Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1812153_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 2017 - 5768
Kontor:
Økonomi, Styring & HR
Samrådsspørgsmål AT-AW
- Tale til besvarelse af spørgsmål AT, AU, AV og AW den 12. oktober
2017 kl. 10.15-11.15.
Spørgsmål AT
Kan ministeren bekræfte, at selv om han i presse-
meddelelsen ”Regeringen klar med ny milliardtil-
førelse til fremtidens skattevæsen” (den 31. august
2017) kalder et milliardbeløb på forslaget til finans-
loven for ”nye”, så er
der primært tale om, at fi-
nansiere den allerede aftalte investeringsplan for
skattevæsenet, som et flertal i folketinget indgik af-
tale om i 2016?
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 12. oktober 2017 om midler afsat til skattevæsenet i regeringens forslag til finanslov for 2018, til skatteministeren
1812153_0002.png
Spørgsmål AU
Kan ministeren bekræfte, at ud af de 5,5 mia. kr.,
der er afsat til skattevæsenet på regeringens finans-
lovsforslag for 2018, da er kun 100 mio. kr. årligt
tiltænkt kontrolindsats og andre opgaver på ind-
satsområderne?
Spørgsmål AV
Forventer ministeren, at skattevæsenet i 2018 (i
modsætning til 2017) kan nedbringe skattegabet og
overholde sin målsætning om 2 pct. skattegab, som
Side 2 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 12. oktober 2017 om midler afsat til skattevæsenet i regeringens forslag til finanslov for 2018, til skatteministeren
1812153_0003.png
konsekvensen af de 100 mio. kr. der er afsat til ind-
satsområderne på regeringens finanslovsforslag
for 2018?
Spørgsmål AW
Mener ministeren, at den afsatte ramme til øget
kontrol på regeringens forslag til finanslov for
2018, er tilstrækkelig til at skattekontrollen og vej-
ledningen kan blive styrket, således at skattevæse-
net kan siges at være effektivt og den oplevede op-
dagelsesrisiko for virksomheder, der snyder, øges?
Side 3 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 12. oktober 2017 om midler afsat til skattevæsenet i regeringens forslag til finanslov for 2018, til skatteministeren
1812153_0004.png
[Indledning]
Tak for invitationen til at deltage i dette samråd
om regeringens forslag til finanslov for 2018 på
Skatteministeriets område.
Der er stillet fire spørgsmål, AT, AU, AV og AW,
som jeg efter aftale med udvalget vil besvare sam-
let.
[Spørgsmål
AT]
Spørgsmål AT handler om, hvorvidt jeg kan be-
kræfte, at regeringens finanslovsforslag primært fi-
nansierer den aftalte investeringsplan.
Side 4 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 12. oktober 2017 om midler afsat til skattevæsenet i regeringens forslag til finanslov for 2018, til skatteministeren
1812153_0005.png
Jeg vil starte med at svare helt kort: Nej, det kan
jeg ikke bekræfte. For det er ikke tilfældet.
Den daværende Venstre-regering præsenterede
sidste år en investeringsplan for skattevæsenet på
6,7 mia. kr. frem mod 2020.
Ved de efterfølgende finanslovsforhandlinger var
der flertal for at afsætte de 5 mia. kr.
Venstre-regeringen forpligtigede sig samtidig til at
finde finansiering til de resterende 1,7 mia. kr. for,
at investeringsplanen kunne gennemføres i sin hel-
hed.
Side 5 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 12. oktober 2017 om midler afsat til skattevæsenet i regeringens forslag til finanslov for 2018, til skatteministeren
1812153_0006.png
Det har vi så gjort på finansloven for 2018.
Investeringsplanen gik frem til 2020. Hvis man læ-
ser vores forslag, vil man blandt andet se, at rege-
ringen lægger op til at afsætte 1,6 mia. kr. ekstra i
2021 til videreførelse af investeringsplanen.
