Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1813262_0001.png
7. november 2017
J.nr. 2017 - 6948
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 21 af 12. oktober 2017 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Hummelgaard Thomsen (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om en oversigt, der i tabelform viser, hvilken årlig skattelettelse i antal kroner hver enkelt minister vil få som følge af regeringens skatteudspil, til skatteministeren
1813262_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren fremsende en oversigt, der i tabelform viser, hvilken årlig skattelettelse i
antal kroner hver enkelt minister vil få som følge af regeringens skatteudspil, jf. minister-
vederlagsoversigten på Statsministeriets hjemmeside, og vil ministeren oplyse det samlede
akkumulerede beløb i antal kroner, som ministrene tilsammen får i årlig skattelettelse som
følge af udspillet?
Svar
Regeringen har med skatteudspillet
”Sådan forlænger vi opsvinget – Jobreformens fase II”
fore-
slået en række initiativer, der bl.a. skal sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde, at det
bliver lettere at forsørge sig selv og sine, samt at danskerne har større frihed til selv at be-
stemme, hvad deres penge bruges på.
I udspillet indgik et forslag om at nedsætte registreringsafgiften, så det bliver billigere at
købe en bil, og i forlængelse heraf har regeringen og Dansk Folkeparti den 21. september
2017 indgået en aftale om
Omlægning af bilafgifterne.
Initiativerne i skatteudspillet (ekskl. forslaget om at sænke registreringsafgiften) skønnes
samlet set at sænke skatterne med ca. 21 mia. kr. målt i umiddelbar virkning. Arbejdsud-
buddet skønnes at blive øget med ca. 6.800 personer og strukturelt BNP med knap 6 mia.
kr.
1
Antallet af personer med en lille økonomisk gevinst ved at arbejde reduceres med ca.
21.000. Jobreformens fase II vil dermed være med til at sikre vækst og beskæftigelse.
Jeg vil gerne slå fast, at jeg ikke kan udtale mig om enkeltpersoners skatteforhold. Og som
det var tilfældet under tidligere regeringer, offentliggør Skatteministeriet heller ikke oplys-
ninger om enkeltpersoners skatteforhold.
Ministre får imidlertid et vederlag, der er fastsat ved lov, og som er uafhængigt af, hvilken
person der besidder en given ministerpost. Spørgsmålet kan kun besvares med udgangs-
punkt i størrelsen af dette vederlag.
I den forbindelse bemærkes, at det ikke med udgangspunkt i offentliggjorte vederlag er
muligt at foretage en præcis beregning af ændringen i skattebetalingen for enkeltpersoner.
Det afhænger udover det oplyste vederlag bl.a. af øvrige indkomstforhold, herunder even-
tuel sambeskatning med ægtefælle og af den specifikke kommunale skatteprocent.
Derfor er det min principielle holdning, at der bør udvises tilbageholdenhed med at svare
på spørgsmål om identificerbare/navngivne personers skatteforhold.
1
Inkl. forslaget om at sænke registreringsafgiften skønnes udspillet samlet set at sænke skatter og afgifter med ca. 23 mia.
kr. målt i umiddelbar virkning samt at øge arbejdsudbuddet med ca. 7.600 personer og strukturelt BNP med godt 6�½ mia.
kr.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om en oversigt, der i tabelform viser, hvilken årlig skattelettelse i antal kroner hver enkelt minister vil få som følge af regeringens skatteudspil, til skatteministeren
1813262_0003.png
Med den seneste regulering pr. 1. april 2017 udgør statsministerens vederlag 1.544.346 kr.
(2018-niveau) mens vederlaget til udenrigsministeren, finansministeren og nummer 2 i
statsrådsrækkefølgen (der pt. er udenrigsministeren) udgør 1.359.025 kr. og for de øvrige
ministre 1.235.477 kr.
2
I perioden 2011-2019 er der en midlertidig nedsættelse af vederlagene på 5 pct. Såfremt
nedsættelsen fastholdes efter 2019 udgør de vederlag, der indgår i beregningerne,
1.544.346 kr. (2018-niveau) for statsministeren, 1.359.025 kr. for finansministeren, uden-
rigsministeren og nummer 2 i statsrådsrækkefølgen og 1.235.477 kr. for øvrige ministre.
Hertil lægges det til grund for beregningerne, at alle ministre beskattes af fri telefon efter
gældende regler, hvor der skal betales skat af 2.800 kr. årligt (2018-niveau).
Regeringens skatteudspil vil for en person med en personlig indkomst før arbejdsmar-
kedsbidrag svarende til de fastsatte vederlag medføre en skattenedsættelse som følge af
afskaffelsen af loftet over beskæftigelsesfradraget og afskaffelse af beskatningen af fri te-
lefon. Skattenedsættelsen vil udgøre ca. 33.200 kr. (2025-regler, 2018-niveau) for statsmi-
nisteren, ca. 28.300 kr. for udenrigsministeren, finansministeren og nummer 2 i statsråds-
rækkefølgen og ca. 25.000 kr. for de øvrige ministre. Den samlede skattenedsættelse for
alle ministre i regeringen udgør således ca. 564.800 kr. (2025-regler, 2018-niveau).
Det bemærkes, at på baggrund af disse beregninger udgør den samlede skattebetaling inkl.
arbejdsmarkedsbidrag af ministervederlaget efter skattenedsættelsen ca. 727.600 kr. (2025-
regler, 2018-niveau) for statsministeren, ca. 629.100 kr. for udenrigsministeren, finansmi-
nisteren og nummer 2 i statsrådsrækkefølgen og ca. 563.400 kr. for de øvrige ministre.
Den samlede skattebetaling af ministervederlagene for alle ministre i regeringen udgør så-
ledes ca. 12,7 mio. kr. (2025-regler, 2018-niveau).
Idet ministre ikke foretager pensionsindbetalinger af de fastsatte vederlag, er der i bereg-
ningerne ikke medregnet den del af regeringens skatteudspil, der vedrører den større til-
skyndelse til at spare op til pension via større fradrag for pensionsindbetalinger.
2
Beregningsteknisk er der forudsat en regulering af ministervederlag fra 2017 til 2018 på 2,3 pct. svarende til den skønnede
lønudvikling for private ansatte.
Side 3 af 3