Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1853198_0001.png
30. november 2017
J.nr. 2017 - 7657
Kontor:
PES, P&A, K&U og International
Koordinering
Samrådsspørgsmål O, P, Q og R
- Tale til besvarelse af spørgsmål O, P, Q og R den 30. november 2017
Spørgsmål O
Giver Paradise Papers ministeren anledning til at
foretage sig yderligere på skatteområdet, og vil mi-
nisteren indkalde kredsen bag den seneste skat-
tely-aftale til nye drøftelser?
Spørgsmål P
Vil ministeren om nødvendigt købe oplysninger
vedrørende Paradise Papers af relevans for de
danske skattemyndigheder?
Spørgsmål Q
I svaret på SAU alm. del (2016-17) – spørgsmål
671 svarer ministeren, at der i en kommende
OECD-rapport henvises til nationale tiltag, der
kan iværksættes som nationale værnsregler, indtil
der foreligger en international aftale. Disse tiltag
vedrører udvidelse af definitionen af fast drifts-
sted, kildebeskatning af visse digitale transaktio-
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. november 2017 om skattelækket Paradise Papers, til skatteministeren
1853198_0002.png
ner og en digital udligningsafgift. Finansministe-
ren henviste i et samråd i Skatteudvalget den 2.
november 2017, jf. SAU alm. del – samråds-
spørgsmål I-K, til skatteministeren for en stilling-
tagen til disse nationale tiltag. Vil ministeren re-
degøre for planerne om at implementere disse
OECD-forslag i dansk lovgivning?
Spørgsmål R
Er ministeren enig med skatteprofessor Jan Pe-
dersen fra Århus Universitet, der påpeger, at ind-
satsen mod skattely også bør ses som udenrigs-
politik, og at der skal internationale sanktioner
til?
[Indledning]
Jeg vil gerne starte med at takke for indkaldelsen
til dette samråd.
Skattelylækagen, som i medierne har fået navnet
”Paradise Papers”, er desværre ikke første gang,
Side 2 af 25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. november 2017 om skattelækket Paradise Papers, til skatteministeren
1853198_0003.png
at vi bliver konfronteret med uanstændig og ska-
delig skatteyderadfærd. Det så vi først med Lux-
Leaks [2014], så med Panama Papers [2015], og
nu senest med Paradise Papers.
Derfor er jeg også glad for endnu engang at få
lejlighed til at drøfte dette vigtige emne med jer –
og ikke mindst kommentere på det gode arbejde,
der allerede gøres på området.
Jeg vil nu gå over til at besvare de fire spørgsmål,
og jeg vil besvare dem i den rækkefølge, de er
blevet stillet.
Side 3 af 25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. november 2017 om skattelækket Paradise Papers, til skatteministeren
1853198_0004.png
[Besvarelse af spørgsmål O]
I spørgsmål O spørges der til, om Paradise Papers
giver anledning til at foretage sig yderligere på
skatteområdet, og om jeg vil indkalde kredsen bag
skattely-aftalen til nye drøftelser.
Selv om vi er kommet langt, så er det stadig lige
trist, hver gang sager som Paradise Papers ser da-
gens lys. For det svækker skattemoralen hos helt
almindelige skattebetalende borgere. Og det viser,
at vi hele tiden skal være klar til at tage nye værk-
tøjer i brug, når der er behov for det.
Side 4 af 25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. november 2017 om skattelækket Paradise Papers, til skatteministeren
1853198_0005.png
I de senere år er der sket store fremskridt på om-
rådet takket være flere internationale aftaler, som
har gjort det langt sværere at gemme penge i skat-
tely.
Som eksempel kan jeg fremhæve den automatiske
udveksling af finansielle oplysninger mellem lande
– også kaldet Common Reporting Standard – som
har fået virkning her fra efteråret.
Vi tog også et stort skridt sammen, da et samlet
Folketing tilbage i foråret indgik en aftale om en
styrket indsats mod international skatteunddra-
gelse.
Side 5 af 25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. november 2017 om skattelækket Paradise Papers, til skatteministeren
1853198_0006.png
Det er afgørende med bred opbakning og enighed
på så vigtigt et område. Det vil jeg godt kvittere
for.
Nu gælder det om at få ført alle de gode initiativer
i aftalen ud i livet. Det er Skatteministeriet og
SKAT i fuld gang med. Resultatet vil vi begynde
at kunne se løbende i de kommende år.
