Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1858186_0001.png
20. februar 2018
J.nr. 2018 - 664
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 202 af 23. januar 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Claus F. Houmann
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om, hvor meget bundskatten skal stige såfremt, man ønsker at finansiere licensbetalingen over bundskatten, til skatteministeren
1858186_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvor meget bundskatten skal stige såfremt, man ønsker at
finansiere licensbetalingen over bundskatten. Ministeren bedes endvidere opgøre, hvad
virkningen er på den disponible indkomst i 100.000 kr. intervaller op til en indkomst på 1
mio. kr.
Svar
Medielicensen er i nationalregnskabsmæssig forstand en skat og indgår dermed i det op-
gjorte skattetryk. I praksis er næsten alle husstande forpligtede til at betale medielicens på
2.527 kr. pr. husstand i 2018.
1
Hvis medielicensen afskaffes og erstattes af bevillinger på
finansloven, der finansieres ved en forhøjelse af personskatterne, vil det dermed være ud-
tryk for en skatteomlægning.
Den umiddelbare parallel i indkomstskattesystemet til medielicensen er en nedsættelse af
personfradraget. Hvis medielicensen afskaffes, finansieret ved en nedsættelse af person-
fradraget, vil virkningen på indkomstfordeling og arbejdsudbud være omtrent neutral.
Finansieringsbehovet ved en afskaffelse af medielicensen udgør ca. 5,7 mia. kr. (2018-ni-
veau) i umiddelbar virkning, hvilket skønnes at svare til ca. 4,6 mia. kr. opgjort efter tilba-
geløb og adfærd
jf. tabel 1.
Såfremt dette provenu skal tilvejebringes via højere bundskat,
forudsætter det en forhøjelse af bundskatten med ca. 6,5 mia. kr. i umiddelbar virkning
svarende til en forhøjelse af bundskattesatsen med 0,55 pct.-point. Dermed indebærer
omlægningen en skatteforhøjelse på 0,8 mia. kr. i umiddelbar virkning.
Tabel 1. Afskaffelse af medielicensen og finansiering ved forhøjelse af bundskatten.
Mia. kr. (2018-niveau)
Afskaffelse af medielicensen
Umiddelbar provenuvirkning
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
Forhøjelse af bundskatten med 0,55 pct.-point
Umiddelbar provenuvirkning
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
Samlet virkning ved omlægning
Umiddelbar provenuvirkning
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
0,8
0,0
6,5
4,6
-5,7
-4,6
Anm.: Staten, DR og de regionale TV 2-virksomheder mv. forudsættes stillet økonomisk uændret ved en omlægning. Evt.
administrative besparelser ved nedlæggelse af den nuværende licensopkrævning er ikke medregnet. DR’s udgifter til
DR Licens udgjorde i 2016 ca. 50 mio. kr. Der er forudsat en parallel forhøjelse af det skrå skatteloft.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2014 fremskrevet til 2018 med forudsæt-
ningerne i
Økonomisk Redegørelse, august 2017.
1
På trods heraf skønnes der at være mindst 250.000 husstande, der ikke betaler licens.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om, hvor meget bundskatten skal stige såfremt, man ønsker at finansiere licensbetalingen over bundskatten, til skatteministeren
1858186_0003.png
Årsagen, til at det umiddelbare bundskatteprovenu skal forøges mere end den umiddel-
bare provenuvirkning af medielicensen, er, at en sådan omlægning skønnes at reducere ar-
bejdsudbuddet med ca. 3.100 personer. Overfor det står, at en omlægning til finansiering
via lavere personfradrag vil indebære uændrede skatter i umiddelbar virkning og et om-
trent uændret arbejdsudbud.
Det samfundsøkonomiske tab, der opstår som konsekvens af omlægningen til bundskat-
tefinansiering, bæres af skatteyderne, hvis staten og de licensfinansierede institutioner skal
være stillet uændret.
Den gennemsnitlige virkning pr. person på 18 år og derover ved omlægning af medieli-
censen til bundskattefinansiering skønnes at reducere rådighedsbeløbet med ca. 210 kr.,
jf.
tabel 2.
Det svarer til ca. 0,1 pct. af den disponible indkomst. Ved en disponibel indkomst
i intervallerne 0-100.000 og 100.000-200.000 kr. skønnes en fremgang i rådighedsbeløbet.
For personer i indkomstintervallerne fra 200.000 kr. og højere skønnes en reduktion af
rådighedsbeløbet som følge af omlægningen til bundskattefinansiering.
Tabel 2. Virkning på den disponible indkomst ved afskaffelse af medielicensen og finansiering ved
forhøjelse af bundskatten med 0,55 pct.-point for personer på 18 år og derover (2018-niveau)
Disponibel indkomst
Kr.
0-100.000
100.000-200.000
200.000-300.000
300.000-400.000
400.000-500.000
500.000-600.000
600.000-700.000
700.000-800.000
800.000-900.000
900.000-1.000.000
Over 1 mio. kr.
I alt
Antal
1.000 personer
285
1.945
1.565
545
145
45
20
10
5
5
15
4.585
Medielicens
1
Kr.
1.560
1.150
1.200
1.220
1.230
1.230
1.240
1.270
1.260
1.160
1.200
1.210
Bundskat
Kr.
-220
-840
-1.600
-2.360
-3.200
-3.940
-4.790
-5.630
-5.860
-5.820
-11.770
-1.420
I alt
Kr.
1.340
310
-400
-1.140
-1.970
-2.710
-3.550
-4.360
-4.600
-4.660
-10.580
-210
I alt
Pct.
1,9
0,2
-0,2
-0,3
-0,5
-0,5
-0,6
-0,6
-0,5
-0,5
-0,5
-0,1
Anm.: Disponibel indkomst, medielicens og øget bundskat er fordelt ligeligt på personer i husstanden på 18 år og derover.
Opgørelsen omfatter samtlige husstande i Danmark ekskl. husstande med negativ disponibel indkomst. Der er forud-
sat en parallel forhøjelse af det skrå skatteloft.
1)
Skatteministeriet har ikke kendskab til hvilke husstande, der betaler medielicens, eller fordelingen af disse på ind-
komstintervaller. Licensbetalingen i tabellen er derfor et skøn baseret på en antagelse om, at alle husstande betaler
medielicens, som herefter er skaleret, således at det samlede licensprovenu udgør ca. 5,7 mia. kr. I beregningen er
der taget højde for, at pensionister med lav indkomst har mulighed for at få reduceret licensbetalingen.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2014 fremskrevet til 2018 med forudsæt-
ningerne i
Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Side 3 af 3