ATP. I regneeksemplet for en lufthavnsoperatør forudsæt-
tes en løn på 450.000 kr. ekskl. arbejdsgivers pensionsbidrag og ATP (2019-niveau), hvilket svarer til en personlig ind-
komst på 404.800 kr. inkl. en forudsat indbetaling på 5.200 kr. (efter skat) til aldersopsparing.
2) Det er forudsat, at alle, der i dag har aktieindkomst, fremover vil benytte den nye aktiesparekonto. Det angivne beløb for
familietypen (hvis denne forudsættes at have aktieindkomst og dermed være omfattet af initiativet) svarer til den gennem-
snitlige gevinst i det indkomstdecil familietypen forudsættes at ligger i. Fx skønnes gennemsnitlige gevinst i 6. indkomstde-
cil at udgøre omtrent 200 kr., hvilket svarer til LO-familietypens indkomstniveau.
3) Det angivne beløb svarer til den gennemsnitlige gevinst for sommerhusejere, der i dag har lejeindtægter over den tidli-
gere bundfradragsgrænse.
4) I beregningen indgår nettovirkningen af reduktionen i registreringsafgiften i forbindelse med Finanslov 2016 og 2017,
Omlægning af bilafgifterne
samt
Aftale om de fremtidige afgiftsvilkår for elbiler og brændselscellebiler.
Dvs. beregningen
omfatter både direkte ejerskab af personbiler, privatleasing og fri bil stillet til rådighed af arbejdsgiveren. Der henvises til i
øvrigt til kapitel 3 i
Skatteøkonomisk Redegørelse 2018.
5) Samt en skattefri boligydelse på knap 33.000 kr.
Kilde: Indkomst og huslejeforudsætninger fra Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel benyttet til Skatteaftalen
fra 2018 og Skatteministeriet.
Det bemærkes, at meget få familier (med en indkomst svarende til de her betragtede fami-
lietyper) i praksis vil være omfattet af samtlige de seks yderligere virkninger nederst i
tabel
1.
Dog vil gevinsten opgjort via de gængse regneprincipper ikke nødvendigvis være retvi-
sende for fx alle enlige LO-arbejdere eller lufthavnsoperatører i lejebolig.
Fx vil en enlig LO’er (eller en person med en tilsvarende
indkomst), der konkret forud-
sættes at have en personbil og anvende aktiesparekontoen, kunne have en fremgang i rå-
dighedsbeløbet på ca. 8.400 kr. i 2025 som konsekvens af regeringens skattepolitik,
jf. tabel
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om at oplyse skattebidraget i pct. af indkomsten for syv familietyper i årene 2015-2018, til skatteministeren
2015381_0005.png
2.
Tilsvarende kan en enlig lufthavnsoperatør (eller en person med en tilsvarende ind-
komst), der konkret forudsættes at have en personbil og en arbejdsgiverbetalt fri telefon,
kunne have en fremgang i rådighedsbeløbet på ca. 10.800 kr. i 2025.
Tabel 2. Virkninger for familietyper med specifikke karakteristika i 2025
LO'er med aktieind-
komst og personbil
7.200
-
200
1.000
8.400
Lufthavnsoperatør
med fri telefon og
personbil
8.400
1.200
-
1.200
10.800
Pensionist med
ATP og personbil
4.000
-
-
100
4.100
Kroner (2018-niveau)
I alt (pkt. 1-4),
jf. tabel 1
Arbejdsgiverbetalt fri telefon
Aktieindkomst (via aktiesparekonto)
Ejer en personbil
I alt
Anm.: Se tabel 1.
Kilde: Skatteministeriet.
Familietyperne i beskæftigelse får de største gevinster af, at personskatterne er lempet,
jf.
række 1 i tabel 1.
Den større fremgang for beskæftigede skyldes, at initiativerne i
Skatteaf-
tale 2018
2
har fokus på at reducere skatten på arbejde og øge tilskyndelsen til at foretage
pensionsopsparing. Derudover indebærer afskaffelsen af medielicensen en større gevinst
for de beskæftigede familietyper, idet
pensionisten med ATP
ved gældende regler forudsættes
at betale
nedsat
licens og derfor får
pensionisten
en mindre gevinst ved omlægningen af me-
dielicensen til personskatter.