Så for at svare på spørgsmålet, så mener jeg, at
skattevæsenet står godt rustet til opgaven.
Side 6 af 25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. november 2017 om skattelækket Paradise Papers, til skatteministeren
1853198_0007.png
Jeg vil i det nye år indkalde aftalekredsen bag skat-
tely-aftalen til en opfølgende drøftelse på frem-
driften af initiativerne i aftalen.
Og nu hvor jeg er inde på brede politiske aftaler,
leder dette mig til næste spørgsmål.
[Besvarelse af spørgsmål P]
I spørgsmål P spørges der til, hvorvidt jeg som mi-
nister vil købe oplysninger fra Paradise Papers,
som kan være relevante for de danske skattemyn-
digheder.
Side 7 af 25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. november 2017 om skattelækket Paradise Papers, til skatteministeren
1853198_0008.png
Danmark har i mange år været i front internatio-
nalt, når det gælder bekæmpelse af skatteunddra-
gelse.
Det ønsker jeg fortsat, Danmark skal være, og der-
for er det også naturligt, at regeringen fortsætter i
dette spor. Vi skal sikre, at skattevæsnet hele tiden
har de rigtige og nødvendige redskaber til at be-
kæmpe skatteunddragelse.
Derfor besluttede jeg også, efter drøftelse og enig-
hed med et bredt politisk flertal i Folketinget, at
give SKAT tilladelse til at købe datamateriale fra
de lækkede Panama Papers.
Side 8 af 25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. november 2017 om skattelækket Paradise Papers, til skatteministeren
1853198_0009.png
Når det så er sagt, så er det også vigtigt at under-
strege, at der kan være principielle problemer for-
bundet med at købe lækkede oplysninger. Derfor
skal skattevæsenet generelt være varsom med at
tilegne sig oplysninger på den måde. Det er en vur-
dering, der skal foretages fra sag til sag.
Mig bekendt er ingen lande blevet tilbudt at købe
oplysninger endnu.
Bliver Danmark tilbudt at købe adgang til Paradise
Papers, er det min holdning, at der skal foretages
Side 9 af 25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. november 2017 om skattelækket Paradise Papers, til skatteministeren
1853198_0010.png
en konkret vurdering af, om oplysningerne er til-
strækkeligt brugbare og valide til, at der kan indle-
des skattemæssige undersøgelser af de eventuelle
danske selskaber og personer, som måtte optræde
i materialet.
Jeg kan dog allerede nu sige, at jeg vil indkalde til
en drøftelse med Folketingets partier, hvis vi bli-
ver tilbudt at købe oplysninger fra Paradise Pa-
pers, således at et eventuelt køb af Paradise Pa-
pers kan ske på baggrund af en bred politisk
drøftelse og enighed herom. Ligesom vi gjorde
sidst.
Side 10 af 25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. november 2017 om skattelækket Paradise Papers, til skatteministeren
1853198_0011.png
[Besvarelse af spørgsmål Q]
I spørgsmål Q spørges der til, om jeg vil redegøre
for planerne om implementering af tre nationale
tiltag i dansk ret, der indgår i OECD-rapporten
fra 2015.
Lad mig starte med at sige, at Danmark har været
blandt de mest ambitiøse i OECD og EU, når
det gælder bekæmpelse af skattely. Der er opnået
store fremskridt internationalt, som fremover gør
det vanskeligere at foretage skatteundgåelse.
Regeringen støtter, at det i OECD og EU-regi un-
dersøges, hvilke skattemæssige udfordringer den
Side 11 af 25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. november 2017 om skattelækket Paradise Papers, til skatteministeren
1853198_0012.png
øgede digitalisering medfører, og om der kan fo-
retages tiltag, der løser disse udfordringer.
Det er dog vigtigt, at dette gøres på den rigtige
måde, så det ikke undergraver principperne i vores
skattesystem og medfører utilsigtede konsekven-
ser.
Finansministeren redegjorde for nyligt på et sam-
råd i Skatteudvalget for regeringens linje vedrø-
rende digital beskatning, herunder forslaget om en
omsætningsskat. Det er min forståelse, at samrå-
det viste, at der blandt partierne er en bred enighed
Side 12 af 25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. november 2017 om skattelækket Paradise Papers, til skatteministeren
1853198_0013.png
om, at der kan være nogle skattemæssige udfor-
dringer forbundet med den digitale økonomi.
