Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1839247_0001.png
13. december 2017
J.nr. 2017 - 8243
Kontor:
Økonomisk Politik og Analyse
SAU
samrådsspørgsmål V, W og X
- Tale til besvarelse af spørgsmål V, W og X den
18. december 2017
Spørgsmål V
Ministeren bedes redegøre for fordelingsprofilen
både hvad angår geografi og indkomst
af de
respektive skattenedsættelser i finansloven, speci-
fikt tænkes på skattefritagelse af arbejdsgiverbe-
talt privat telefon, afskaffelse af udligningskatten
og BoligJobordningen.
Spørgsmål W
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2017 om skatteelementerne i aftale om finansloven for 2018, til skatteministeren
1839247_0002.png
I hvilket omfang vil der for relativt lavtlønnede
grupper uden arbejdsgiverbetalt privattelefoni
være en øget økonomisk gevinst ved at komme i
arbejde som følge af finanslovens skattenedsæt-
telser?
Spørgsmål X
Mener ministeren, at centrale velfærdstilbud som
ældrepleje, daginstitutioner og skoler har så god
en kvalitet og er så stærkt økonomisk fremtids-
sikret, at det er fornuftigt først at beslutte store
skattenedsættelser og lade den offentlige vækst
være mindre end befolkningsudviklingen tilsiger,
der er behov for?
Side 2 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2017 om skatteelementerne i aftale om finansloven for 2018, til skatteministeren
1839247_0003.png
[Tale]
Tak for invitationen til at deltage i dette samråd
om skattenedsættelserne i finansloven, den geo-
grafiske fordeling og offentlig forbrugsvækst.
Der er stillet tre spørgsmål, V, W og X, som jeg
med spørgernes tilslutning vil besvare samlet. Og
herefter vil jeg naturligvis besvare eventuelle
spørgsmål fra udvalget.
Det føles jo unægtelig, som om vi har berørt
nogle af emnerne før. Særligt geografisk balance
har vi haft et par lejligheder til at drøfte. Men jeg
Side 3 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2017 om skatteelementerne i aftale om finansloven for 2018, til skatteministeren
1839247_0004.png
har selvfølgelig valgt at tage det som en kompli-
ment, at spørgeren kan lide vores debatter.
Men i dag vil jeg gerne starte et lidt andet sted. Vi
er jo heldigvis i den glædelige situation, at rege-
ringen har indgået en finanslovsaftale med Dansk
Folkeparti. Det er vi selvsagt glade for. Med fi-
nanslovsaftalen afsætter vi penge til et markant
løft til sundhed og ældrepleje, penge til øget tryg-
hed, penge til bedre infrastruktur og meget mere.
Med finanslovsaftalen for 2018 er der faktisk lagt
op til en pæn vækst i de offentlige forbrugsudgif-
ter. Faktisk overstiger væksten i det offentlige
Side 4 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2017 om skatteelementerne i aftale om finansloven for 2018, til skatteministeren
1839247_0005.png
forbrug det såkaldte demografiske træk i 2018.
Det har nemlig været en vigtig prioritet for rege-
ringens forhandlingspartner, Dansk Folkeparti, at
væksten i det offentlige forbrug blev højere end i
finanslovsforslaget. Og det har regeringen så lyt-
tet til
sådan som det nu engang er under for-
handlinger.
Dette ændrer dog ikke på det faktum, at regerin-
gen fremadrettet lægger op til en lavere forbrugs-
vækst. Og det står vi selvfølgelig ved. Vi præsen-
terede i august et mellemfristet forløb med en of-
fentligt forbrugsvækst på i gennemsnit 0,3 pct.
Side 5 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2017 om skatteelementerne i aftale om finansloven for 2018, til skatteministeren
1839247_0006.png
årligt frem mod 2025. Det er dog langt fra øko-
nomisk smalhals. Det svarer til hele 12�½ mia. kr.
mere til offentligt forbrug i 2025.
