Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1878190_0001.png
11. april 2018
J.nr. 2018-733
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 166 af 2. januar 2018 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om den reale marginalbeskatning, som opspareren oplever, hvis regeringens skattefradrag ved indbetaling til pension gennemføres, men hvor intervallet for det ligningsmæssige fradrag for indbetalinger til fradragsberettiget pension i stedet ligger på 8.000-70.000 kr., og fradraget sættes til 40 pct., til skatteministeren
1878190_0002.png
Spørgsmål
Ministeren oplyser i en række svar på L 16 omhandlende vilkårene for indbetalinger til
forskellige pensionsopsparinger, at det ikke giver »et retvisende billede alene at inddrage
vilkårene på indbetalingstidspunktet« (svar på spm. 5). I forlængelse heraf bedes ministe-
ren oplyse den reale marginalbeskatning (hvor der tages højde for den modregning i pen-
sionstillægget), som opspareren oplever, hvis regeringens skattefradrag ved indbetaling til
pension gennemføres, som det er beskrevet i »Sådan forlænger vi opsvinget«, men hvor
intervallet for det ligningsmæssige fradrag for indbetalinger til fradragsberettiget pension i
stedet ligger på 8.000-70.000 kr., og fradraget sættes til 40 pct. Svaret bedes oplyst i en fi-
gur, hvor der på førsteaksen angives bruttoindkomsten og på andenaksen angives den
marginale skatteprocent. Svaret bedes oplyst for et bruttoindkomstinterval på 200.000 kr.-
1.000.000 kr. Det skal ligges til grund, at pensionsopspareren har mindre end 15 år til
pensionsalderen, og at pensionsbidraget er 12 pct., som det er tilfældet på industriens
overenskomst.
Svar
Nedenstående svar tager udgangspunkt i regeringens udspil
Sådan forlænger vi opsvinget,
som
adspurgt af spørgeren, og ikke den indgåede
Aftale om Lavere skat på arbejdsindkomst og større
fradrag for pensionsindbetalinger.
Den indgåede aftale adskiller sig fra udspillet og har derfor
ikke de nedenfor beskrevne virkninger.
Med samme tilgang som anvendt i notatet
Virkning på disponibel indkomst som pensionist ved
omlægning til aldersopsparing under nye lofter – typeeksempler
1
, kan pensionsformuen og den reale
effektive afkastbeskatning af marginale fradragsberettigede pensionsindbetalinger opgøres
på baggrund af stiliserede personer med en bidragsprocent på 12 og med konstante (set i
forhold til den generelle lønudvikling) årlige indkomster mellem 200.000 og 1.000.000 kr.
For en beskrivelse af den reale effektive beskatning af marginale fradragsberettigede pen-
sionsindbetalinger og virkninger af gældende regler samt indholdet og virkninger af rege-
ringens udspil
Sådan forlænger vi opsvinget
henvises til svar på SAU alm. del spørgsmål 165
(2017-18).
Det bemærkes, at den beregnede reale effektive afkastbeskatning er følsom over for de
anvendte forudsætninger om fx antal år til folkepensionsalderen og bidragsprocenten til
pensionsordninger. De stiliserede beregninger angiver således kun et beregningseksempel
på mulige sammenhænge mellem indkomster på et givet alderstrin og reale effektive af-
kastskatter på pensionsopsparingen, hvis bidragsprocenten til pensionsordninger er iden-
tisk for alle indkomstgrupper og netop udgør 12 pct. Det betyder, at de beregnede stilise-
rede sammenhænge mellem lønindkomster i den erhvervsaktive alder og efterfølgende
pensionsudbetalinger ikke afspejler de faktiske sammenhænge, jf. uddybende forklaring i
svar på SAU spørgsmål 165.
Det stiliserede regneeksempel viser, at regeringens tiltag i
Sådan forlænger vi opsvinget
bidra-
ger til at nedbringe de reale effektive afkastskatter på fradragsberettiget pensionsopspa-
ring,
jf. figur 1.
https://www.fm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2017/06/ny-alderspension-kan-give-pensioni-
ster-op-til-12000-kr-mere-om-aaret
1
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 166: Spm. om den reale marginalbeskatning, som opspareren oplever, hvis regeringens skattefradrag ved indbetaling til pension gennemføres, men hvor intervallet for det ligningsmæssige fradrag for indbetalinger til fradragsberettiget pension i stedet ligger på 8.000-70.000 kr., og fradraget sættes til 40 pct., til skatteministeren
1878190_0003.png
Såfremt der omlægges til aldersopsparing under de nye lofter (idet de disponible indkom-
ster efter indbetaling til aldersopsparing i arbejdslivet er upåvirket), reduceres de udbeta-
linger, som giver anledning til aftrapning af den supplerende pensionsydelse og pensions-
tillægget. Det er derfor i eksemplet først ved lønindkomster over ca. 270.000 kr., at den
supplerende pensionsydelse er fuldt aftrappet, og aftrapningen af pensionstillægget begyn-
der.
Hvis der – alternativt til regeringens udspil - indregnes et ligningsmæssigt fradrag på 40
pct. af indbetalinger til fradragsberettigede pensionsindbetalinger (efter arbejdsmarkedsbi-
drag) i intervallet 8.000 kr. til 70.000 kr., reduceres den reale effektive skattesats til ca. 66
pct. for lønindkomster op til 270.000 kr., hvor aftrapningen af pensionstillægget begyn-
der. Indkomstgrænsen for en efterfølgende aftrapning af pensionstillægget er beregnet
under forudsætningen om, at der omlægges fradragsberettigede arbejdsmarkedspensioner
til aldersopsparing.
I lønindkomstintervallet indtil indbetalingerne kan fradrages i grundlaget for topskatten
udgør den reale effektive afkastskat ca. 58 pct.
Figur 1. Eksempel på real effektiv afkastskat af marginale fradrags- og bortseelsesberettigede pen-
sionsindbetalinger foretaget 15 år før folkepensionsalderen ved en bidragsprocent på 12
Pct.
100
80
60
40
20
0
-20
-40
200.000
400.000
600.000
800.000
Pct.
100
80
60
40
20
0
-20
-40
1.000.000
Bruttoindkomst ekskl. pensionsindbetalinger som erhvervsaktiv uden omlægning til aldersopsparing
Gældende regler, ingen anvendelse af aldersopsparing
Inkl. alderopsparing, udvidelse af grundlaget for beskæftigelsesfradrag og pensionsfradrag
Anm. Opgjort via intern rente. Inkl. folkepensionens pensionstillæg og den supplerende pensionsydelse (ældrechecken).
Der er beregningsteknisk set bort fra boligstøtte og andre indkomstafhængige ydelser på ind- og udbetalingstidspunktet.
Der er anvendt 2025-regler i 2018-niveau.
Kilde: Egne beregninger
Omlægningen til aldersopsparing indebærer en lidt højere personlig indkomst. Det med-
fører en fremrykning af det lønindkomstinterval, hvor indbetalingerne kan fradrages i
grundlaget for topskat, og hvori den reale effektive afkastskat dermed falder til ca. -2 pct.
I eksemplet vil en lønindkomst på ca. 720.000 kr. medføre, at der ikke længere opnås pen-
sionsfradrag for marginale pensionsindbetalinger. Det betyder, at den reale effektive af-
kastskat stiger til ca. 42 pct.
Da aftrapningen af pensionstillægget ved omlægningen til aldersopsparing begynder ved
højere indkomster, er det derfor også først fuldt aftrappet ved lønindkomster over 1 mio.
kr.
Side 3 af 3