Men at der derudover også kan være nogle svære
problemer forbundet med de såkaldte ”quick fi-
xes”, som er blevet nævnt på EU-niveau. Disse er
måske ”quick”, men ikke nødvendigvis ”fixes”.
[Nationale
tiltag]
Jeg er som Skatteminister blevet bedt om at for-
holde mig til tre nationale tiltag, hvor de to sidst-
nævnte er fremhævet af Kommissionen, som mu-
lige kortsigtede tiltag.
Side 13 af 25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. november 2017 om skattelækket Paradise Papers, til skatteministeren
1853198_0014.png
Først vil jeg sige, at de problemer, som generelt
gør sig gældende i forhold til de mulige kortsigtede
tiltag på EU-niveau, også eksisterer i forhold til de
nationale
tiltag, der spørges til.
Alle tre forslag vil blandt andet kræve en genfor-
handling af de danske DBO’er. Det vil være en
langsommelig proces, som næppe vil kunne gen-
nemføres hurtigt. Så ”quick” er det altså heller
ikke. Det vil også blive meget svært at opnå enig-
hed med de andre lande om disse ændringer.
Derudover indebærer de tre tiltag flere yderligere
problemer. Lad mig tage dem enkeltvis.
Side 14 af 25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. november 2017 om skattelækket Paradise Papers, til skatteministeren
1853198_0015.png
[Fast
driftssted]
For det første er der udvidelsen af definitionen af
fast driftssted til også at gælde omfattende digital
aktivitet.
Forslaget indgik i OECD-drøftelserne, men blev
ikke til en anbefaling, da landene ikke kunne blive
enige om, hvornår en udenlandsk virksomhed
har en ”betydelig økonomisk tilstedeværelse” og
dermed opnår et digitalt fast driftssted. Det var
også uafklaret, hvordan en eventuel indkomst
skal opgøres og allokeres til det digitale faste
Side 15 af 25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. november 2017 om skattelækket Paradise Papers, til skatteministeren
1853198_0016.png
driftssted.
[Kildebeskatning
af digitale transaktioner og udligningsaf-
gift]
For det andet er der tiltaget om kildebeskatning
af visse digitale transaktioner og for det tredje en
digital udligningsafgift.
En indførelse af de to tiltag på nationalt plan vil
indeholde samme problematikker som de kort-
sigtede tiltag, som Kommissionen nævner i med-
delelsen om digital økonomi, herunder om for-
Side 16 af 25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. november 2017 om skattelækket Paradise Papers, til skatteministeren
1853198_0017.png
eneligheden med EU's diskriminationsforbud, in-
ternationale forpligtelser i frihandelsaftaler og
WTO.
Det er også uafklaret, om beskatningsformen
hænger sammen med det eksisterende skattesy-
stem, der beskatter profitten frem for omsætnin-
gen, samt momssystemet generelt.
Endelig kan det være problematisk, at digitale
iværksættervirksomheder, der typisk ikke har
overskud i opstartsfasen, pålægges en beskatning
med risiko for hurtig lukning.
Side 17 af 25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. november 2017 om skattelækket Paradise Papers, til skatteministeren
1853198_0018.png
Mange af disse problemer bliver ikke mindre på
nationalt niveau end på EU-niveau – tværtimod,
da vi med en national enegang risikerer at
komme i modstrid med EU-reglerne og vil stå
mere alene i forhold til international kritik.
[Regeringens holdning]
Regeringen har den opfattelse, at den bedste løs-
ning vil være i OECD-regi, da der grundlæggende
er tale om internationale udfordringer, der mest
effektivt løses på globalt plan med deltagelse af de
store økonomier som fx USA og Japan, hvor
mange store digitale virksomheder hører hjemme.
Side 18 af 25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. november 2017 om skattelækket Paradise Papers, til skatteministeren
1853198_0019.png
De store fremskridt i bekæmpelsen af internatio-
nal skatteundgåelse inden for de seneste år viser,
at den internationale indsats kan lykkes.
Det er derfor også positivt, at EU’s stats- og rege-
ringschefer på deres møde i oktober var enige om,
at EU skal arbejde på løsninger, der er på linje med
OECD’s.
Regeringen har derfor ingen planer om at imple-
mentere de nævnte nationale tiltag, da nationale
særregler ikke er vejen frem.
