Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1919055_0001.png
29. juni 2018
J.nr. 2017-59
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 152 af 21. december 2016 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Mads Peter Rostock Jacobsen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om, i hvor høj grad det vurderes, at der sker fuld momsbetaling af de salg, der foregår på onlineplatforme, til skatteministeren
1919055_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for udviklingen i provenuet fra moms, der kan henføres til salg
til danskere via udenlandske netbutikker?
Svar
Jeg vil gerne indlede med at beklage det sene svar.
Momsreglerne for danskernes køb af varer og ydelser i udlandet følger af
EU’s
fælles
momsregler implementeret i den danske momslov. Der skal sondres mellem, om der er tale
om salg af varer eller ydelser, og om salget sker fra en EU-virksomhed eller en virksomhed
etableret uden for EU.
Tabel 1 viser en opsummering af de forskellige elementer, der udgør det samlede danske
momsprovenu, der kan henføres til køb fra udenlandske netbutikker (e-grænsehandel). Op-
gørelsen er dog behæftet med en vis usikkerhed, og tallene giver derfor kun en indikation
af niveauet,
jf. noter til tabellen samt uddybning af elementerne fra tabellen nedenfor.
Eksempelvis
indeholder opgørelsen ikke momsprovenu vedrørende e-grænsehandel fra de internetbu-
tikker, som har mulighed for at foretage momsafregningen via en almindelig dansk moms-
registrering. Det hænger sammen med, at denne momsbetaling ikke kan udskilles særskilt
fra anden momsbetaling i Danmark.
Det samlede danske momsprovenu, der kan henføres til køb af varer og ydelser fra uden-
landske netbutikker skønnes at udgøre ca. 2,3 mia. kr. i 2017. Det er en stigning på 25 pct.
i forhold til året før og knap en seksdobling i forhold til 2012,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Momsprovenu fra køb af varer og ydelser fra udenlandske netbutikker
Mio. kr.
Varer fra andre EU-lande
1)
Ydelser fra andre EU-lande
2)
Ydelser fra tredjelande
3)
I alt
4)
2012
338
0
57
395
2013
422
0
55
477
2014
655
0
71
726
2015
805
743
52
1.600
2016
921
790
122
1.833
2017
1.202
997
93
2.292
1) Fjernsalg opdeles ikke på varer og ydelser. Tallene indeholder derfor eventuelt salg af ydelser knyttet til varesalg, hvilket
formodes primært at være fragt. Indholdet af ydelser vurderes dog at være af begrænset omfang. Ved opgørelsen af prove-
nuet fra virksomheder med branchekoder for ”handel via internettet” indgår virksomheders købsmoms, som kan fradrages.
2) Før 2015 var hovedreglen, at momsen på ydelser skulle betales i det land, hvor sælger er etableret. Derfor er der ikke
angivet noget provenu for årene 2012-14. Tallene angiver indbetalinger
og ikke provenu
af køb af elektroniske ydelser i
andre EU-lande
via ”One-stop shop”-momsordningen.
Som følge af en overgangsordning beholder de øvrige EU-lande en
andel af indbetalingerne. For 2015-16 er andelen 30 pct. og for 2017-18 er den 15 pct. Tallet for 2015 indeholder kun tre
kvartaler (557 mio. kr.), og derfor er der mekanisk opregnet til fire kvartaler for at bedre at kunne sammenligne udviklingen.
3) Provenuet for 2012-14
er opgjort på baggrund af regnskabstal for ”VAT on eServices”-ordningen.
Provenuet for 2015-17
er opgjort på baggrund af tal fra ”One-stop shop”-momsordningen.
For 2015 er der alene opgjort provenu for tre kvartaler (39
mio. kr.), og derfor er der foretaget en mekanisk opregning af provenuet i tabellen til fire kvartaler for at bedre at kunne
sammenligne udviklingen.
4) For 2015 er der for ydelser mekanisk opregnet fra tre til fire kvartaler, jf. anmærkning 2 og 3.
Kilde: SKAT og egne beregninger.
