Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1853205_0001.png
23. januar 2018
J.nr. 2018 - 180
Selskab, Aktionær og
Erhverv
Samrådsspørgsmål Y, Z og Æ
Tale til besvarelse af spørgsmål Y, Z og Æ den 23. januar 2018 kl.
10.15
Spørgsmål Y
Hvad er ministrenes holdning til, at det nye inve-
storfradrag, som bliver indført som en del af den
nyligt indgåede erhvervspakke, ifølge skatteek-
sperter vil blive udnyttet til skattespekulation,
uden at pengene ender hos de små virksomheder
og iværksættere, som det oprindelig var hensigten?
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. januar 2018 om erhvervspakken, til skatteministeren
1853205_0002.png
Spørgsmål Z
Kan ministrene garantere, at de værnsregler, som
der planlægges indført, kan sikre, at der ikke opstår
skattehuller, der kan udnyttes til utilsigtede mulig-
heder for skattetænkning?
Spørgsmål Æ
Er ministrene bekymret for, at de tilføjelser til love
eller skatteordninger, som aftalepartierne er enige
om at indføre for at undgå snyd og svindel med
investorfradraget vil skabe så meget bureaukrati,
at ordningen bliver uattraktiv for små virksomhe-
der og iværksættere?
Side 2 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. januar 2018 om erhvervspakken, til skatteministeren
1853205_0003.png
Indledning
Jeg vil gerne indlede med også at sige tak for invi-
tationen til at deltage i dette samråd sammen med
erhvervsministeren, hvor vi får mulighed for at re-
degøre lidt nærmere for det kommende investor-
fradrag.
Vi har – som det er fremgået – aftalt den fordeling,
at erhvervsministeren redegør for regeringens og
aftaleparternes intentioner med at indføre et inve-
storfradrag, mens jeg besvarer de tre konkrete
spørgsmål, der er stillet. Det skyldes, at det er mig
som skatteminister, der er ansvarlig for udarbej-
delsen af de nærmere regler om investorfradraget.
Side 3 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. januar 2018 om erhvervspakken, til skatteministeren
1853205_0004.png
Inden jeg går til besvarelsen af spørgsmålene, vil
jeg gerne sige, at jeg naturligvis fuldt ud kan til-
slutte mig erhvervsministerens beskrivelse af bag-
grunden for – og ønskerne med – investorfradra-
get.
Det er således en hovedprioritet for regeringen at
sikre gode rammebetingelser for erhvervslivet. Vi
skal sikre, at Danmark er et godt land at drive virk-
somhed i – også for de nystartede vækstvirksom-
heder og iværksættere. Derfor styrker vi med in-
vestorfradraget rammevilkårene for små og mel-
lemstore unoterede virksomheder. Ved at lempe
Side 4 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. januar 2018 om erhvervspakken, til skatteministeren
1853205_0005.png
skattereglerne bliver det mere attraktivt at inve-
stere i de pågældende virksomheder, og derved bli-
ver det lettere for virksomhederne at tiltrække ka-
pital.
Spørgsmål Y og Z
Jeg vil tillade mig at besvare de to første spørgsmål
– Y og Z – samlet, da de vedrører den samme pro-
blemstilling.
Først spørges der til erhvervsministerens og min
holdning til, at flere skatteeksperter har peget på,
at investorfradraget kan udnyttes til skattespekula-
Side 5 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. januar 2018 om erhvervspakken, til skatteministeren
1853205_0006.png
tion, uden at pengene ender hos de små virksom-
heder og iværksættere. Herefter spørges der, om
erhvervsministeren og jeg kan garantere, at der
kan opstilles værnsregler, der kan sikre, at der ikke
opstår skattehuller og utilsigtede muligheder for
skattetænkning.
Jeg vil gerne starte med at sige, at enhver skattere-
gel, som indeholder særlige, gunstige elementer,
altid vil indebære en vis risiko for spekulation og
utilsigtet anvendelse. Det er der i og for sig intet
nyt eller overraskende i.
Side 6 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. januar 2018 om erhvervspakken, til skatteministeren
1853205_0007.png
Det er min holdning, at denne risiko ikke skal af-
holde os fra at indføre nye regler på et område,
hvis de nye regler har en god begrundelse. Og det
har investorfradraget.
Men ved indførelsen af nye regler skal vi naturlig-
vis altid sikre, at reglerne faktisk bliver anvendt til
dét, de er tiltænkt.
Derfor
opstiller vi en række krav
og betingelser, der sikrer, at reglerne målrettes så
meget som muligt, og
derfor
indfører vi ofte også
egentlige værnsregler, som i videst muligt omfang
skal dæmme op for, at reglerne kan anvendes på
en utilsigtet måde.
Side 7 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. januar 2018 om erhvervspakken, til skatteministeren
1853205_0008.png
Det vil vi også gøre i forbindelse med indførelsen
af reglerne om investorfradraget.
Flere af de krav og betingelser, vi forventer at stille
i det kommende lovforslag, skal ses i lyset af, at
investorfradraget er en
statsstøtteordning.
Derfor skal
ordningen overholde en række EU-retlige krav:
Disse krav skal medvirke til at sikre, at investorfra-
draget anvendes med henblik på at tiltrække privat
kapital til unoterede små og mellemstore virksom-
heder, der kun har drevet virksomhed i en for-
holdsvis begrænset årrække, og som ellers ville
have svært ved at tiltrække den kapital, der er nød-
vendig for at realisere deres vækstpotentiale.
Side 8 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. januar 2018 om erhvervspakken, til skatteministeren
1853205_0009.png
De EU-retlige krav betyder blandt andet, at inve-
storfradraget
ikke
vil kunne anvendes i tilfælde,
hvor der alene er tale om en passiv kapitalanbrin-
gelse, og hvor midlerne altså ikke investeres i en
egentlig erhvervsvirksomhed.
