Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1847953_0001.png
19. januar 2018
J.nr. 2018 - 157
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 162 af 22. december 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om, hvor mange topskatteydere henholdsvis ikke-topskatteydere der beskattes af fri telefon m.v, til skatteministeren
1847953_0002.png
Spørgsmål
Der ønskes en tabel, der viser, hvor mange topskatteydere henholdsvis ikke-topskatte-
ydere der beskattes af fri telefon m.v., hvor stor en andel dette udgør af henholdsvis tops-
katteydere og ikke-topskatteskatteydere, samt hvor stor provenutabet ved at opgive be-
skatningen af fri telefon er fordelt på de to grupper af skatteydere.
Svar
Regeringen og Dansk Folkeparti er som led i aftalen om finansloven for 2018 enige om at
ophæve beskatningen af fri telefon og internet fra og med indkomståret 2020. Ophævel-
sen vil afhjælpe, at ansatte af hensyn til skattereglerne skal gå rundt med to mobiltelefoner
én til arbejdsrelaterede samtaler og én til private samtaler. Det vil endvidere medføre
administrative lettelser for arbejdsgiverne, som ikke længere skal indberette og indeholde
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af værdien af den fri telefon mv., og som ikke længere
skal føre kontrol med, om der er privat rådighed over en arbejdstelefon. Hertil kommer,
at forslaget vil medføre skattelettelser for en bred gruppe af lønmodtagere og selvstændigt
erhvervsdrivende.
Forslaget skønnes at medføre et mindreprovenu på ca. 580 mio. kr. i umiddelbar virkning
(2018-niveau), hvoraf ca. 260 mio. kr. kan henføres til ikke-topskatteydere og ca. 320 mio.
kr. til topskatteydere,
jf. tabel 1.
Det skønnes, at ca. 276.000 ikke-topskatteydere med for-
slaget vil få en skattereduktion. Til sammenligning skønnes ca. 236.000 topskatteydere at
få en skattereduktion.
1
Tabel 1. Virkning af afskaffelse af beskatning af fri telefon
Ikke
topskatte-
ydere
Umiddelbar provenuvirkning (mio. kr., 2018-niveau)
Antal
Andel af skattepligtige (pct.)
Anm.: 2025-regler
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data fra 2014.
Topskatte-
ydere
-320
236.000
55
Alle
-580
514.000
11
-260
276.000
6
Forslaget ventes at medføre, at flere lønmodtagere får fri telefon. I mange tilfælde vil der
være tale om medarbejdere, der har en arbejdstelefon, men ikke efter gældende regler fri
telefon. De vil med forslaget
og såfremt arbejdsgiveren tillader det
kunne anvende ar-
bejdstelefonen som fri telefon uden at blive beskattet heraf. Dertil kommer personer, der
ikke med gældende regler har fri telefon, og heller ikke har arbejdstelefon, men hvor en
skattefritagelse vil gøre det attraktivt at få fri telefon som led i en lønaftale.
Det forventes, at langt størstedelen af de personer, der ikke med gældende regler har fri
telefon, men som vil få det med en skattefritagelse, ikke er topskatteydere.
1
Det skønnede antal berørte personer på i alt 514.000 er en opjustering i forhold til det udkast til lovforslag om bl.a. skatte-
fritagelse for fri telefon, der er sendt på høring den 21. december 2017, jf. SAU alm. del
bilag 90. I udkastet skønnes, at
480.000 personer vil berøres af skattefritagelsen.
Side 2 af 2