Det leder mig frem til det sidste spørgsmål.
Side 19 af 25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. november 2017 om skattelækket Paradise Papers, til skatteministeren
1853198_0020.png
[Besvarelse af samrådsspørgsmål R]
I spørgsmål R er jeg blevet anmodet om at tilken-
degive, om jeg er enig med skatteprofessor Jan Pe-
dersen, der mener, at indsatsen mod skattely også
bør ses som udenrigspolitik, og at der skal interna-
tionale sanktioner til.
Jeg er meget glad for at få stillet det spørgsmål.
Lad det stå helt klart, at jeg mener, at indsatsen
mod skattely
også
er et udenrigspolitisk spørgsmål.
Dén holdning er jeg ikke ene om. Den deler jeg
med samtlige af Folketingets partier, som indgik
Side 20 af 25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. november 2017 om skattelækket Paradise Papers, til skatteministeren
1853198_0021.png
aftalen om en styrket indsats mod international
skatteunddragelse i maj i år.
Det fremgår af aftalen, at Danmark skal arbejde
for, at bekæmpelse af skatteundgåelse indgår i
EU’s udenrigspolitiske tilgang over for de lande,
som kommer til at fremgå af EU’s sortliste over
skattely, som skal vedtages til december.
[Fælles brev om sortlisten]
Derfor har jeg sammen med udenrigsministeren
og finansministeren sendt et brev til EU’s uden-
rigsrepræsentant og formandskabet. I brevet fore-
slår vi, at EU’s sortliste tages i betragtning som led
Side 21 af 25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. november 2017 om skattelækket Paradise Papers, til skatteministeren
1853198_0022.png
i EU’s udenrigspolitiske tilgang over for de pågæl-
dende lande på listen. Brevet er også sendt til Skat-
teudvalgets orientering.
Sortlisten udarbejdes på baggrund af tre objektive
kriterier, som
alle
skal være opfyldt for
ikke
at
komme på sortlisten.
Formålet med sortlisten er, at risikoen for at
komme på sortlisten i sig selv vil lægge et pres på
tredjelande for at efterleve en god skattepraksis.
[Defensive foranstaltninger]
Side 22 af 25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. november 2017 om skattelækket Paradise Papers, til skatteministeren
1853198_0023.png
I forbindelse med vedtagelsen af sortlisten bliver
det også drøftet, om der skal vedtages såkaldte de-
fensive foranstaltninger, som er konkrete tiltag,
der lægger yderligere pres på landene på sortlisten.
Det støtter vi fra dansk side.
Der kan både være tale om ikke-skattemæssige
foranstaltninger, som fx at skattely ikke skal have
adgang til EU-fonde. Det kan også være skatte-
mæssige foranstaltninger som fx styrkede værns-
regler mod skattely.
Det er som led i vedtagelsen af de defensive for-
anstaltninger, at vores brev kommer ind. Vores
Side 23 af 25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. november 2017 om skattelækket Paradise Papers, til skatteministeren
1853198_0024.png
forslag vil indebære, at når EU’s højtstående re-
præsentant for udenrigsanliggender mødes med
lande, der er opført på listen, så kan hun rejse
spørgsmålet om landenes skattepraksis.
Det skal sikre, at god skattepraksis ikke kun drøf-
tes mellem finans- og skatteministre, men også
skal tages op på udenrigspolitisk niveau.
Det vil give EU mulighed for at lægge ekstra pres
på skattely ved fx at koble spørgsmålet om god
skattepraksis til andre områder. Det handler såle-
des om at kunne udnytte EU’s fulde udenrigspoli-
tiske værktøjskasse, også når det gælder skattely.
Side 24 af 25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om talepapir fra samrådet den 30. november 2017 om skattelækket Paradise Papers, til skatteministeren
1853198_0025.png
Det har været svære forhandlinger, både om sort-
listen og de defensive foranstaltninger, men vi vil
fortsat presse på frem mod ECOFIN-mødet den
5. december, hvor jeg håber, at vi vil kunne ved-
tage en sortliste over skattely og defensive foran-
staltninger.
Så svaret på spørgsmål er: Ja, jeg mener, at indsat-
sen mod skattely også er et udenrigspolitisk
spørgsmål. Vi arbejder for at fremme det syn i EU,
og jeg har et håb om, at der vil være enighed om
det danske forslag.
Side 25 af 25