Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1832540_0001.png
Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 244
Offentligt
28. juni 2017
J.nr. 17-0915650
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 244 af 23. februar 2017 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Mikkel Dirks
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om en opdatering af svaret på SAU (2016-17) alm. del – spørgsmål 237 med udgangspunkt tallet i tabel 1 for maj 2017, til skatteministeren
1832540_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvor mange årsværk, der har været ansat i SKAT Indsats i
perioden 2005-2016, opgjort for hvert år.
Svar
Jeg beklager, at det endelige svar på spørgsmålet først fremsendes nu. Den sene besvarelse
skyldes, at datagrundlaget for besvarelsen afventede en endelig konsolidering i SKAT.
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra SKAT:
”SKAT
Indsats blev etableret som organisatorisk enhed den 1. april 2013, hvor indsatsom-
rådet overgik fra at være regionalt organiseret til at være landsdækkende.
Der er i perioden 2005 til 2016 gennemført flere organisationsændringer, som indebærer,
at den organisatoriske afgrænsning af indsatsområdet løbende er blevet ændret, og data om
antal ansatte årsværk på området er derfor ikke fuldt sammenlignelige over tid.
For at skabe en vis sammenlignelighed i data i perioden er svaret udarbejdet med udgangs-
punkt i den aktuelle organisatoriske afgrænsning af SKAT Indsats. Opgørelsen af antal
ansatte årsværk for de tidligere år omfatter derfor de organisatoriske enheder, som SKAT
vurderer, har haft et opgaveindhold svarende til det, der i dag varetages af SKAT Indsats.
I perioden 2005-2008, som spørgeren har bedt om tal for, har indsatsområdet ikke organi-
satorisk været adskilt fra øvrige områder. Det skyldes, at SKATs organisering blev æn-
dret markant fra 1. januar 2009. Før 2009 var SKAT blandt andet organiseret i regio-
nale samarbejder, hvor hver enhed typisk varetog alle typer af opgaver. Dermed er det
ikke muligt at udskille, hvilke medarbejdere der arbejdede med indsats.
Fra 2009-2016 er det, efter ovenfor beskrevne organisatoriske afgrænsning, muligt at op-
gøre antallet af årsværk i SKAT Indsats,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Udvikling i antal årsværk 2009-2016
År
Årsværk
2009
3.077
2010
2.495
2011
2.440
2012
2.351
2013
2.253
2014
2.136
2015
2.072
2016
1.973
Anm.: Tallene f or 2009-2016 er opgjort som det gennemsnitlige antal ansatte årsv ærk på et år.
Kilde: SKAT HR.
Det bemærkes, at udviklingen fra 2009 til 2010 primært kan tilskrives flytning af årsværk
fra SKAT Indsats til inddrivelses- og kundeserviceområdet internt i SKAT samt afgang fra
SKAT. Det bemærkes i øvrigt, at der tillige har været et generelt fald i antallet af årsværk i
SKAT fra 2009 til 2010.
Udviklingen i antallet af årsværk til indsatsområdet skal desuden ses i lyset af, at der løbende
sker afgang og tilgang af opgaver, fx når der tildeles bevillinger i forbindelse med politiske
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om en opdatering af svaret på SAU (2016-17) alm. del – spørgsmål 237 med udgangspunkt tallet i tabel 1 for maj 2017, til skatteministeren
1832540_0003.png
aftaler og politisk aftalte bevillinger udløber, ligesom området også i perioden har anvendt
nye metoder og værktøjer. SKATs kontrolarbejde bygger således i stigende grad på opsam-
lede data, systematiseret viden og evidensbaseret udvælgelse af de forhold, SKAT kontrol-
lerer. Det kan tilføjes, at SKAT også har været underlagt en række effektiviseringskrav, fx
omprioriteringsbidraget på to pct.
Endvidere bør det understreges, at de aktiviteter, som gennemføres i forretningsområdet
Indsats i SKAT, ikke er lig SKATs
samlede
kontrolindsats for at sikre korrekt betaling af
skatter og afgifter. Indsatskontrollen
eller den efterfølgende kontrol
er således kun ét
redskab. Eksempelvis vil et telefonopkald fra Kundeservice til en virksomhed for at følge
op på en unormal indberetning eller automatiske valideringer i indberetningsløsningerne
også være kontrolaktiviteter, der er med til at sikre korrekt betaling af skatter og afgifter.
Det er derfor væsentligt ikke alene at se på SKAT Indsats for at få et billede af den samlede
kontrolindsats i SKAT.”
Side 3 af 3