Investeringsplanen sikrer
udover at bidrage til
genopretningen af de tre kritiske forretningsområ-
der ejendom, inddrivelse og told
også, at det ek-
sisterende aktivitetsniveau kan opretholdes i skat-
tevæsenet.
Side 6 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 12. oktober 2017 om midler afsat til skattevæsenet i regeringens forslag til finanslov for 2018, til skatteministeren
1812153_0007.png
Samtidig har vi afsat
yderligere
2,3 mia. kr. i 2018 til
2021.
Af de 2,3 mia. kr. havde regeringen tiltænkt, at 400
mio. kr. skulle gå til en styrket kontrol- og vejled-
ningsindsats. Det resterende løft på 1,9 mia. kr.
skal gå til at styrke den grundlæggende drift i skat-
tevæsenet. Og dermed være med til at skabe et so-
lidt fundament for det nye skattevæsen, herunder
de syv nye styrelser.
Der er eksempelvis afsat midler til, at lokaliserin-
gen af skattevæsenet i hele Danmark og opbygnin-
gen af de nye styrelser ikke sker på bekostning af
Side 7 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 12. oktober 2017 om midler afsat til skattevæsenet i regeringens forslag til finanslov for 2018, til skatteministeren
1812153_0008.png
skattevæsenets øvrige opgavevaretagelse. Samtidig
skal midlerne blandt andet også sikre, at skattevæ-
senet har den nødvendige kapacitet på it- og data-
området, der er en vigtig forudsætning for at
kunne udføre en effektiv vejledning og kontrol-
indsats.
Den foreslåede investering på 400 mio. kr. til kon-
trolindsatsen er således kun en del af det billede,
der tegner sig af regeringens generelle løft af skat-
tevæsenet.
Side 8 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 12. oktober 2017 om midler afsat til skattevæsenet i regeringens forslag til finanslov for 2018, til skatteministeren
1812153_0009.png
Så nej. Jeg kan ikke genkende spørgerens billede
af, at regeringens forslag til finanslov for 2018 pri-
mært finansierer den allerede aftalte investerings-
plan.
Samlet set har regeringen på forslag til finansloven
for 2018 således afsat 5,5 mia. kr.
Og jeg vil godt slutte denne del af mit svar af med
at få lidt proportioner ind i en debat, hvor enkelte
partier i oppositionen har travlt med at kritisere
regeringens indsats for at styrke skattevæsenet.
Side 9 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 12. oktober 2017 om midler afsat til skattevæsenet i regeringens forslag til finanslov for 2018, til skatteministeren
1812153_0010.png
Vi
og den daværende V-regering
er de første,
der har prioriteret skattevæsenet i mange år. Under
den seneste S-ledede regering faldt bevillingerne
med en lille halv milliard kroner.
Sammen med finansloven for 2017 har regeringen
med finanslovsforslaget for 2018 faktisk priorite-
ret over 10 mia. kr. til skattevæsenet frem mod
2021.
Det er et historisk stort beløb, som jeg synes for-
tjener anerkendelse frem for kritik.
Side 10 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 12. oktober 2017 om midler afsat til skattevæsenet i regeringens forslag til finanslov for 2018, til skatteministeren
1812153_0011.png
Hvad angår den målrettede styrkelse af kontrol- og
vejledningsindsatsen har vores udgangspunkt dog
været, at styrkelsen skulle finansieres af en målret-
tet momskompensation. Det har vi ikke kunnet
skabe flertal for.
Men jeg forstår jo, at et bredt flertal i Folketinget
ønsker at styrke kontrol- og vejledningsindsatsen
i skattevæsenet
og derfor må vi jo i fællesskab
drøfte, om pengene kan findes et andet sted.
[Spørgsmål
AU]
Det leder mig videre til besvarelsen af spørgsmål
AU, hvor jeg bliver bedt om at bekræfte, at der ud
Side 11 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 12. oktober 2017 om midler afsat til skattevæsenet i regeringens forslag til finanslov for 2018, til skatteministeren
1812153_0012.png
af de afsatte 5,5 mia. kr. kun er tiltænkt 100 mio.
til kontrolindsats og andre indsatsopgaver.
