Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1855615_0001.png
9. februar 2018
J.nr. 2018 - 512
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 183 af 18. januar 2018 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om, hvad de samfundsmæssige effekter i forhold til mersalg og mindre grænsehandel vil være, hvis man sænker beskatningen af alkoholsodavand lavet på vin- eller spiritusbase (op til 6 pct.) til niveauet for alkoholsodavand lavet på maltbase, til skatteministeren
1855615_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af svaret på SAU alm. del - spørgsmål 62 bedes ministeren undersøge, om
det inden for rammerne af EU's strukturdirektiv vil være muligt for Danmark at sænke
afgiften på vin- og spiritusbaserede alkoholsodavand (op til 6 pct.) til niveauet for maltba-
serede alkoholsodavand.
Svar
Alkoholsodavand er ikke defineret i EU’s strukturdirektiv. I strukturdirektivet indgår fem
overordnede alkoholgrupper, henholdsvis øl, vin, andre gærede drikkevarer end øl og vin,
mellemklasseprodukter og ethanol (spiritus). Rammerne for beskatning er fastsat for hver
af disse grupper. Det er Skatteministeriets umiddelbare vurdering, at det ikke vil være in-
den for rammerne af direktivet at anvende reducerede satser for en delmængde af fx vin,
såsom alkoholsodavand med et alkoholindhold på under 6 pct., mens andre former for
vin med et tilsvarende alkoholindhold pålægges en højere afgift. Tilsvarende gør sig gæl-
dende for spiritus. Afgifterne vil således generelt skulle nedsættes for vin og spiritus med
et alkoholindhold på under 6 pct.
Tillægsafgifterne på alkoholsodavand er netop blevet afskaffet pr. 1. januar 2018 som en
del af aftalen om Erhvervs- og iværksætterinitiativer mellem regeringen, Dansk Folkeparti
og Radikale Venstre med henblik på at mindske grænsehandlen og de administrative om-
kostninger for de berørte virksomheder. Efter afskaffelsen af tillægsafgiften afspejler af-
giftsforskellen på de forskellige former for alkohol nu de bagvedlæggende afgifter på hen-
holdsvis spiritus, vin og øl. Dette gælder således også afgifterne på alkoholsodavand.
En generel nedsættelse af afgiften på vin og spiritus med op til 6 pct. alkoholindhold vil
medføre, at forskellige former for alkoholsodavand blev beskattet mere lige, men det vil
sandsynligvis blot skabe andre konkurrenceforvridninger til fordel for de produkter, der
ikke umiddelbart kan karakteriseres som alkoholsodavand, men som alligevel ville blive
omfattede af den lavere afgift. Det kunne fx være forskellige former for dessertvin med
op til 6 pct. alkohol, hvor afgiften ville være omkring 2,5 kr. pr. liter, og som dermed ville
blive beskattet væsentligt lavere end et tilsvarende produkt med 7 pct. alkohol, hvor afgif-
ten er 11,61 kr. pr. liter.
Såfremt spørgers forslag skulle blive aktuelt, vil der være behov for at foretage yderligere
undersøgelser af det EU-retlige spørgsmål.
Side 2 af 2