Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1853208_0001.png
Samrådstale
7. januar 2018
J.nr. 2018 - 6
Kontor:
Samrådsspørgsmål S, T og U
- Tale til besvarelse af spørgsmål A, B og C den 14. december 2017
International koordinering
Initialer:
DA
Spørgsmål S
Er ministeren enig, i at rådskonklusionerne fra
ECOFIN-mødet den 5. december 2017 indehol-
der en opfordring til medlemslandene om at
handle hver for sig og i fællesskab?
Spørgsmål T
Rådskonklusionerne fra ECOFIN-mødet den 5.
december 2017 opfordrer jf. punkt 16 medlems-
landene til at tage ”defensive midler” [foranstalt-
ninger] i brug, og opfordrer jf. punkt 17 og 18
medlemslandene til en koordination af foranstalt-
ningerne i EU – herunder at medlemslandene in-
formerer Code of Conduct-gruppen [Gruppen
for Adfærdskodeks om Erhvervsbeskatning] om,
hvorvidt og hvordan defensive midler bruges na-
tionalt. Hvilke defensive midler mener regerin-
gen jf. ANNEX III punkt B2, der er relevante
for Danmark? Hvilke koordinerende midler me-
ner regeringen, at Danmark skal foreslå i EU?
Og hvilke planer har regeringen om at informere
Code of Conduct-gruppen?
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. januar 2018 om EU's sortliste over skattely, til skatteministeren
1853208_0002.png
Spørgsmål U
Rådskonklusionerne fra ECOFIN-mødet den 5.
december 2017 understreger jf. punkt 19, at
medlemslandene kan tage alle (ikke-militære)
midler i brug. Er regeringen klar til at sikre, at
lovbundne og offentlige midler ikke investeres i
skattelylande på sortlisten?
[Indledning]
Jeg vil gerne starte med at takke for indkaldelsen
til dette samråd, som er en god anledning til at re-
degøre for rådskonklusionerne fra ECOFIN den
5. december om EU-sortlisten og regeringens
holdning til disse.
Jeg var også inde på emnet i samrådet vedr. L 63
om DBO’en med Aserbajdsjan i december.
Side 2 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. januar 2018 om EU's sortliste over skattely, til skatteministeren
1853208_0003.png
Jeg vil besvare de tre spørgsmål i den rækkefølge,
de er blevet stillet.
[Besvarelse af spørgsmål S]
I spørgsmål S spørges til, om jeg er enig i, at
rådskonklusionerne af 5. december 2017 inde-
holder en
opfordring
til medlemslandene om at
handle hver for sig og i fællesskab.
Inden jeg svarer på spørgsmålet, vil jeg indled-
ningsvis gerne udtrykke tilfredshed med, at sortli-
sten er blevet vedtaget, og at den er ledsaget af
visse defensive foranstaltninger.
Side 3 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. januar 2018 om EU's sortliste over skattely, til skatteministeren
1853208_0004.png
Men det er særligt glædeligt at se, at listen alle-
rede synes at have haft en betydelig effekt, idet
mange lande allerede har forpligtet sig til at rette
ind for at undgå at komme på listen.
Og der er også lande, der er kommet på listen,
som nu tilkendegiver at ville rette ind, så de kan
komme af listen. Det viser, at listen har en effekt.
Det fremgår af rådskonklusionerne, at Rådet
an-
befaler,
at medlemsstaterne træffer visse koordine-
rede defensive foranstaltninger på skatteområdet.
Side 4 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. januar 2018 om EU's sortliste over skattely, til skatteministeren
1853208_0005.png
Code of Conduct-gruppen opfordres til at fort-
sætte udforskningen af yderligere koordinerede
midler på skatteområdet, og medlemsstaterne op-
fordres til at informere Gruppen om, hvorvidt
og hvordan de anvender defensive midler.
Jeg er derfor enig i, at medlemsstaterne opfor-
dres til at indføre visse koordinerede defensive
midler på skatteområdet.
Regeringen havde gerne set, at medlemsstaterne
var forpligtet til at indføre de defensive midler på
koordineret vis og vil derfor arbejde for, at man i
Side 5 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. januar 2018 om EU's sortliste over skattely, til skatteministeren
1853208_0006.png
EU bliver enige om at styrke de koordinerede
defensive midler på skatteområdet.
Det er min opfattelse, at sådanne koordinerede
defensive midler på skatteområdet er den mest
effektive måde at få sortlistede lande til at efter-
leve EU’s kriterier for at blive fjernet fra listen.
Rådskonklusionerne forhindrer ikke medlemslan-
dene i at gå længere på egen hånd, men en sådan
ukoordineret løsning, hvor hver enkelt medlems-
stat indfører andre yderligere defensive tiltag, vil
efter min opfattelse være ineffektiv.
