Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1917784_0001.png
28. juni 2018
J.nr. 2018 - 755
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 203 af 23. januar 2018 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach Mortensen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om, hvor meget bundskatten skal stige, såfremt man ønsker at finansiere gratis tandlæge over bundskatten, til skatteministeren
1917784_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvor meget bundskatten skal stige, såfremt man ønsker at
finansiere gratis tandlæge over bundskatten. Ministeren bedes endvidere opgøre, hvad
virkningen er på den disponible indkomst i 100.000 kr. intervaller op til en indkomst på 1
mio. kr.
Svar
Jeg skal indledningsvist beklage det sene svar. Derudover skal jeg oplyse, at svaret er ud-
arbejdet i samarbejde med Finansministeriet, der har leveret bidrag vedrørende de skøn-
nede offentlige merudgifter forbundet med indførelse af gratis tandlæge.
Rammen for det årlige offentlige tilskud til voksentandpleje i praksissektoren pr. 1. juni
2018 udgør 1,4 mia. kr. årligt
1
. Det er ikke muligt at lave en samlet opgørelse af egenbeta-
lingen i voksentandplejen på baggrund af sundhedsvæsenets registre. Det skyldes dels, at
der ikke er fastsat en bestemt egenbetalingsandel for alle ydelser, dels at den rent private
tandbehandling ikke registreres i Sygesikringsregisteret.
Det skønnes baseret på tal fra Sundheds- og Ældreministeriet, at egenbetalingen udgør
omkring 82 pct. af de samlede udgifter til voksentandpleje
2
. Det svarer til, at de samlede
udgifter på området (egenbetaling og tilskud) udgør 7,8 mia. kr. (2018-niveau). Indførelse
af gratis tandlæge skønnes hermed at indebære et umiddelbart finansieringsbehov på 6,4
mia. kr., svarende til den skønnede egenbetaling
3
. Det svarer til et finansieringsbehov på
4,8 mia. kr. opgjort efter tilbageløb, når der ikke tages hensyn til afledte adfærdseffekter,
jf. tabel 1.
Det er dog forventeligt, at et bortfald af egenbetaling på tandplejeområdet vil indebære en
stigning i forbruget af tandplejeydelser, hvilket isoleret set vil forøge det reelle finansie-
ringsbehov. Der er ikke kendskab til studier på danske data, der kvantificerer sammen-
hængen mellem prisen på tandlægeydelser og forbruget heraf. Til illustration af den po-
tentielle betydning af egenbetaling for forbruget af tandplejeservice kan dog trækkes på
resultater fra et omfattende amerikansk studie
4
. Disse resultater kan dog ikke nødvendig-
vis overføres direkte til en dansk kontekst, og anvendelsen heraf er derfor alene illustrativ.
1
I beregningerne er der taget udgangspunkt i den fastsatte ramme for det offentlige tilskud til voksentandpleje i praksissek-
toren, jf. Bekendtgørelse om tilskud til behandling hos praktiserende tandlæge (BEK nr. 581 af 25/05/2018). Det bemær-
kes, at rammen i 2015-2017, der på daværende tidspunkt var fastsat i Overenskomst for tandlægehjælp, blev overskredet
med ca. 225-280 mio. kr. årligt.
Dette er omtrent det samme niveau, som kan opgøres på baggrund af Danmarks Statistiks forbrugsundersøgelse.
Det er muligt at få refunderet det offentlige tilskud til tandbehandling ved behandlinger, der er foretaget i et EU- eller
EØS-land. Det skønnes, at omkring 1 pct. af den samlede støtte til tandlæger går til behandling i udlandet. Det må forven-
tes, at det tal vil reduceres, hvis egenbetalingen helt bortfalder. Hvis behandlingerne i udlandet er billigere end behandlin-
ger fortaget i Danmark, så vil en hjemtagning af de behandlinger, som derved skal udføres til danske priser, medføre et
lidt større finansieringsbehov.
Det såkaldte RAND-eksperiment, der blev udført mellem 1974 og 1982 i seks amerikanske byer,
jf. Joseph P. Newhouse et al.
