Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1853517_0001.png
NOTAT
2. februar 2018
18/00912-2
hds-dep
SAU alm. del - samrådsspørgsmål Y, Z og Æ til erhvervsministeren
og skatteministeren berammet til 23. januar 2018 efter ønske fra Je-
sper Pedersen (S).
Samrådsspørgsmål Y
Hvad er ministrenes holdning til, at det nye investorfradrag, som bliver
indført som en del af den nyligt indgåede erhvervspakke, ifølge skatteek-
sperter vil blive udnyttet til skattespekulation, uden at pengene ender hos
de små virksomheder og iværksættere, som det oprindelig var hensigten?
Samrådsspørgsmål Z
Kan ministrene garantere, at de værnsregler, som der planlægges indført,
kan sikre, at der ikke opstår skattehuller, der kan udnyttes til utilsigtede
muligheder for skattetænkning?
Samrådsspørgsmål Æ
Er ministrene bekymret for, at de tilføjelser til love eller skatteordninger,
som aftalepartierne er enige om at indføre for at undgå snyd og svindel
med investorfradraget vil skabe så meget bureaukrati, at ordningen bliver
uattraktiv for små virksomheder og iværksættere?
[SAMRÅDSTALE
KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
Jeg vil gerne takke for invitationen til samrådet og mulig-
heden for
sammen med skatteministeren
at redegøre
nærmere for tankerne bag investorfradraget.
Jeg vil indlede med nogle overordnede bemærkninger om
investorfradraget og derefter
med formandens tilladelse
overlade ordet til den dygtige skatteminister, som er ansvar-
lig for implementeringen af fradragsmuligheden i lovgiv-
ningen.
Historien er den, at regeringen, Dansk Folkeparti og Radi-
kale Venstre med aftalen om erhvervs- og iværksætterinitia-
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. januar 2018 om erhvervspakken, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
2/5
tiver er enige om at indføre et investorfradrag. Fradraget har
som helt elementært formål at vi skal styrke adgangen til ri-
sikovillig kapital for danske vækstvirksomheder.
Det er et ønske som har været i miljøet og et ønske som er
blevet bragt frem af Iværksætterpanelet, som regeringen har
nedsat til at komme med gode forslag til hvordan vi kan
fremme iværksætterklimaet i Danmark.
Nye og mindre danske virksomheder
herunder ikke
mindst iværksættervirksomheder med stort vækstpotentiale
er ofte afhængige af at kunne rejse risikovillig kapital her-
hjemme.
Det er svært for dem at låne penge, og det er svært at få ka-
pital fra store investorer. Derfor er de afhængige af at få ri-
sikovillig kapital herhjemme.
De har ikke adgang til internationale investorer og kapital til
verdensmarkedspriser. De finder typisk deres investorer i
det lokale erhvervsnetværk eller blandt folk, de kender. En-
kelte virksomheder har adgang til professionelle investorer,
herunder business angels.
Det er typisk et vilkår, at de første investeringer i vækst-
virksomheder og investeringer i mindre virksomheder
kommer fra danske investorer, som betaler dansk skat. Der-
for betyder det noget for prisen på den første vækstkapital
til nye virksomheder, hvordan vi indretter vores skattesy-
stem.
I Danmark er skatten på aktieindkomst for personer med
højere aktieindkomster generelt højere end i landene om-
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. januar 2018 om erhvervspakken, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
3/5
kring os. Det betyder, at nye og mindre virksomheder uden
adgang til de globale kapitalmarkeder oplever, at det er dy-
rere at rejse kapital i Danmark end i andre lande med lavere
skat på aktieindkomst. For nogle bliver prisen prohibitivt
høj.
Alt andet lige er konkurrencefordelen til at rejse kapital
uden for Danmark, og lave virksomhed uden for Danmark.
For det er en lige markedssituation, og hvis prisen på kapi-
tal i Danmark er højere i end i andre lande, så starter vi dår-
ligere end i de fleste andre lande.
Hvis vores fælles udgangspunkt er, at flere små og mellem-
store og nye danske virksomheder skal have adgang til risi-
kovillig kapital, så skal vi gøre det lettere at rejse den første
risikovillige kapital herhjemme.
Derfor indfører vi et investorfradrag for personer, der inve-
sterer i små og mellemstore, unoterede virksomheder.
Fradraget er på halvdelen af investeringer op til 400.000 kr.
om året i 2019 til 2022 og herefter på halvdelen af investe-
ringer op til 800.000 kr. om året. Fradraget har en skatte-
værdi på 30 pct. Det betyder, at hvis man f.eks. investerer
400.000 kr. i et år, reduceres ens skat med 60.000 kr.
Der gives endvidere et fradrag for investeringer via særlige
fonde, der investerer i unoterede små og mellemstore virk-
somheder. Fradraget for investeringer via fonde gives for
halvdelen af investeringer op til 125.000 kr. i 2019 til 2022
og herefter for halvdelen af investeringer op til 250.000 kr.
Skatteværdien er den samme som ved direkte investeringer.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. januar 2018 om erhvervspakken, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
4/5
Investorfradraget letter beskatningen af de midler, der inve-
steres. Derfor bliver det mere attraktivt at investere i de på-
gældende virksomheder, og de får lettere ved at tiltrække
kapital til en rimelig pris.
Lignende ordninger findes i Sverige og Storbritannien som,
jeg begge har besøgt, for at se hvad resultatet har været, og
som er lande vi normalt sammenligner os med. Der har det
været en stor succes og betydet at man har flyttet penge ud
til vækstvirksomheder.
Investorfradraget kan
som alle andre forslag
have util-
sigtede konsekvenser.
Aftaleparterne er opmærksomme på mulighederne for skat-
tespekulation. Det er derfor, at det specifik fremgår af afta-
len, at
”I forbindelse med det lovforberedende arbejde skal
der
udarbejdes en række værnsregler, der skal sikre, at ordnin-
gen anvendes efter hensigten, og at utilsigtede muligheder
for skattetænkning i videst muligt omfang begrænses”.
Det fremgår ligeledes, at aftaleparterne er enige om følge
udviklingen i anvendelsen af ordningen.
For regeringen er det vigtigt, at den konkrete implemente-
ring af investorfradraget udføres på en måde, hvor mulighe-
derne for skattespekulation minimeres samtidig med, at det
bliver administrativt simpelt, så fradraget anvendes
det er
hele intensionen at vi får skubbet penge ud til vores vækst-
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. januar 2018 om erhvervspakken, til erhvervsministeren, kopi til skatteministeren
5/5
virksomheder
og får den ønskede effekt. Det arbejdes der
aktuelt på.
Med de ord vil jeg give ordet til skatteministeren.