Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1919058_0001.png
Skatteudvalget 2015-16
SAU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 289
Offentligt
22. juni 2016
J.nr. 16-0369357
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 289 af 18. marts 2016 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om, i hvor høj grad det vurderes, at der sker fuld momsbetaling af de salg, der foregår på onlineplatforme, til skatteministeren
1919058_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor stort et momsprovenu statskassen har fået ind i 2015
via bestemmelsen i momsloven om, at EU-virksomheder med fjernsalg af varer til Dan-
mark, som overstiger 280.000 kr. på et år, skal afregne dansk moms til de danske myndig-
heder?
Svar
Jeg beklager det sene svar.
Momsreglerne for danske privatpersoners køb af varer og tjenester i udlandet følger af
momsloven
og EU’s momsregler.
Der henvises endvidere til svar på SAU alm. del spm.
553 til 556 af 20. marts 2015 for en samlet beskrivelse af reglerne.
EU-virksomheders fjernsalg af varer og ydelser til Danmark
Virksomheder i andre EU-lande skal momsregistreres og betale dansk moms til Danmark,
hvis de sælger varer til danske forbrugere som fjernsalg, og deres årlige salg til danske
forbrugere overstiger 280.000 kr.
SKAT har opgjort momsprovenuet for fjernsalg fra virksomheder i andre EU-lande
1
til
791 mio. kr. i 2015. Fjernsalg opdeles ikke på varer og ydelser. Tallene indeholder derfor
også eventuelt salg af ydelser i tilknytning til salget af varer, hvilket formodes primært at
være fragt. Indholdet af ydelser i tallene vurderes dog at være af meget begrænset omfang.
Det bemærkes, at elektroniske ydelser opgøres særskilt, jf. nedenfor.
Tabel 1. Momsprovenuet ved danskernes køb af varer og ydelser i udlandet
Mio. kr.
EU
Varer
Ydelser
791
1,2
-
2015
Uden for EU
88
-
Samlet
879
661
2,3
1. De angivne størrelser dækker virksomheder i EU, der er registreret for fjernsalg i Danmark samt virksomheder med
branchekoder for ”handel via internettet”. Tallene er
i forhold til tallene i svaret på SAU alm. del spm. 553 til 556 af 20.
marts 2015. Det skyldes dels en forbedring af udsøgningsmetoden, og dels at tallene kan variere afhængig af udsøgnings-
tidspunktet bl.a. fordi registreringsforhold samt virksomheders momsangivelser kan ændres bagudrettet enten af virksom-
heder eller SKAT.
2. Fjernsalg opdeles ikke på varer og ydelser i tilknytning til varesalget.
3. De ændrede momsregler for bl.a. elektroniske ydelser og indførelse af One Stop Shop ordningen trådte i kraft pr. 1.
januar 2015. Det er ikke muligt at udskille, hvorvidt momsprovenuet fra One Stop Shop ordningen vedrører virksomheder i
ordningen, som er etableret i EU eller udenfor EU.
Kilde: SKAT
Fjernsalg af varer til Danmark fra virksomheder i tredjelande
Moms på varer, som danske forbrugere via internettet køber fra tredjelande (fx Norge,
Kina og USA), opkræves sammen med eventuel told af det post- eller kurerfirma, som
står for forsendelsen af varen. Det er ikke muligt at udsøge disse indbetalinger direkte, da
1
Salg
fra virksomheder, der er eller har været registreret for moms med en særlig kode for fjernsalg samt virksomheder med
branchekoder for ”handel via internettet”.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om, i hvor høj grad det vurderes, at der sker fuld momsbetaling af de salg, der foregår på onlineplatforme, til skatteministeren
1919058_0003.png
betalingerne ikke er særligt markeret i forhold til andre betalinger. Der anvendes derfor en
approksimativ metode baseret på samme principper, som i opgørelsen i svaret på SAU
alm. del spm. 553 af 20. marts 2015.
SKAT opgør ved denne metode momsprovenuet af danske privatpersoners fjernkøb af
varer fra virksomheder i tredjelande til 88 mio. kr. i 2015. Opgørelsen er forbundet med
stor usikkerhed og skal alene ses som en indikator for niveauet.
Det bemærkes, at der pr. 1. juli 2015 blev indført moms på indførsel af magasiner fra
udlandet. Momsprovenuet herfra er ikke indregnet, da det ikke kan udskilles fra øvrige
momsangivelser.
Fjernsalg af ydelser til Danmark fra virksomheder i EU og tredjelande
For salg af tjenesteydelser fra virksomheder i EU og tredjelande til privatpersoner i Dan-
mark er hovedreglen, at momsen skal betales i det land, hvor sælger er etableret. Som
udgangspunkt vil derfor ikke være et dansk momsprovenu forbundet med salg af ydelser
fra udlandet til Danmark.
Der gælder dog en række undtagelser. En af undtagelserne betyder, at der pr. 1. januar
2015 betales moms af elektroniske services, radio- og tv-spredningstjenester og teleydel-
ser i det EU-land, hvor køber er etableret. Dette gælder, uanset om sælger er etableret i et
EU-land eller et tredjeland. Der blev i samme forbindelse oprettet den såkaldte One Stop
Shop-ordning, hvor en virksomhed kan angive moms vedrørende salg til flere EU-lande i
et enkelt EU-land frem for at lade sig momsregistrere i flere EU-lande. Momsprovenuet
vil herefter via One Stop Shop ordningen blive fordelt til de EU-lande, hvor køberne
faktisk er etableret.
Udenlandske virksomheder, både inden for og uden for EU, kan frit vælge mellem at
indbetale momsen af elektroniske services, radio- og tv-spredningstjenester og teleydelser
til Danmark via en almindelig dansk momsregistrering eller One Stop Shop-ordningen.
Hvis en udenlandsk virksomhed anvender en almindelig dansk momsregistrering kan
virksomhedens angivelse af moms vedrørende elektroniske services, radio- og tv-
spredningstjenester og teleydelser ikke udskilles fra angivelser fra danske virksomheder.
Hvis en udenlandsk virksomhed angiver moms af elektroniske services, radio- og tv-
spredningstjenester og teleydelser via One Stop Shop ordningen opgøres angivelserne
særskilt. SKAT har opgjort provenuet fra One Stop Shop-ordningen til 661 mio. kr. for
2015. Det bemærkes, at der er tale om et bruttoprovenu, da moms af danske virksomhe-
ders salg til udenlandske købere via One Stop Shop-ordningen ikke er fratrukket.
Side 3 af 3