Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1846700_0001.png
18. januar 2018
J.nr. 2018 - 200
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 155 af 22. december 2017 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Christian Stenberg
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om Storbritanniens særlige skat på omdirigerede gevinster (profit diverted tax), til skatteministeren
1846700_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for Storbritanniens særligt skat på omdirigerede gevinster (pro-
fit diverted tax), herunder hvilket provenu skatten indbringer samt, hvordan den admini-
streres. I forlængelse heraf bedes ministeren redegøre for muligheden for at indføre en
lignede skat herhjemme.
Svar
Redegørelse for den britiske Diverted Profits Tax
På baggrund af offentligt tilgængelig informationer fra de britiske skattemyndigheder
(HMRC) kan nedenstående oplyses om den britiske skat på omdirigerede gevinster.
Den britiske skat på omdirigerede gevinster, den såkaldte Diverted Profits Tax (DPT),
blev indført med virkning fra 2015. DPT-skatten skal dels hindre omgåelse af fast drifts-
stedsdefinitionen ved
de facto
at udvide anvendelsesområdet. Derudover er DPT-skatten
tiltænkt som et supplement til transfer pricing-reguleringen.
DPT-skatten udgør 25 pct. og virker som en ekstraskat, da en tilsvarende indkomst i UK
vil blive beskattet med 19 pct.
Det kan bemærkes, at DPT-skatten ikke pålægges, når omsætningen i UK er mindre end
10 mio. GBP (ca. 84 mio. kr.), eller omkostningerne i UK er mindre end 1 mio. GBP (ca.
8,4 mio. kr.) over en 12-måneders periode.
DPT’en pålægges i følgende tilfælde:
1) I de tilfælde hvor en virksomhed forsøger at omgå fast driftsstedsdefinitionen i
DBO’erne. Som eksempel kan nævnes en udenlandsk virksomhed, der sælger varer eller
tjenesteydelser i UK. Virksomheden forsøger at omgå fast driftsstedsdefinitionen ved at
instruere salgs- og markedsføringspersonale i UK på en sådan måde, at de ikke forpligter
virksomheden. En sådan handling vil føre til, at der uden DPT’en ikke statueres fast
driftssted i UK – hvilket er en forudsætning for beskatning i UK.
2) I de tilfælde hvor en multinational koncern omgår transfer pricing-reglerne om at agere
på armslængdevilkår. Som eksempel kan nævnes en multinational koncern, der mellem
UK og et lavskatteland har koncerninterne transaktioner fx angående varemærker, paten-
ter, leasingaftaler og management ydelser.
Hvorvidt der skal betales DPT-skat baseres på, om den udenlandske skat bliver lavere
end 80 pct. af den effektive skat, der skulle have været afregnet i UK – forudsat den på-
gældende transaktion ikke var gennemført. Derudover indgår det i vurderingen, om kon-
cernarrangementet er reelt eller iværksat for at opnå en skattefordel.
Det er de britiske skattemyndigheders opfattelse, at DPT-skatten ikke omfattes af de bri-
tiske DBO’er og derfor er DBO-medholdelig.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm. om Storbritanniens særlige skat på omdirigerede gevinster (profit diverted tax), til skatteministeren
1846700_0003.png
DPT-opkrævningen indbragte et merprovenu på 31 mio. GBP (ca. 262 mio. kr.) i ind-
komståret 2015/16 og 281 mio. GBP (ca. 2,4 mia. kr.) i indkomståret 2016/17.
Reglerne håndhæves ved, at det over en løbende 12-måneders periode med mellemrum
vurderes, om der er koncerninterne transaktioner og -konstruktioner, der giver anledning
til en DPT-beskatning. Virksomheden og skattemyndighederne er derfor i løbende dialog
om de oplysninger, som virksomheden indgiver til brug for vurderingen.
En DPT-skat skal indbetales inden 30 dage efter skattemyndighedernes afgørelse uden
henstands- eller suspensionsmuligheder ifm. med klage. En DPT-beskatning kan dog
undgås ved, at virksomheden foretager en transfer pricing-korrektion, hvor de forpligter
sig til agere på markedsvilkår.
Overvejelser ift. at indføre en lignende skat i Danmark
I dansk ret findes allerede regler, der i høj grad varetager det samme formål som DTP-
skatten, og som sikrer beskatning af multinationale virksomheder.
Særligt kan det fremhæves, at med de nyeste OECD BEPS-standarder udvides fast drifts-
stedsdefinitionen, således at omgåelse i højere grad hindres. Denne standard vil blive im-
plementeret i de danske DBO’er, når det er bliver muligt. Derudover er den danske trans-
fer pricing-regulering ligeledes styrket med de nyeste OECD BEPS-standarder.
Det skal endvidere bemærkes, at en indførelse af en DPT-lignende skat vil kræve en nær-
mere undersøgelse af medholdeligheden ift. de danske DBO’er. Derudover bør det nøje
undersøges om den ekstraskat, som følger af DPT’en, virker diskriminerende og er for-
enelig med EU-retten.
Som jeg redegjorde for i besvarelsen af samrådsspørgsmål Q om nationale værnsregler
den 30. november, kan endelig bemærkes, at OECD i foråret 2018 vil præsentere en fore-
løbig rapport om digital beskatning, og at Europa-Kommissionen vil fremlægge et lovgiv-
ningsforslag om digital beskatning i starten af 2018. Regeringen støtter og arbejder for, at
det i OECD og EU-regi undersøges, hvilke skattemæssige udfordringer den øgede digita-
lisering medfører, og om der kan foretages tiltag, der løser disse udfordringer. Regeringen
har den opfattelse, at den bedste løsning vil være en løsning i OECD-regi, da der grund-
læggende er tale om en international udfordring.
Side 3 af 3