Når regeringen lægger op til en moderat offentlig
forbrugsvækst, tager vi afsæt i, at Danmark har
den nok største offentlige sektor blandt alle vest-
lige lande. I 2017 udgør skattetrykket ca. 45 pct.
af BNP og de offentlige forbrugsudgifter udgør
25 pct. af BNP. Dermed har Danmark både et af
de højeste skattetryk og et af de højeste udgifts-
tryk i verden.
Side 6 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2017 om skatteelementerne i aftale om finansloven for 2018, til skatteministeren
1839247_0007.png
Det skulle derfor være mærkeligt, hvis den of-
fentlige sektor ikke kunne køre lidt længere på li-
teren.
Jeg siger ikke, at det udelukkende er en dårlig
ting, at vi har en stor offentlig sektor. Det bety-
der bl.a. at de danske offentlige velfærdstilbud er
i verdensklasse. Ligesom Danmark i øvrigt er
blandt de lande, der har de mindste indkomstfor-
skelle.
I Danmark har vi jo gennem generationer udvik-
let et trygt samfund, hvor vi passer på vores
Side 7 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2017 om skatteelementerne i aftale om finansloven for 2018, til skatteministeren
1839247_0008.png
børn, værner om vores ældre og tager os af hin-
anden, hvis vi bliver syge.
Det ønsker regeringen fortsat at værne om
og
udvikle.
Men regeringen ønsker samtidig at bruge dan-
skernes penge mere effektivt og med større
omhu. Regeringens politik om en årlig basis real-
vækst i det offentlige forbrug på 0,3 pct. stiller
krav til stram udgiftsstyring, effektiv drift af de
offentlige institutioner og et skarpt fokus på ker-
neopgaverne.
Side 8 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2017 om skatteelementerne i aftale om finansloven for 2018, til skatteministeren
1839247_0009.png
Jeg mener ikke, at Danmark fortsat skal være det
vestlige land, der har det højeste skattetryk. Jeg
mener bestemt, at vi kan opretholde og udvikle
vores velfærdssamfund, selvom vi sænker skatter-
nes og de offentlige udgifters andel af BNP lidt.
Regeringen er ambitiøs. Ikke mindst på den of-
fentlige sektors vegne. Det er bl.a. også derfor, at
vi har indsat en minister for offentlig innovation.
Fordi vi mener, at den offentlige sektor i Dan-
mark kan levere endnu bedre. Ingen sektorer skal
stå stille
og det gælder i allerhøjeste grad også
Side 9 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2017 om skatteelementerne i aftale om finansloven for 2018, til skatteministeren
1839247_0010.png
den offentlige sektor. Vi skylder alle de hårdtar-
bejdende danskere, at vi bruger deres skattekro-
ner med omhu.
Og det er også med tanke på de hårdtarbejdende
danskere, at regeringen indledte forhandlinger
om en skattereform. Vi er stadig i fuld gang med
disse forhandlinger. Og vi arbejder benhårdt på
at kunne lande en aftale inden jul.
I regeringen er vi optaget af at få sat skatten på
arbejde ned, så det bliver mere attraktivt at
komme i beskæftigelse og yde en ekstra indsats
på jobbet. Vi synes også, det er ret og rimeligt, at
Side 10 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2017 om skatteelementerne i aftale om finansloven for 2018, til skatteministeren
1839247_0011.png
man får lov at beholde flere af de penge, man
selv tjener ved at arbejde.
Det var med det formål, at regeringen efter som-
merferien fremlagde sit udspil til en skattereform.
Nu skal der jo som bekendt 90 mandater til en
aftale, og derfor er regeringen selvfølgelig afklaret
med, at den færdige skatteaftale bliver anderledes
end vores udspil. Sådan er det i sagens natur, når
man er en mindretalsregering.
Et af samrådsspørgsmålene spørger til de kon-
krete skattenedsættelser, som indgår i finanslovs-
aftalen. Herunder spørges der til skattefritagelsen
Side 11 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2017 om skatteelementerne i aftale om finansloven for 2018, til skatteministeren
1839247_0012.png
for arbejdsgiverbetalt privat telefon og internet,
som vi med aftalen fjerner fra 2020.