Den markante stigning i det samlede momsprovenu fra udenlandske netbutikker siden
2012 afspejler dels, at det registrerede momsprovenu fra varer er mere end tredoblet, dels
at der fra 2015 også er momsindtægter fra køb af visse ydelser fra andre EU-lande. Pr. 1.
januar 2015 er der således indført nye momsregler for elektroniske ydelser mv. leveret til
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om, i hvor høj grad det vurderes, at der sker fuld momsbetaling af de salg, der foregår på onlineplatforme, til skatteministeren
1919055_0003.png
private forbrugere i EU. Reglerne medfører, at momsen for disse ydelser betales i det land,
hvor ydelsen forbruges, og ikke der, hvor sælger er etableret.
Der kan i øvrigt henvises til svarene på SAU alm. del spørgsmål 553 til 556 af 20. marts
2015 og 289 af 18. marts 2016, som omhandler momsprovenuet ved fjernsalg af varer og
ydelser til Danmark.
Nedenfor uddybes elementerne fra tabellen yderligere.
Varer fra andre EU-lande
Virksomheder i andre EU-lande skal momsregistreres og betale dansk moms til Danmark,
hvis deres årlige fjernsalg af varer til danske forbrugere overstiger 280.000 kr. Momsprove-
nuet fra køb af varer fra netbutikker i andre EU-lande udgjorde 1,2 mia. kr. i 2017.
Internetbutikker i andre EU-lande, som skal afregne moms af varesalg til danske forbru-
gere, kan foretage afregningen via en almindelig dansk momsregistrering, hvis de fx har et
dansk datterselskab eller en lokal repræsentant i Danmark. Moms af disse virksomheders
internetsalg til danske forbrugere kan ikke udskilles særskilt fra anden momsbetaling i
Danmark og indgår således ikke i opgørelsen af den del af momsprovenuet, der kommer
fra e-grænsehandel i andre EU-lande.
Provenuet er opgjort på de virksomheder, der er eller har været registreret for moms med
en særlig kode for fjernsalg samt virksomheder med branchekoder
for ”handel via inter-
nettet”. Det bemærkes, at branchekoder for ”handel via internettet”
både omfatter salg til
privatpersoner og virksomheder. Ved opgørelsen af provenuet indgår derfor virksomhe-
ders købsmoms, som kan fradrages.
Fjernsalg opdeles ikke på varer og ydelser. Tallene indeholder derfor også eventuelt salg af
ydelser i tilknytning til salget af varer, hvilket formodes primært at være fragt. Indholdet af
ydelser i tallene vurderes dog at være af meget begrænset omfang.
Varer fra tredjelande
Moms af varer, som købes fra netbutikker fra tredjelande (fx Norge, Kina og USA), op-
kræves som udgangspunkt sammen med eventuel told af det post- eller kurerfirma, som
står for forsendelsen af varen. Der kan som udgangspunkt handles uden moms, hvis der er
tale om småforsendelser med en værdi under 80 kr.
SKAT opgør ikke momsprovenuet fra køb af varer fra netbutikker i tredjelande. SKAT har
dog skønnet provenuet for 2014 til 86 mio. kr. og for 2015 til 88 mio. kr. Skønnene er
forbundet med stor usikkerhed og skal alene ses som en indikator for niveauet.
Den store usikkerhed skyldes, at provenuet indgår i det samlede momsprovenu og derfor
ikke kan udskilles. Herunder er det hverken muligt at udskille forbrugerens indbetaling af
moms til det post- eller kurerfirma, der forestår transporten, eller momsen af magasiner til
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om, i hvor høj grad det vurderes, at der sker fuld momsbetaling af de salg, der foregår på onlineplatforme, til skatteministeren
1919055_0004.png
en værdi under 80 kr.
1
På baggrund af nogle antagelser og specifikke søgekriterier er det
muligt at give en indikation af niveauet, hvilket i dette svar er gjort på baggrund af moms-
provenu af de varer, som indfortoldes og momsberigtiges af PostNord, private kurer- og
fragtfirmaer med bevilling til privatfortoldning samt af borgere, der foretager privatfortold-
ning af varer købt i netbutikker uden for EU. Grundet den store usikkerhed er der ikke
skønnet over provenu for andre år end 2014 og 2015, da det vurderes, at skønnene ikke vil
være sammenlignelige.
Ydelser fra andre EU-lande og tredjelande
Reglerne for beskatning af salg af ydelser fra netbutikker i EU og tredjelande afhænger af
hvilken ydelse, der er tale om. Enten betales moms i det land, hvor ydelsen faktisk forbru-
ges, eller i det land, hvor virksomheden, som sælger ydelsen, er etableret.