1993, Free for all?
Lessons from the RAND Health Insurance Experiment.
Selvom der er tale om et ældre studie, er studiets
design af meget høj kvalitet, og det benyttes derfor ofte som referencestudie for adfærdseffekter af brugerbetaling på
2
3
4
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om, hvor meget bundskatten skal stige, såfremt man ønsker at finansiere gratis tandlæge over bundskatten, til skatteministeren
1917784_0003.png
Tabel 1. Provenuvirkninger ved fjernelse af egenbetaling på tandlægeydelser finansieret ved højere
bundskattesats, henholdsvis ekskl. og inkl. (illustrativ) afledt forbrugeradfærd
Ekskl. for-
brugsadfærd
Inklusive
(illustrativ) for-
brugsadfærd
2018-niveau
Mia. kr.
Offentlige merudgifter forbundet med gratis tandlæge
Umiddelbar provenuvirkning
Tilbageløb fra lavere egenbetaling
Øget tandlægeforbrug
Tilbageløb af øget tandlægeforbrug
Provenuvirkning efter tilbageløb og evt. forbrugsadfærd
Afledt effekt af arbejdsudbud
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
Finansiering via højere bundskattesats
Umiddelbar provenuvirkning
Heraf tilbageløb
Afledt effekt af arbejdsudbud
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
Balance
7,4
-1,8
-0,4
5,1
0,0
16,0
-3,9
-1,0
11,2
0,0
-6,4
1,6
-
-
-4,8
-0,3
-5,1
-6,4
1,6
-6,3
0,3
1)
-10,8
-0,3
-11,2
Anm.: Virkningerne af at indføre gratis tandlæge er opgjort både eksklusive og inklusive afledt forbrugsadfærd med en for-
udsat prisfølsomhed svarende til resultaterne i det i teksten nævnte amerikanske studie. Denne forbrugsadfærd er primært
illustrativ. I eksemplet eksklusive afledt forbrugsadfærd øges bundskattesatsen med 0,63 pct.-point, mens bundskattesat-
sen øges med 1,37 pct.-point i eksemplet inklusive afledt forbrugsadfærd. I begge tilfælde er forudsat en parallel forhøjelse
af det skrå skatteloft. Der tages udgangspunkt i fuldt indfasede 2025-skatteregler i 2018-niveau.
1) Det øgede forbrug af tandpleje vil indebære et automatisk tilbageløb, da tandlægeforbruget er omfattet af lønsumsafgift.
Herudover har tandlægebranchen en såkaldt højere indeklemt moms (dvs. købsmoms, der ikke kan fratrækkes i salgs-
moms) end hele økonomien i gennemsnit. Forudsat, at den øgede aktivitet i tandlægebranchen sker ved, at arbejdskraft
rykker fra den øvrige del af økonomien over til tandlægebranchen, vil momsprovenuet derfor stige som følge heraf.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2014 er fremskrevet til 2018 med forud-
sætninger i
Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Hvis resultaterne fra RAND-eksperimentet overføres direkte til danske forhold, vil et
bortfald af egenbetalingen hypotetisk øge forbruget af tandplejeydelser med 6,3 mia. kr.
og dermed øge de umiddelbare offentlige merudgifter tilsvarende. Inklusive tilbageløb
kan de offentlige merudgifter inkl. afledt forbrugeradfærd således hypotetisk opgøres til
10,8 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Et bortfald af egenbetalingen vil øge købekraften af familiernes disponible indkomster og
vil derigennem også have en afledt virkning på arbejdsudbuddet. Indførelsen af gratis
tandpleje skønnes konkret at reducere arbejdsudbuddet med i størrelsesordenen 1.500
personer (når der ses bort fra virkninger af finansiering, jf. nedenfor) som følge af både
sundhedsområdet. Der findes en række nyere studier på danske data eller data fra sammenlignelige lande, der har under-
søgt prisfølsomheden af andre sundhedsydelser (end tandlægebehandlinger),
jf. fx Kiil, A. Houlberg, K. (2012) Adfærdsmæssige
effekter af brugerbetaling.