I dag har ca. 480.000 lønmodtagere en telefon til
fri afbenyttelse som en del af deres lønpakke. Det
er en ordning, som især er udbredt på det private
arbejdsmarked.
Omkring halvdelen af de personer, der i dag har
fri telefon (eller frit internet) som en del af løn-
nen, betaler ikke topskat. Vi forventer, at ordnin-
gen nu vil blive langt mere udbredt
særligt
blandt ikke-topskatteydere.
Side 12 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2017 om skatteelementerne i aftale om finansloven for 2018, til skatteministeren
1839247_0013.png
Udbredelsen af ordningen vil dels omfatte perso-
ner, der i dag har en arbejdstelefon, som de enten
ikke må eller vælger ikke at bruge privat, fx for at
spare penge i skat. Men derudover vil der også
være en række personer, som i dag ikke har en ar-
bejdsgiverbetalt telefon, men som nu kan se en
fordel i at forhandle sig til en fri telefon.
Afskaffelsen af beskatningen af fri telefon vil der-
for både berøre dem, som allerede i dag har fri
telefon, men også de personer, som fremadrettet
forhandler sig til at få en fri telefon. Vi forventer,
at hovedparten af sidstnævnte gruppe er ikke-
topskatteydere.
Side 13 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2017 om skatteelementerne i aftale om finansloven for 2018, til skatteministeren
1839247_0014.png
Når man ser på hele befolkningen under ét, er
det naturligvis beskæftigede, som umiddelbart får
glæde af, at vi fjerner skatten på fri telefon. Og de
personer, der bruger ordningen i dag, har typisk
mellem eller højere indkomster.
Dette skal dog også ses i sammenhæng med de
øvrige initiativer, vi præsenterede i vores udspil til
en skattereform. Udspillet til en Jobreform gør
det mere attraktivt at være i arbejde
bl.a. ved at
indføre et nyt jobfradrag, som særligt vil sikre en
væsentlig fremgang i disponibel indkomst for
Side 14 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2017 om skatteelementerne i aftale om finansloven for 2018, til skatteministeren
1839247_0015.png
personer med en relativt beskeden arbejdsind-
komst.
Det handler om, at flere hårdtarbejdende dan-
skere skal opleve, at de får lov at beholde flere af
de penge, de selv tjener ved hver morgen at stå
op og gå på arbejde.
Når man nedsætter skatten på arbejdsindkomst,
så gavner det i sagens natur primært de personer,
der i dag betaler skatten.
Og dette får en betydning, når vi vender tilbage
til spørgsmålet om geografisk fordeling. For det
Side 15 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2017 om skatteelementerne i aftale om finansloven for 2018, til skatteministeren
1839247_0016.png
er sådan, at fordi der ikke er lige mange beskæfti-
gede personer i alle kommuner
og fordi der er
forskel på gennemsnitsindkomsten mellem kom-
munerne
så vil stort set alle skattenedsættelser
have forskellig virkning på tværs af kommunerne.
Det er der ikke noget mærkeligt i
og det kom-
mer ikke som nogen overraskelse
i hvert fald
ikke for regeringen.
Det samme gælder for beskatning af fri telefon.
Fordi der ikke bor lige mange personer med en
arbejdsgiverbetalt fri telefon på tværs af kommu-
Side 16 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2017 om skatteelementerne i aftale om finansloven for 2018, til skatteministeren
1839247_0017.png
nerne, så vil afskaffelsen af beskatningen af fri te-
lefon heller ikke have samme gennemsnitlige
virkning i alle kommuner. Men reglerne er de
samme i alle kommuner, og man vil med finans-
lovsaftalen spare penge i skat
uanset hvor man
bor
hvis man har en arbejdsgiverbetalt fri tele-
fon.
Derfor vil jeg simpelthen ikke anerkende diskus-
sionen om geografi i forhold til skattenedsættel-
ser. Selvom det har stor interesse hos nogen.