Regeringen har præsenteret et udspil, som vil
styrke skattevæsenets muligheder for at udføre en
effektiv og mere intelligent skattekontrol og vej-
ledning.
Konkret lægger vi op til at investere 400 mio. kr. i
2018 til 2021
altså 100 mio. kr. om året
i en
styrket kontrol- og vejledningsindsats på en tre ud-
valgte områder.
Side 12 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 12. oktober 2017 om midler afsat til skattevæsenet i regeringens forslag til finanslov for 2018, til skatteministeren
1812153_0013.png
Det gælder de små og mellemstore virksomheder,
som står for en betydelig del af det samlede skat-
tegab i Danmark.
Det gælder momsområdet, som berører rigtig
mange virksomheder, og de seneste år har været
genstand for meget negativ opmærksomhed.
Og det gælder den systematiske og organiserede
svindel, hvor der er behov for et helt særligt fokus.
Derudover har regeringen i samarbejde med FSR
danske revisorer
udviklet et nyt, særligt moms-
og skattetjek, hvor virksomheder kan få hjælp af
Side 13 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 12. oktober 2017 om midler afsat til skattevæsenet i regeringens forslag til finanslov for 2018, til skatteministeren
1812153_0014.png
en revisor til at få styr på de mest typiske fejl og
mangler i deres moms- og skatteforhold.
Det vil i første omgang blive testet af via en for-
søgsordning målrettet de små og mellemstore
virksomheder.
Spørgeren nævner specifikt indsatsområdet i
SKAT. Og det er rigtigt, at indsatsområdet har væ-
ret adskilt organisatorisk fra de andre forretnings-
områder i SKAT.
Den opdeling tages imidlertid ikke med over i
fremtidens skattevæsen. I den nye Skattestyrelse
Side 14 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 12. oktober 2017 om midler afsat til skattevæsenet i regeringens forslag til finanslov for 2018, til skatteministeren
1812153_0015.png
vil forretningen ikke blive delt op mellem hen-
holdsvis indsats og kundeservice.
I stedet vil arbejdet med at sikre korrekt skattebe-
taling blive organiseret efter segmenter: Person,
erhverv og selskab.
Fremover vil vi derfor ikke se på indsatsområdet
isoleret fra resten af butikken. Vi kommer til at se
på personområdet, erhvervsområdet og selskabs-
området.
Side 15 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 12. oktober 2017 om midler afsat til skattevæsenet i regeringens forslag til finanslov for 2018, til skatteministeren
1812153_0016.png
Og så er det Skattestyrelsens opgave at sikre, at der
er styr på skattebetalingen inden for hvert af disse
områder.
Hvilke værktøjer de bruger, bliver ledelsens an-
svar. Og ofte er klassisk efterkontrol ikke det mest
effektive. I stedet er det måske nye, moderne
værktøjer, som eksempelvis digitale stopklodser,
der virker bedst.
Som minister vil jeg sørge for, at der er nok res-
sourcer til rådighed. Hvordan de konkret priorite-
res, vil jeg som udgangspunkt lade være op til dem,
Side 16 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 12. oktober 2017 om midler afsat til skattevæsenet i regeringens forslag til finanslov for 2018, til skatteministeren
1812153_0017.png
der har fagligheden: Nemlig de dygtige medarbej-
dere og ledelsen i de enkelte styrelser.
Derfor mener jeg også, at den foreslåede investe-
ring på 400 mio. kr. skal ses i sammenhæng med
det samlede løft af skattevæsnet på over 10 mia.
kr. frem mod 2021. For det er det samlede skatte-
væsen, der sørger for, at de ca. 1.000 mia. kr., vi
indkræver i skat og afgifter om året, kommer i kas-
sen.
