Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1960871_0001.png
31. oktober 2018
J.nr. 2018 - 803
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 201 af 23. januar 2018 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm. om at opgøre provenuet frem mod 2022 og varigt, hvis man annullerer den i 2012-skattereformen vedtagne fortsatte hævelse af topskattegrænsen op mod 510.900 kr. i 2022, til skatteministeren
1960871_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes opgøre provenuet frem mod 2022 og varigt, hvis man annullerer den i
2012-skattereformen vedtagne fortsatte hævelse af topskattegrænsen op mod 510.900 kr. i
2022. Ministeren bedes opgøre dette i to modeller: Model 1 hvor man stopper på 2017-
niveauet ved 479.600 kr. og således annullerer forhøjelsen i 2018 til 498.900 kr. og model
2, hvor man fryser topskattegrænsen fast på 2018-niveauet, således at den ikke hæves fra
498.900 kr. frem mod 2022. I svaret bedes provenuet opgjort i umiddelbar virkning, efter
tilbageløb, efter tilbageløb og adfærd og i varig virkning. Svaret bedes endvidere inde-
holde oplysninger om, hvor mange personer, der ville blive påvirket af skatteændringen i
henholdsvis model 1 og 2.
Svar
Indledningsvis skal jeg beklage den sene besvarelse. Der har været nogle udfordringer
med at opdatere beregningsgrundlaget i lovmodellen, hvilket har forsinket besvarelsen af
bl.a. dette spørgsmål.
Topskattegrænsen udgør efter gældende regler 513.400 kr. i 2019 og forøges frem til 2022
gradvist til 522.200 kr. (2019-niveau) som en del af skattereformen fra 2012. Topskatte-
grænsen reduceres i model 1 til 501.100 kr. og i model 2 til 509.900 kr. (2019-niveau)
1
i
alle år fra og med 2019 (idet det lægges til grund, at topskattegrænsen ikke reduceres med
tilbagevirkende kraft i 2018). Provenuvirkningen efter tilbageløb og adfærd i 2022 (og
frem) skønnes at udgøre 0,6 mia. kr. i model 1 og 0,4 mia. kr. i model 2,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkninger og antal berørte ved en annullering af forhøjelsen af topskattegrænsen
fra hhv. 2017 og 2018
Mia. kr. (2019-niveau)
Model 1: Topskattegrænse 501.100 kr.
Umiddelbar provenuvirkning
Provenuvirkning efter tilbageløb
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
Antal berørte i alt, 1.000 personer
1
Model 2: Topskattegrænse 509.900 kr.
Umiddelbar provenuvirkning
Provenuvirkning efter tilbageløb
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
Antal berørte i alt, 1.000 personer
1
0,2
0,2
0,1
480
0,6
0,5
0,3
480
0,7
0,6
0,3
480
0,8
0,6
0,4
480
0,8
0,6
0,4
0,9
0,7
0,4
515
1,3
0,9
0,6
510
1,4
1,0
0,6
510
1,4
1,1
0,6
510
1,4
1,1
0,6
2019
2020
2021
2022
Varig
virkning
Anm.: Der er beregningsteknisk set bort fra den forudsatte omlægning til aldersopsparing som følge af
Flere år på arbejds-
markedet (juni 2017).
Det medfører, at provenuvirkningen ved at reducere topskattegrænsen kan være undervurderet en
smule.
1) Antal berørte reduceres fra 2019 til 2020 som følge af, at beskatning af fri telefoni afskaffes i 2020.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2015 fremskrevet til 2019
med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2018.
1
Svarende til topskattegrænsen på 479.600 kr. i 2017 og 498.900 kr. i 2018, begge opgjort i 2019-niveau.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm. om at opgøre provenuet frem mod 2022 og varigt, hvis man annullerer den i 2012-skattereformen vedtagne fortsatte hævelse af topskattegrænsen op mod 510.900 kr. i 2022, til skatteministeren
1960871_0003.png
Model 1 skønnes at indebære, at der i 2022 vil være godt 70.000 flere topskatteydere end
med de planlagte forhøjelser af topskattegrænsen. Model 2 indebærer tilsvarende, at der i
2022 vil være knap 40.000 flere topskatteydere. Udover de ekstra topskatteydere, vil de to
modeller også indebære en skatteforhøjelse for de ca. 440.000 personer, der skønnes at
betale topskat ved gældende regler i 2022. Således skønnes model 1 samlet set at berøre
ca. 510.000 personer i 2022, mens model 2 skønnes at berøre i alt ca. 480.000 personer.
Model 1 skønnes at indebære en reduktion i arbejdsudbuddet svarende til ca. 1.550 fuld-
tidspersoner, mens model 2 tilsvarende skønnes at reducere arbejdsudbuddet med ca. 800
fuldtidspersoner.
Samlet set vil skatten stige, hvis de planlagte forhøjelse af topskattegrænsen frem mod
2022 annulleres. Initiativerne har væsentlige negative virkninger på arbejdsudbuddet og vil
dermed gøre Danmark fattigere. Regeringen kan derfor ikke støtte disse forslag, og forsla-
gene vil være et brud på regeringens skattestop.
Side 3 af 3