Side 6 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. januar 2018 om EU's sortliste over skattely, til skatteministeren
1853208_0007.png
Rådskonklusionerne opfordrer EU’s institutioner
og medlemslandene til, hvis det er relevant at
tage sortlisten i betragtning i de udenrigspolitiske
relationer over for landene på listen.
Det kom ind på dansk foranledning.
Jeg anser det for helt naturligt, at skattespørgsmål
indgår i den danske udenrigspolitiske dialog med
landene på sortlisten.
Men der er ingen tvivl om, at det vil være mest
effektivt, hvis dette gøres koordineret på EU-
Side 7 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. januar 2018 om EU's sortliste over skattely, til skatteministeren
1853208_0008.png
plan og navnlig af EU’s institutioner, og det vil vi
fra dansk side støtte.
[Besvarelse af spørgsmål T]
Dette fører naturligt videre til spørgsmål T om,
hvilke defensive midler, regeringen mener, er re-
levante for Danmark, og hvilke defensive instru-
menter Danmark vil foreslå i EU.
Lad mig starte ud med det glædelige budskab
om, at Danmark i flere år har været på forkant.
Vi har i flere år haft skatteregler, der i det væ-
sentligste indeholder de defensive midler, som
Side 8 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. januar 2018 om EU's sortliste over skattely, til skatteministeren
1853208_0009.png
medlemsstaterne
kan
tage i brug over for sortli-
stede lande.
De danske regler har endda ikke blot været til-
tænkt eller anvendt som ”defensive midler” rettet
mod bestemte lande på sortlisten.
Reglerne indgår som en integreret del af den ge-
nerelle skattelovgivning og omfatter således alle
lande.
Navnlig drejer det sig om vores CFC-regler, der
sikrer beskatning af moderselskabers finansielle
indkomst placeret i lavskattelande.
Side 9 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. januar 2018 om EU's sortliste over skattely, til skatteministeren
1853208_0010.png
Dernæst angår det kildeskatter på renter, royal-
ties og udbytter, der sikrer, at indkomst optjent
her i landet også beskattes her og ikke kunstigt
flyttes til lavskattelande.
Og endeligt gælder det rentefradragsbegræns-
ningsreglerne.
Disse regler har været og er fortsat centrale for
vores bekæmpelse af international skatteundgå-
else.
Side 10 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. januar 2018 om EU's sortliste over skattely, til skatteministeren
1853208_0011.png
Og det vurderes, at med regler som de danske – i
hele EU – vil international skatteundgåelse
kunne bekæmpes effektivt – både i forhold til
sortlistede lande og andre tredjelande.
Danmark har således igennem en årrække været
på forkant på dette område. Det er disse tiltag,
som også rammer lande på sortlisten, vi vil melde
ind til Code of conduct-gruppen som den danske
indsats overfor lande på sortlisten.
Derudover vil regeringen arbejde for en koordi-
neret indsats i EU, hvor alle medlemsstater for-
pligter sig til at indføre og håndhæve skatteregler
Side 11 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. januar 2018 om EU's sortliste over skattely, til skatteministeren
1853208_0012.png
over for lande på sortlisten, der ligger på niveau
med de danske.
Dette arbejdede regeringen også for i forhandlin-
gerne om rådskonklusionerne, og det vil regerin-
gen arbejde for i Code of Conduct-gruppen.
[Besvarelse af spørgsmål U]
Dette fører mig videre til det sidste spørgsmål -
U, hvor der spørges til, om regeringen er klar til
at sikre, at lovbundne og offentlige midler ikke
investeres i skattelylandene på sortlisten.
Side 12 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. januar 2018 om EU's sortliste over skattely, til skatteministeren
1853208_0013.png
Som jeg har redegjort for under de forudgående
samrådsspørgsmål, er det mest effektive pressi-
onsmiddel over for de sortlistede lande koordi-
nerede defensive midler, der er tilsvarende de
danske regler, fra
alle
medlemslande.
Derimod kan national enegang være et slag i luf-
ten.
Det gælder også eventuel national enegang i form
af et generelt forbud mod at investere lovbundne
og offentlige midler i lande – alene på grund af,
at de er sortlistet.
Side 13 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. januar 2018 om EU's sortliste over skattely, til skatteministeren
1853208_0014.png
Det vil ikke alene være virkningsløst, men kan
også skade danske interesser.
Men jeg vil gerne slå fast, at det er afgørende for
mig som skatteminister, at der ved investering af
offentlige midler ikke anvendes kunstige kon-
struktioner, som har til formål at reducere skat-
ten. Og dette gælder ikke kun i forhold til lande
på sortlisten, men også andre lande.
