Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1859940_0001.png
23. februar 2018
J.nr. 2018 - 1106
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 209 af 26. januar 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Morten Bødskov (S).
Karsten Lauritzen
/ Per Hvas
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 209: MFU spm. om, hvad ministerens opfattelse er af, at SKAT anlægger en fortolkning, der reelt fratager kreditformidlere muligheden fra at få adgang til eSKAT på trods af, at indkomstregisterlovens § 7A eksplicit nævner formidlere af lån, til skatteministeren
1859940_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af svar på spørgsmål S 252, bedes ministeren oplyse, hvad der er ministerens
opfattelse af, at SKAT anlægger en fortolkning, der reelt fratager kreditformidlere mulig-
heden fra at få adgang til eSKAT på trods af, at indkomstregisterlovens § 7A eksplicit
nævner formidlere af lån, og finder ministeren anledning til at justere fortolkning og prak-
sis i overensstemmelse med ordlyden i lovens § 7A.
Svar
Virksomheder, der yder lån eller formidler lån, kan efter samtykke fra låneansøgeren få
adgang til oplysninger, som indgår i den seneste årsopgørelse, og som er nødvendige til
brug for konkrete kreditgivningssituationer.
Efter kreditaftaleloven skal den virksomhed, der yder et lån, foretage en kreditvurdering.
Som udgangspunkt er det derfor denne virksomhed, der har pligt til at foretage kreditvur-
deringen og som dermed kan få adgang til oplysningerne i eSkatdata.
Kreditvurderingen vil dog efter aftale kunne foretages af andre end virksomheden, der
yder lånet, men på dennes vegne. Hvis der således indgås en aftale mellem en virksom-
hed, som yder lån, og en låneformidler om, at låneformidleren foretager kreditvurderin-
gen på vegne af den virksomhed, der yder lånet, vil låneformidleren kunne få adgang til
oplysninger i eSkatdata til brug for kreditvurderingen.
Det bemærkes, at bestemmelserne vedrørende eSkatdata blev indført ved lov nr. 593 af
18. juni 2012. Forud for fremsættelsen af lovforslaget afgav Datatilsynet et høringssvar.
Datatilsynet bemærkede, at der alene må videregives og indhentes personoplysninger, når
dette er sagligt og proportionelt, jf. persondatalovens § 5. Det var Datatilsynets vurdering,
at persondatalovens grundbetingelser om saglighed og proportionalitet kun vil være op-
fyldt, hvis der foreligger en konkret kreditgivningssituation. Det har ikke været hensigten
med lovgivningen om eSkatdata, at regelsættet skulle fravige persondataloven.
Adgang til oplysninger fra eSkatdata gives således alene til virksomheder, der har pligt til
at foretage en kreditvurdering, hvad enten pligten hertil ligger hos den, der yder lånet, el-
ler hos en evt. låneformidler, som foretaget kreditvurderingen på vegne af den virksom-
hed, der yder lånet.
Det er min vurdering, at SKATs fortolkning af regelsættet vedrørende eSkatdata er i over-
ensstemmelse med forudsætningerne bag reglerne, men som nævnt i svaret på S 252, be-
svaret den 7. december 2017, har jeg bedt mine embedsmænd om at tage kontakt til Er-
hvervsministeriet med henblik på at vurdere, om det er muligt ved en lovændring at give
låneformidlere adgang til eSkatdata baseret på et samtykke.
Side 2 af 2