En del af danske forbrugeres e-grænsehandlede ydelser forbruges i andre lande. Beskat-
ning af disse ydelser foretages som udgangspunkt i det land, hvor ydelsen faktisk forbru-
ges. Fx betales der ikke moms i Danmark, når en dansk forbruger via en udenlandsk in-
ternetbutik køber et hotelophold i udlandet eller korttidslejer en bil i udlandet osv.
Frem til og med 2014 skulle der kun betales moms til Danmark af elektroniske ydelser købt
af forbrugere i netbutikker uden for EU, mens der inden for EU skulle betales moms i
sælgers land. Den 1. januar 2015 blev reglen ændret, således at beskatningsstedet for både
elektroniske ydelser, radio- og tv-spredningstjenester og teleydelser er i det EU-land, hvor
forbrugeren er etableret
2
. Samtidig blev det muligt at afregne momsen til forbrugslandene
gennem en One stop-shop
3
. Dette gælder, uanset om sælger er etableret i et EU-land eller
et tredjeland. Sælgere, der ikke er etableret i Danmark, kan frit vælge mellem at indbetale
momsen til Danmark via
”One-stop
shop”-momsordningen eller en almindelig dansk
momsregistrering.
Implementeringen af
”One-stop
shop”-momsordningen betyder, at det ikke længere er
regnskabsmæssigt muligt at udskille den danske del af en indbetaling fra en tredjelandsvirk-
somhed, der er registreret i Danmark, fra øvrige momsindbetalinger til Danmark, da disse
har samme proces for indberetning i TastSelv Erhverv. Provenuet for 2015, 2016 og 2017
kan derfor ikke direkte sammenlignes med de foregående år. Virksomheder i andre EU-
lande har
ligesom ved salg af varer
mulighed for at indbetale momsen via en almindelig
dansk momsregistrering, hvorved den heller ikke kan udskilles særskilt fra anden momsbe-
taling i Danmark.
1
Lov nr. 273 af 25 marts 2015 (Importmoms på dansksprogede magasiner, tidsskrifter og lign. sendt fra lande uden for EU
og bemyndigelse til lempelse og fritagelse vedrørende faktureringspligt).
Lov nr. 554 af 2 juni 2014 (Ændring af leveringsstedet for elektroniske ydelser, teleydelser og radio- og tv-spredningstje-
nester solgt til private,
”One-stop shop”-momsordningen,
udvidelse af definitionen af investeringsgoder, ophævelse af
ordningen for udenlandsk indregistrerede turistbusser m.v.).
Virksomheder skal registreres samt angive og betale moms i alle de EU-lande, hvor de sælger ydelser til. Virksomheden
kan vælge at anvende
”One-Stop
Shop”-momsordningen, hvor virksomheden registreres i ét land og angiver samt betaler
EU-moms der. Momsen fordeles herved gennem
”One-stop shop”-momsordningen
til de forskellige forbrugslande i EU.
2
3
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 161: Spm. om, i hvor høj grad det vurderes, at der sker fuld momsbetaling af de salg, der foregår på onlineplatforme, til skatteministeren
1919055_0005.png
Det er alene muligt at opgøre provenuet ved salg af elektroniske ydelser mv. til forbrugere
i Danmark, der stammer fra udenlandske virksomheder registreret i One-stop
shop”-
momsordningen. SKAT har for 2017 opgjort, at der til Danmark er indberettet 997 mio.
kr. fra udenlandske virksomheder i de øvrige EU-lande. Som følge af en særlig overgangs-
ordning
4
, hvor de øvrige EU-lande beholder en andel af indbetalingerne fra egne virksom-
heder, udgjorde provenuet ca. 821 mio. kr. i 2017. Momsprovenuet fra køb af ydelser over
internettet fra tredjelande udgjorde 93 mio. kr. i 2017.
4
Overgangsordningen blev indført i forbindelse med ændringen af leveringsstedet for elektroniske ydelser, teleydelser og
radio- og tv-spredningstjenester (Lov nr. 554 af 2 juni 2014). Overgangsordningen indebærer, at virksomhedens etable-
ringsland (identifikationslandet) i 2015 og 2016 kan beholde 30 pct. af momsbeløbet, og i 2017 og 2018 kan beholde 15
pct. af momsbeløbet. Fra 1. januar 2019 skal hele det angivne beløb overføres til forbrugslandet.
Side 5 af 5