[Investering af offentlige midler i skattelylande]
Det er generelt vigtigt at huske på, at der kan
være nødvendige og helt legitime grunde til at fo-
retage en investering i et land, der er sortlistet.
Side 14 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. januar 2018 om EU's sortliste over skattely, til skatteministeren
1853208_0015.png
Det kan ske uden, at det nødvendigvis er ensbe-
tydende med, at der sker skatteunddragelse eller -
undgåelse.
Investering af offentlige og lovbundne midler
kan eksempelvis ske for at sikre udvikling i ud-
viklingslande.
Det kan også ske for at forbedre erhvervsforhol-
dene for danske virksomheder i visse lande eller
sikre et afkast til de danske borgere.
Grunde der er gode og saglige.
Side 15 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. januar 2018 om EU's sortliste over skattely, til skatteministeren
1853208_0016.png
Helt generelt at udelukke investeringer i lande på
sortlisten vil også være disproportionalt.
Det vil for eksempel udelukke investeringer i
Korea eller Tunesien, som der kan være legitime
grunde til at foretage, og som ikke nødvendigvis
fører til skatteundgåelse.
Det må komme an på en konkret vurdering, fo-
retaget af de enkelte ressortansvarlige ministre,
hvor langt man kan og vil gå inden for de givne
rammer.
Side 16 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. januar 2018 om EU's sortliste over skattely, til skatteministeren
1853208_0017.png
Opstår der situationer, hvor offentlige eller lov-
bundne midler af legitime årsager ønskes investe-
ret i eller via et sortlistet land, må de skattemæs-
sige konsekvenser nøje vurderes fra gang til gang
for at sikre, at investeringen ikke fører til skatte-
unddragelse eller –undgåelse.
[Investering på forskellige ministerområder]
Jeg har fra Beskæftigelsesministeriet fået oplyst,
at ATP har valgt at ændre deres skattepolitik til,
at man helt afholder sig fra at investere i sortli-
stede lande.
Side 17 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. januar 2018 om EU's sortliste over skattely, til skatteministeren
1853208_0018.png
På de oplysninger jeg har modtaget fra beskæfti-
gelsesministeren kan jeg forstå, at man fra ATP’s
side ønsker at undgå enhver kritik i forhold til,
hvordan og hvorhenne ATP’s midler investeres.
Fra udviklingsministeren har jeg fået oplyst, at
IFU’s bestyrelse ligeledes har besluttet ikke frem-
adrettet at foretage investeringer gennem lande
og jurisdiktioner på sortlisten.
Og fra Erhvervsministeriet er det oplyst, at EKF
(Danmarks Eksportkredit Fond) følger den linje,
jeg har netop beskrevet, også i forhold til landene
på sortlisten.
Side 18 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. januar 2018 om EU's sortliste over skattely, til skatteministeren
1853208_0019.png
Eksportkreditfondens CSR-politik (Corporate
So-
cial Responsibility)
omfatter også skatteområdet.
For så vidt angår Vækstfonden under Erhvervs-
ministeriet har jeg fået oplyst, at det af Vækstfon-
dens CSR-politik fremgår, at investeringer følger
de såkaldte ”PRI”-principper (”Principles
for Re-
sponsable Investment”).
Disse er udviklet i samarbejde med FN og vil på
sigt også indebære ansvarlige skatteforhold.
Side 19 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. januar 2018 om EU's sortliste over skattely, til skatteministeren
1853208_0020.png
Vækstfonden har endvidere en eksplicit skattepo-
litik, hvori der stilles krav om, at virksomheder
og fondsforvaltere følger de til enhver tid gæl-
dende skatteregler i de lande, hvor de driver de-
res forretning.
Derudover stilles der krav om, at de følger de in-
ternationale principper for beskatning, som
blandt andet OECD har udarbejdet.
Endvidere har jeg fået oplyst, at Vækstfonden
inddrager uvildige skatteeksperter til at vurdere
investeringsstrukturer, så det sikres, at fonde og
Side 20 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 216: Spm. om talepapir fra samrådet den 11. januar 2018 om EU's sortliste over skattely, til skatteministeren
1853208_0021.png
fondsforvaltere ikke anvender konstruktioner,
som er designet til at omgå nationale skatteregler.
Denne skattepraksis på centrale områder for in-
vestering af offentlige midler, finder jeg, er i god
tråd med en ansvarlig skattepolitik, der sikrer
imod brug af skattely med henblik på skatteund-
gåelse.
Tak for ordet!
Side 21 af 21