Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1846714_0001.png
18. januar 2018
J.nr. 2018 - 247
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 156 af 22. december 2017 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Christian Stenberg
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om den australske skat på digitale produkter til australske forbrugere – GST (Goods and Service Tax), til skatteministeren
1846714_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for den australske skat på digitale produkter til australske for-
brugere – GST (Goods and Service Tax), herunder hvilket provenu skatten indbringer
samt, hvordan den administreres. I forlængelse heraf bedes ministeren redegøre for mu-
ligheden for at indføre lignede skat herhjemme.
Svar
Redegørelse for den australske GST
På baggrund af offentligt tilgængelige informationer fra de australske skattemyndigheder
(ATO) kan nedenstående oplyses om den australske Goods and Service Tax (GST) på di-
gitale produkter.
Den australske GST-afgift på importerede serviceydelser og digitale produkter blev ind-
ført med virkning fra 1. juli 2017 og kvalificeres som salgsmoms (VAT).
De nye GST-regler har til formål at sikre, at der betales GST-afgift for importerede ser-
viceydelser og digitale produkter til australske forbrugere på lige fod med det, der gælder
for fysiske varer og traditionelle tjenesteydelser.
Reglerne indebærer bl.a., at udenlandske virksomheder skal pålægge en GST-afgift på 10
pct. på digitale produkter og ydelser, der sælges og leveres direkte til australske forbru-
gere. Dette gælder også udenlandske operatører, som udbyder deres ydelser direkte via en
onlinehandelsplatform fx hjemmeside eller app-store. Australske virksomheder skal for
tilsvarende salg selv pålægge og afregne GST-afgift, når der sælges til lokale forbrugere el-
ler via en onlinehandelsplatform, medmindre der indgås aftale med operatøren om andet.
Derimod skal udenlandske virksomheder, der sælger deres digitale produkter og ydelser
via en onlinehandelsplatform, ikke pålægge og afregne GST-afgift. Det er derimod online-
handelsplatformoperatørens ansvar.
Det er virksomhedernes eget ansvar at undersøge, om der er tale om en forbruger, der er
bosiddende i Australien. Undersøgelsen kan fx basere sig på virksomhedens egne oplys-
ninger om adresse, kundeforhold samt til hvilket formål, produktet skal anvendes til. En
urigtig vurdering kan medføre efterbetaling af GST-afgift samt en bøde.
De udenlandske virksomheder og operatører skal ligeledes GST-registreres og efterføl-
gende indrapportere og afregne skyldig GST-afgift til skattemyndighederne. Forpligtelsen
foreligger, når den samlede omsætning i Australien overstiger 75.000 AUD (ca. 365.000
kr.) pr. indkomstår. GST-registreringen kan ske på to måder, hvor den ene specifikt hen-
vender sig til udenlandske virksomheder. Manglende registrering kan ligeledes medføre
efterbetaling og bøde.
GST-afgiften opgøres og afregnes til skattemyndighederne kvartalsvis. Dog er det muligt
at foretage en forudbetaling efterfulgt af en endelig afregning ved årets udgang.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om den australske skat på digitale produkter til australske forbrugere – GST (Goods and Service Tax), til skatteministeren
1846714_0003.png
Eftersom GST-afgiften på digitale produkter og ydelser havde virkning fra 1. juli 2017,
foreligger der endnu ikke tilgængelige oplysninger om provenu.
Overvejelser ift. at indføre en lignende afgift i Danmark
Moms er harmoniseret i EU. Det danske momssystem er således baseret på EU’s fælles
momsregler, hvor alle varer og ydelser som udgangspunkt er omfattet af moms med und-
tagelse af nogle få aktiviteter af almen interesse, såsom lægevirksomhed, undervisning, so-
cial forsorg samt enkelte erhvervsaktiviteter som finansielle ydelser. I EU’s momssystem
– herunder også det danske – er forbrugeres køb af digitale produkter fra virksomheder i
tredjelande allerede omfattet af moms.
Det bemærkes, at et generelt momssystem, som det danske, giver et bedre kontrolspor
end en salgsafgift (GST) på visse transaktionstyper, fx de digitale. Med de kontrolspor,
der kan genereres via det momssystem, der anvendes i Danmark i dag, er der bedre og
mere effektive muligheder for at imødegå afgiftsvig og anden misbrug.
Som jeg redegjorde for i besvarelsen af samrådsspørgsmål Q om nationale værnsregler
den 30. november, kan endelig bemærkes, at OECD i foråret 2018 vil præsentere en fore-
løbig rapport om digital beskatning, og at Europa-Kommissionen vil fremlægge et lovgiv-
ningsforslag om digital beskatning i starten af 2018. Regeringen støtter og arbejder for, at
det i OECD og EU-regi undersøges, hvilke skatte- og afgiftsmæssige udfordringer den
øgede digitalisering medfører, og om der kan foretages tiltag, der løser disse udfordringer.
Regeringen har den opfattelse, at den bedste løsning vil være en løsning i OECD-regi, da
der grundlæggende er tale om en international udfordring.
Side 3 af 3