[Spørgsmål
AV]
Det leder mig videre til spørgsmål AV om, hvor-
vidt jeg forventer, at skattevæsnet kan nedbringe
Side 17 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 12. oktober 2017 om midler afsat til skattevæsenet i regeringens forslag til finanslov for 2018, til skatteministeren
1812153_0018.png
skattegabet i 2018 som følge den foreslåede inve-
stering på 100 mio. kr.
Spørgeren indikerer, at det kun er de foreslåede
400 mio. kr., og de værktøjer de er tiltænkt, der har
betydning for skattegabet.
Der kan jeg berolige spørgeren: Det er ikke tilfæl-
det.
Som jeg var inde på før, er det skattevæsenet som
helhed, der sørger for, at de ca. 1.000 mia. kr., vi
indkræver i skat og afgifter, kommer i kassen.
Side 18 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 12. oktober 2017 om midler afsat til skattevæsenet i regeringens forslag til finanslov for 2018, til skatteministeren
1812153_0019.png
Helt generelt mener jeg ikke, at man kan stille in-
vesteringer i en afgrænset del af skattevæsnet i ét
år og opfyldelsen af et samlet finanslovsmål så fir-
kantet op over for hinanden.
For det
første
skal de 400 mio. kr. fra 2018 til 2021
som jeg fremhævede tidligere
ses i sammen-
hæng med de samlede og historisk store investe-
ringer i skattevæsenet på over 10 mia. kr. frem
mod 2021.
For det
andet
er traditionel efterkontrol
som jeg
også fremhævede tidligere
ikke er det eneste
Side 19 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 12. oktober 2017 om midler afsat til skattevæsenet i regeringens forslag til finanslov for 2018, til skatteministeren
1812153_0020.png
værktøj i skattevæsnets værktøjskasse, når regelef-
terlevelsen skal sikres, og skattegabet nedbringes.
Også her er det vigtigt at påpege styrkelsen af det
samlede
skattevæsen.
For det
tredje
tror jeg ikke, at man skal forvente en
så hurtig effekt, som spørgeren lægger op til. Det
tager tid at styrke skattevæsenet, og der er ingen
snuptagsløsninger. Det handler om det lange seje
træk. Og det skylder vi danskerne at være helt åbne
og ærlige omkring.
Side 20 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 12. oktober 2017 om midler afsat til skattevæsenet i regeringens forslag til finanslov for 2018, til skatteministeren
1812153_0021.png
Derfor er jeg også glad for, at vi er en række par-
tier, der står sammen om at genopbygge skattevæ-
senet.
[Spørgsmål
AW]
I forhold til spørgsmål AW vil jeg sige, at man altid
kan diskutere, om den foreslåede investering i
SKATs indsats er stor nok. Om det er for meget
eller for lidt.
For regeringen er det ikke noget mål i sig selv at
bruge uanede ressourcer på skattevæsenet. Hvis vi
kunne drive et effektivt skattevæsen billigere, ville
Side 21 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 12. oktober 2017 om midler afsat til skattevæsenet i regeringens forslag til finanslov for 2018, til skatteministeren
1812153_0022.png
jeg da foretrække det. Så kunne vi i stedet bruge
pengene andre steder.
Men i den situation, vi er i lige nu, er det nødven-
digt med investeringer.
Finanslovsforslaget for 2018 er regeringens bud
på, hvordan vi målrettet styrker arbejdet med at
sikre korrekt afregning af skatter og afgifter.
Hvis vi ser på den konkrete ramme på 400 mio.
kr. til styrket kontrol og vejledning, vil der kunne
prioriteres en bred vifte af initiativer, der sætter
Side 22 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 12. oktober 2017 om midler afsat til skattevæsenet i regeringens forslag til finanslov for 2018, til skatteministeren
1812153_0023.png
effektivt ind over for fejl og snyd på de tre områ-
der, jeg nævnte tidligere.
Men igen
det er det samlede skattevæsen, der
sørger for at skatter og afgifter kommer i kassen.
Og til at styrke det arbejde er der afsat over 10
mia. kr. frem mod 2021.
Tak for ordet.
Side 23 af 23