Disse studier er dog ikke direkte anvendelige, da de beskæftiger sig med mindre ændringer i pri-
serne.
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om, hvor meget bundskatten skal stige, såfremt man ønsker at finansiere gratis tandlæge over bundskatten, til skatteministeren
1917784_0004.png
en negativ indkomsteffekt og en negativ deltagelseseffekt, hvilket isoleret set skønnes at
øge finansieringsbehovet med omkring 0,3 mia. kr.
5
,
jf. tabel 1.
Det samlede finansieringsbehov efter tilbageløb og adfærd udgør således 5,1 mia. kr. eks-
klusive afledt forbrugeradfærd og kan (hypotetisk) opgøres til 11,2 mia. kr. inklusive af-
ledt forbrugeradfærd,
jf. tabel 1.
Det lægges til grund, at de afledte merudgifter skal finansieres gennem højere bundskatte-
sats, jf. spørgsmålet. For at tilvejebringe et merprovenu på 5,1 mia. kr. skal bundskattesat-
sen forhøjes med 0,63 pct.-point (forudsat en tilsvarende forhøjelse af det skrå skatteloft),
svarende til et umiddelbart merprovenu på 7,4 mia. kr. Forhøjelsen af bundskattesatsen
indebærer isoleret set en reduktion af arbejdsudbuddet med ca. 1.900 personer og et heraf
afledt mindreprovenu på ca. 0,4 mia. kr. Den samlede provenuvirkning af bundskattefor-
højelsen reduceres således til 5,1 mia. kr. efter tilbageløb og afledt adfærd,
jf. tabel 1.
Hvis der hypotetisk skulle tilvejebringes en finansiering på 11,2 mia. kr., skulle bundskat-
tesatsen forhøjes med 1,37 pct.-point, hvilket ville indebære et umiddelbart merprovenu
på 16,0 mia. kr. og isoleret set reducere arbejdsudbuddet med ca. 4.100 personer.
I
tabel 2
er, jf. spørgsmålet, vist ændringen i husholdningernes købekraft opgjort på
100.000 kroners intervaller som følge af den umiddelbare besparelse ved bortfaldet af
egenbetalingen på tandlægeudgifter og den modsvarende finansiering ved en bundskatte-
forhøjelse med 0,63 pct.-point.
Den umiddelbare gevinst ved fjernelsen af egenbetalingen for tandlæge er overordnet set
voksende med størrelsen af de disponible indkomst,
jf. tabel 2,
hvilket dog primært kan til-
skrives, at unge (herunder studerende) typisk har mindre forbrug af tandpleje og samtidig
er overrepræsenteret i gruppen med disponible indkomster fra 0 til 100.000 kr.
Sammenhængen mellem indkomst og forbrug er derfor ikke nødvendigvis et udtryk for,
at personer med relativt lave indkomster går mindre til tandlæge, fordi de har færre penge.
Det kan også være et udtryk for, at behovet for tandpleje først opstår i en senere alder,
hvor indkomsten samtidig er højere
fx har studerende som unge lave indkomster, men
opnår senere i livet som erhvervsaktive højere indkomster.
Den samlede virkning ved en bundskatteforhøjelse med 0,63 pct.-point
forudsat et
uændret forbrug af tandlægepleje
indebærer en gennemsnitlig reduktion i befolkningens
købekraft på 200 kr.,
jf. tabel 2.
Det skyldes, at den umiddelbare stramning som følge af
forhøjelsen af bundskatten (på 7,4 mia. kr.) overstiger den umiddelbare lempelse ved fjer-
5
For en nærmere diskussion af baggrunden for virkningen på arbejdsudbuddet henvises til finansministerens svar på Fi-
nansudvalgets spørgsmål nr. 440 (alm. del) af 6. juli 2017. Hvis forbruget af tandlægeydelser øges som følge af ændret for-
brugeradfærd, kan det også indebære yderligere afledte virkninger på arbejdsudbuddet, hvilket dog ikke er indregnet i pro-
venuvirkningerne i tabel 1.