Det samme kan man sige om BoligJobordningen,
som familier i hele landet har haft stor glæde af
Side 17 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2017 om skatteelementerne i aftale om finansloven for 2018, til skatteministeren
1839247_0018.png
de senere år. Vi gør nu ordningen permanent, så
rammerne omkring ordningen bliver stabile, og
familierne dermed lettere kan indrette sig efter
ordningen.
Boligjobordningen anvendes oftere af boligejere,
da det typisk ikke påhviler lejeren at gennemføre
boligforbedringer. Og boligejere har generelt hø-
jere indkomster end lejere.
Det skyldes blandt andet, at en stor andel af le-
jerne udgøres af studerende, som senere i livet får
en højere indkomst og måske bliver boligejere.
Side 18 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2017 om skatteelementerne i aftale om finansloven for 2018, til skatteministeren
1839247_0019.png
Derudover er en del af lejerne pensionister, som
tidligere i livet har haft en højere indkomst.
Derfor vil også BoligJobordningen selvsagt have
en forskellig effekt på tværs af kommuner og på
tværs af indkomstfordelingen. Det skyldes, at der
er forskel på koncentrationen af boligejere i de
forskellige kommuner, og at boligejere typisk har
en lidt højere indkomst end fx lejere. Dette har i
øvrigt været tilfældet siden Boligjobordningen
blev indført første gang i 2011.
I forhold til servicedelen, som også er en del af
BoligJobordningen, så kan alle personer få tilskud
Side 19 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2017 om skatteelementerne i aftale om finansloven for 2018, til skatteministeren
1839247_0020.png
til rengøring mv. uanset om de bor i ejerbolig el-
ler bor til leje.
Endelig så fremrykker vi med finanslovsaftalen
afskaffelsen af udligningsskatten med to år. Det
betyder, at nuværende pensionister, som har fo-
retaget en god opsparing til deres alderdom, ikke
skal betale den ekstraskat, som blev indført med
Forårspakke 2.0 fra 2009 og som stod til at blive
helt udfaset fra 2019 til 2020.
Jeg anerkender, at det drejer sig om en ekstraskat
for de pensionister, som har foretage de største
pensionsopsparinger i løbet af deres arbejdsliv.
Side 20 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2017 om skatteelementerne i aftale om finansloven for 2018, til skatteministeren
1839247_0021.png
På den anden side skal man huske på, at denne
gruppe mere eller mindre er selvforsørgende, idet
de ikke modtager nogen supplerende pensions-
ydelser udover folkepensionens grundbeløb.
Man kan altid diskutere fordelingen af lavere skat
mellem på den ene side erhvervsaktive
som
dermed kan få en ekstra gevinst ved at være i be-
skæftigelse
og på den anden side pensionister,
som har ydet deres på arbejdsmarkedet og nu har
trukket sig tilbage. En afskaffelse af udlignings-
skatten er et eksempel på en skattelettelse til per-
soner, som har trukket sig tilbage.
Side 21 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2017 om skatteelementerne i aftale om finansloven for 2018, til skatteministeren
1839247_0022.png
Det gælder for alle de nævnte initiativer, at det
selvfølgelig ikke er et selvstændigt formål, at de
skal have forskellige virkninger på tværs af for-
skellige kommuner. Men det er svært at undgå,
hvis man overhovedet vil ændre noget.
Og regeringen ønsker et samfund, hvor det bliver
lettere at forsørge sig og sine. Et samfund, hvor
danskerne har større frihed til selv at bestemme,
hvad deres penge bruges på. Derfor forsøger vi
at ændre noget.
Side 22 af 23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2017 om skatteelementerne i aftale om finansloven for 2018, til skatteministeren
1839247_0023.png
Jeg vil dog gerne slå fast
så der ingen tvivl er
at regeringen kerer sig om den geografiske ba-
lance i landet. Derfor har regeringen gennemført
en historisk stor udflytning af statslige arbejds-
pladser. Og regeringen vil fortsætte ad den vej.
Tak for ordet.
Og så vil jeg naturligvis gerne besvare eventuelle
spørgsmål fra udvalget.
Side 23 af 23