De afgiftslempelser, som påvirker husholdningerne direkte,
jf. række 2 i tabel 1,
udgør i
kroner omtrent det samme beløb for alle familietyper. Disse lempelser omfatter blandt
andet afskaffelsen af PSO-afgiften (husholdningernes andel) og den del af reduktionen af
elafgiften, som direkte berører husholdningerne.
Lempelser, der er rettet mod erhvervslivet (række
3 og 4 i tabel 1),
forudsættes at påvirke
familietypernes indkomster og købekraft gennem afledte virkninger på pris- og løndan-
nelsen. Denne effekt forudsættes at være proportional med familietypernes disponible
indkomster, hvilket indebærer, at gevinsten i kroner er stigende med indkomsten og størst
for regneeksemplet vedrørende den
enlige lufthavnsoperatør.
Derudover er det forudsat, at den erhvervsskattelempelse, som berører udlejningsejen-
domme i forbindelse med
Aftale om Tryghed om boligbeskatningen,
på sigt overvæltes i lavere
husleje. Det indebærer, at den enlige
lufthavnsoperatør
(i række 3 i
tabel 1)
får en større ge-
vinster i kroner end de øvrige familietyper, da
lufthavnsoperatøren
forudsættes at have den
højeste husleje. Antagelsen vedrørende husleje betyder endvidere, at hvis familietyperne
specifikt forudsættes at være berørt af nedsættelse af afgiften på
elvarme,
vil det også være
2
I familietypeeksemplerne er der
ikke
indregnet eventuelle effekter fra
Pensionsaftale 2017,
som gør det muligt at forøge rå-
dighedsbeløbet som pensionist, såfremt man omlægger arbejdsmarkedspension til aldersopsparing.
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om at oplyse skattebidraget i pct. af indkomsten for syv familietyper i årene 2015-2018, til skatteministeren
2015381_0006.png
familietyperne med den højeste husleje, der opnår de største gevinster (jf.
nederste del af ta-
bel 1).
De initiativer, som ikke umiddelbart kan indregnes i familietypeberegningerne med an-
vendelse af de gængse regneprincipper
dvs. som kun indregnes, hvis familietypen speci-
fikt forudsættes at være omfattet heraf (jf.
nederste del af tabel 1)
omfatter lempelser med
en umiddelbar provenuvirkning på i alt godt 4�½ mia. kr. Det omfatter blandt andet lem-
pelserne af beskatningen af arbejdsgiverbetalt telefon, aktieindkomst (via en ny aktiespa-
rekonto) og nettolempelser af bilafgifterne.
Den gennemsnitlige gevinst for en bilejer er opgjort som nettovirkningen af de fire bilaf-
taler, som regeringen har gennemført. Den gennemsnitlige gevinst er fordelt på ind-
komstdeciler med udgangspunkt i den metode, som er benyttet i
Skatteøkonomisk Redegø-
relse 2018, kapitel 3.
Det angivne beløb for familietypen (hvis denne forudsættes at være
bilejer og dermed er omfattet af initiativerne) svarer til gennemsnittet for det indkomstde-
cil, som den pågældende familietype tilhører, fx 6. indkomstdecil for LO’eren. Forhøjel-
sen af den grønne ejerafgift er regnet særskilt, men beløbet indgår i de angivne nettoge-
vinster i
tabel 1.
Forhøjelsen af den grønne ejerafgift forudsættes at udgøre 500 kr. for alle
familietyper, svarende til det skønnede gennemsnit for nye personbiler.
Af øvrige elementer kan nævnes et forhøjet bundfradrag for udlejning af sommerhus. Ge-
vinsten heraf er opgjort som et gennemsnit for alle sommerhuse med lejeindtægter over
den tidligere bundfradragsgrænse. Det har ikke været muligt at foretage skøn over forde-
lingen af gevinsten på tværs af indkomstdeciler.
Derudover er der enkelte tiltag, som ikke er medtaget, idet det er svært at identificere den
berørte gruppe, og tiltag, som omfatter en meget begrænset målgruppe (fx højere fradrag
for at pendle over Storebælt).
Endelig vurderes nettolempelser svarende til i alt godt 1 mia. kr. i umiddelbar provenu-
virkning generelt ikke at kunne indregnes i familietypeberegningerne. Disse nettolempel-
ser omfatter fx den umiddelbare afgiftslempelse ved reduktion af elafgiften for det offent-
lige, og, som nævnt, tiltag, hvor det er svært at identificere den berørte gruppe samt tiltag,
som omfatter en meget begrænset målgruppe.
Side 6 af 6