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om, hvor meget bundskatten skal stige, såfremt man ønsker at finansiere gratis tandlæge over bundskatten, til skatteministeren
1917784_0005.png
nelse af egenbetalingen af tandlægeydelser (på 6,4 mia. kr.). Årsagen hertil er, at såvel fjer-
nelsen af egenbetaling som finansieringen heraf indebærer negative afledte virkninger på
arbejdsudbuddet, hvilket øger kravet til det umiddelbare provenu af finansieringen.
Tabel 2. Ændring i befolkningens købekraft fordelt på indkomstintervaller ved fjernelse af egenbeta-
ling på tandlægeydelser (ekskl. virkninger af ændret forbrugsadfærd)
Disponibel indkomst
Antal
1.000
personer
285
1.945
1.565
545
145
45
20
10
5
5
15
4.585
Bortfald af
egenbetaling
Kr.
750
1.310
1.510
1.530
1.560
1.580
1.600
1.610
1.770
1.450
1.760
1.380
Finansiering
via højere
bundskat
Kr.
-260
-950
-1.810
-2.650
-3.520
-4.360
-5.040
-5.820
-6.150
-6.290
-11.740
-1.590
Samlet virk-
ning ekskl. for-
brugsadfærd
Kr.
490
350
-290
-1.120
-1.960
-2.780
-3.430
-4.210
-4.380
-4.840
-9.980
-200
kr.
0-100.000
100.-200.000
200.-300.000
300.-400.000
400.-500.000
500.-600.000
600.-700.000
700.-800.000
800.-900.000
900.-1.000.000
Over 1.000.000
Alle
Anm.: Disponibel indkomst, øget bundskat og tandlægebesparelse er fordelt ligeligt på personer i husstanden på 18 år eller
derover. Opgørelsen omfatter samtlige husstande i Danmark ekskl. husstande med negativ disponibel indkomst. Finansie-
ringen indebærer en forhøjelse af bundskattesatsen med 0,63 pct.-point og en parallel forhøjelse af det skrå skatteloft.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2014 fremskrevet til 2018 med forudsæt-
ninger i
Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Tabel 2 viser ikke effekterne af regneeksemplet inkl. effekterne af ændret forbrugsadfærd,
hvor forbruget af tandlægeydelser hypotetisk øges med 6,3 mia. kr., og hvor finansierin-
gen heraf forudsætter en yderligere forhøjelse af bundskatten med 8,7 mia. kr. til 16,0
mia. kr., jf. tabel 1. Det skyldes, at der som omtalt er tale om et illustrativt regneeksempel,
som er omfattet af stor usikkerhed, ikke blot om størrelsen af den mulige forøgelse af for-
bruget af tandlægeydelser, men også om fordelingen heraf på indkomstgrupper.
Usikkerheden skyldes i høj grad, at der er tale om en stor ændring i de nuværende regler.
Der er dog ikke usikkerhed om fortegnet på effekten, idet empirien (herunder for andre
typer af sundhedsydelser) entydigt peger på, at forbruget vil stige i et eller andet omfang,
hvis man helt fjerner egenbetaling til tandlægeydelser.
Hertil kommer, at værdien for borgerne af det afledte øgede forbrug af tandlægeydelser
ved fjernelse af egenbetalingen ikke nødvendigvis vil modsvare den umiddelbare offent-
lige merudgift. Det skyldes
populært sagt
at hvis en ydelse er gratis og ikke pålagt no-
gen begrænsninger i øvrigt, vil der være en tilskyndelse til at forbruge mere af ydelsen, end
borgerne ville efterspørge, hvis de selv skulle afholde den marginale omkostning. Forbru-
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 203: Spm. om, hvor meget bundskatten skal stige, såfremt man ønsker at finansiere gratis tandlæge over bundskatten, til skatteministeren
1917784_0006.png
get kan herved blive større end hvad, der er samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt. I mod-
sat retning kan dog trække, at der isoleret set kan være positive eksternaliteter forbundet
med et større forbrug af tandlægeydelser.
Side 6 af 6