Samtidig indebærer de EU-retlige krav, at ordnin-
gen skal målrettes tilfælde, hvor de omfattede sel-
skaber mangler finansiering af driften.
Endelig stiller EU-retten krav til størrelsen af de
samlede fradragsberettigede investeringer, som
Side 9 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. januar 2018 om erhvervspakken, til skatteministeren
1853205_0010.png
den enkelte virksomhed må modtage, og til virk-
somhedernes størrelse, udviklingsfase mv.
Disse krav har til formål at sikre, at investorfradra-
get målrettes de virksomheder, der er støtteberet-
tigede efter EU-reglerne.
Hvis vi herefter ser på behovet for egentlige
værnsregler, er det netop understreget af erhvervs-
ministeren, at der i forbindelse med det lovforbe-
redende arbejde vil blive set nærmere herpå.
Der er i den forbindelse spurgt til, om erhvervs-
ministeren og jeg kan garantere, at der faktisk
kan
Side 10 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. januar 2018 om erhvervspakken, til skatteministeren
1853205_0011.png
opstilles værnsregler, så der ikke opstår skattehul-
ler og utilsigtede muligheder for skattetænkning.
Jeg hverken kan eller vil – det siger næsten sig selv
–udstede en sådan garanti. Jeg kan til gengæld ga-
rantere, at vi i arbejdet med det lovforslag, der skal
indføre investorfradraget, vil foretage en grundig
analyse af behovet for værnsregler og derefter fo-
reslå dem, vi mener er nødvendige.
Jeg vil i den forbindelse bemærke, at både Sverige
og Storbritannien i dag har regler om investorfra-
drag, som har været gældende i en årrække. Både
det svenske og det britiske regelsæt indeholder en
Side 11 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. januar 2018 om erhvervspakken, til skatteministeren
1853205_0012.png
række krav og værnsregler, der skal målrette ord-
ningerne og sikre, at de ikke bliver udnyttet til
skattespekulation.
I forbindelse med udarbejdelsen af de kommende
regler – herunder også værnsreglerne – vil det der-
for være naturligt at se på reglerne i Sverige og
Storbritannien. I begge lande er der en række krav,
som kan være relevante at indføre i et dansk regel-
sæt.
Jeg vil dog godt understrege, at det altid beror på
en afvejning, hvor stramme den slags værnsregler
Side 12 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. januar 2018 om erhvervspakken, til skatteministeren
1853205_0013.png
bør være. Vi vil derfor ikke blot kopiere andre lan-
des ordninger, men derimod grundigt vurdere,
hvordan vi mener, at den danske ordning mest
hensigtsmæssigt bør udformes.
Spørgsmål Æ
Det leder mig over til det sidste spørgsmål – Æ –
hvor der spørges til, om erhvervsministeren og jeg
er bekymrede for, at ordningen kan blive så bu-
reaukratisk for at undgå snyd og svindel, at den
ender med at blive uattraktiv.
Til det vil jeg sige – som også erhvervsministeren
netop har sagt – at for regeringen er det afgørende,
Side 13 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. januar 2018 om erhvervspakken, til skatteministeren
1853205_0014.png
at den konkrete implementering af investorfradra-
get sker på en måde, hvor mulighederne for skat-
tespekulation minimeres, samtidig med at det bli-
ver så administrativt simpelt som muligt, så fradra-
get vil blive brugt. Det arbejdes der aktuelt på, og
et hovedsigte er helt klart at undgå, at ordningen
bliver unødigt bureaukratisk.
Det er et led i den politiske aftale, at udviklingen i
anvendelsen af ordningen skal følges tæt. Jeg vil
prioritere højt at søge afdækket, om værnsreglerne
virker efter hensigten, så de om nødvendigt kan
Side 14 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. januar 2018 om erhvervspakken, til skatteministeren
1853205_0015.png
tilpasses, hvis der er indikationer for, at de medfø-
rer, at ordningen ikke er blevet udnyttet efter hen-
sigten.
Den nærmere udformning af de nye regler vil som
altid ske i en god og nyttig dialog med dem, der
berøres. Jeg er som skatteminister meget imøde-
kommende over for gode og saglige input fra er-
hevrvslivet.
Afslutning
Jeg vil som afslutning slå fast, at investorfradraget
ikke giver regeringen grundlag for at tro, at der
Side 15 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. januar 2018 om erhvervspakken, til skatteministeren
1853205_0016.png
herigennem åbnes for nye skattehuller. Både Sve-
rige og Storbritannien har indført lignende regel-
sæt, som overholder EU-rettens regler, og som har
været i anvendelse i en række år.
Det er positivt, at det er lykkedes at få en aftale på
plads, der skal medvirker til, at Danmark har at-
traktive regler for de helt nødvendige investerin-
ger, der skal til for at udvikle de iværksættervirk-
somheder, som i dag ikke kan få de nødvendige
kapitalindsprøjtninger.
Jeg er derfor også glad for at kunne konstatere, at
aftalen om investorfradraget er blevet modtaget
Side 16 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 217: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. januar 2018 om erhvervspakken, til skatteministeren
1853205_0017.png
positivt af dem, der i praksis beskæftiger sig med
iværksættervirksomhederne. Fx har Iværksætter-
panelets formand, Tommy Ahlers, rost aftalepar-
terne for at have lyttet til panelets anbefalinger, og
den administrerende direktør for FSR – Danske
Revisorer har om investorfradraget udtalt, at ”det
er et meget positivt tiltag, der kan hjælpe flere
iværksættere til at komme ind i et stabilt vækstfor-
løb og vokse sig store.”
Side 17 af 17