Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1847133_0001.png
19. januar 2018
J.nr. 2018 - 112
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 163 af 22. december 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Karsten Lauritzen
/ Claus F. Houmann
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om, oversigt over skatte- og afgiftslettelser aftalt i løbet af 2017, hvoraf provenutabet fremgår som dels den umiddelbare effekt og dels efter tilbageløb og adfærd for hvert af årene frem til og med 2025, til skatteministeren
1847133_0002.png
Spørgsmål
Der ønskes en oversigt over skatte- og afgiftslettelser aftalt i løbet af 2017, hvoraf prove-
nutabet fremgår som dels den umiddelbare effekt og dels efter tilbageløb og adfærd for
hvert af årene frem til og med 2025.
Svar
I 2017 indgik regeringen en række politiske aftaler på skatte- og afgiftsområdet. Med
Nordsøaftalen sikres fremtidig udvikling med investeringer i olie- og gasudvinding i
Nordsøen for et to-cifret milliardbeløb.
Regeringen har endvidere indgået et bredt forlig, der sikrer
Tryghed om boligbeskatningen,
de samlede boligskatter ikke stiger ved overgangen til og på grund af det nye ejendoms-
vurderingssystem. Samtidig indebærer forliget en sænkelse af begge boligskattesatser, en
indfrysningsordning for fremtidige stigninger i boligskatterne og aflysning af de markante
stigninger i grundskylden efter 2021, der ellers var udsigt til for mange boligejere.
Aftalen om
Erhvervs- og iværksætterinitiativer
styrker iværksætter- og aktiekulturen og reduce-
rer det administrative bøvl for virksomhederne gennem sanering af en række afgifter.
Samtidig er det blevet billigere for danskerne at købe en familievenlig og sikker bil med
aftalen om
Omlægning af bilafgifterne.
Endelig etablerer regeringen med
Aftalen om Finansloven for 2018
bl.a. en permanent Boli-
gJobordning og fjerner skatten på fri telefon.
I alt skønnes de indgåede aftaler i 2017 at lempe skatter og afgifter med ca. 9 mia. kr. i
2025 (2018-niveau) i umiddelbar virkning,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Umiddelbart mindreprovenu af aftalte skatte- og afgiftslettelser i 2017
Umiddelbart mindreprovenu
Mia. kr. (2018-niveau)
Nordsøaftalen
1
Lavere afgift på elbiler
1
Aftale om Tryghed om boligbeskatnin-
gen
1
Fritagelse af teatre og daginstitutioner
for selskabsskat
1
Aftale om Omlægning af bilafgifterne
2
Aftale om Erhvervs- og iværksætterinitia-
tiver
3
Aftale om Finansloven for 2018, herun-
der BoligJobordning og fri telefon
4
I alt
2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
0,5
0,09
0,1
0,03
1,4
0,6
0,8
3,6
0,8
0,09
0,9
0,03
1,4
1,8
0,7
5,8
1,3
0,07
1,8
0,03
1,0
2,3
1,2
7,7
0,6
0,04
6,1
0,03
0,9
2,3
1,2
11,2
0,9
0,03
5,8
0,03
0,8
2,3
1,2
11,2
0,3
0,04
5,2
0,03
0,8
2,6
1,3
10,3
0,2
-
4,8
0,03
0,7
2,6
1,3
9,6
0,3
-
4,2
0,03
0,6
2,6
1,3
9,0
Anm.: 1) Provenuprofiler er fremskrevet fra 2017-niveau til 2018-niveau pba. forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse,
december 2017.
2) Inkl. forhøjelsen af reparationsgrænsen. 3) Kun initiativer, der kan klassificeres som enten skatte-
eller afgiftslempelser, er medregnet. Provenuet fra fraregnede initiativer udgør ca. 0,2 mia. kr. i 2025. 4) Indeholder
udover den permanente BoligJobordning og afskaffelse af skatten på fri telefon også afskaffelse af udligningsskat på
pensionsudbetalinger og forhøjelse af loft over børneopsparing.
Kilde: Egne beregninger.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om, oversigt over skatte- og afgiftslettelser aftalt i løbet af 2017, hvoraf provenutabet fremgår som dels den umiddelbare effekt og dels efter tilbageløb og adfærd for hvert af årene frem til og med 2025, til skatteministeren
1847133_0003.png
Efter tilbageløb og adfærd skønnes de indgåede aftaler i 2017 at lempe skatter og afgifter
med godt 6¼ mia. kr. i 2025 (2018-niveau),
jf. tabel 2.
Tabel 2. Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd af aftalte skatte- og afgiftslettelser i 2017
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
Mia. kr. (2018-niveau)
Nordsøaftalen
1
Lavere afgift på elbiler
1
Aftale om Tryghed om boligbeskatnin-
gen
1,2
Fritagelse af teatre og daginstitutioner
for selskabsskat
1
Aftale om Omlægning af bilafgifterne
3
Aftale om Erhvervs- og iværksætterinitia-
tiver
4
Aftale om Finansloven for 2018, heraf
Boligjobordning og fri telefon
5
I alt
2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
0,5
0,08
0,1
0,02
0,6
0,5
0,6
2,3
0,8
0,08
0,7
0,02
0,6
1,3
0,5
4,1
1,3
0,06
1,2
0,02
0,3
1,7
1,0
5,5
0,6
0,04
4,1
0,02
0,2
1,7
1,0
7,6
0,9
0,03
4,0
0,02
0,2
1,7
1,0
7,9
0,3
0,04
3,5
0,02
0,1
2,0
1,1
7,0
0,2
-
3,3
0,02
0,1
2,0
1,1
6,7
0,3
-
2,9
0,02
-
2,0
1,2
6,3
Anm.: 1) Provenuprofiler er fremskrevet fra 2017-niveau til 2018-niveau pba. forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse
december 2017.
2) Mindreprovenuet er opgjort efter tilbageløb. 3) Inkl. forhøjelsen af reparationsgrænsen. 4) Kun
initiativer, der kan klassificeres som enten skatte- eller afgiftslempelser, er medregnet. Provenuet fra fraregnede initi-
ativer udgør ca. 0,2 mia. kr. i 2025. 5) Indeholder udover den permanente BoligJobordning og afskaffelse af skatten
på fri telefon også afskaffelse af udligningsskat på pensionsudbetalinger og forhøjelse af loft over børneopsparing.
Kilde: Egne beregninger.
Side 3 af 3