Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1915506_0001.png
22. juni 2018
J.nr. 2017 - 8295
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 142 af 12. december 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Mads Peter Rostock Jacobsen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om, hvad nettoreguleringen har været ved SKATs kontrolprojekt Kildeskat – udbytter, renter og royalty i 2015, 2016 og så vidt muligt også dele af 2017, til skatteministeren
1915506_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad nettoreguleringen har været ved SKATs kontrolprojekt
”Kildeskat – udbytter, renter og royalty” i 2015, 2016 og så vidt muligt også dele af 2017.
Hvis der ikke er foretaget et provenuskøn på baggrund af nettoreguleringerne, bedes mi-
nisteren foretage dette og opdele provenuet pr. årsværk på samme måde som i tabel 2 i
svaret på SAU alm. del
spørgsmål 80 om negativ moms. Ministeren bedes i denne for-
bindelse give en kort beskrivelse af projektet.
Svar
Jeg vil gerne indlede med at beklage det sene svar.
Jeg vil gerne gøre opmærksom på, at man generelt skal være påpasselig med at sammen-
stille og fortolke sammenhængen mellem konkrete kontrolprojekters driftsudgifter og de
tilhørende kontrolprovenuer.
Opgjorte provenuvirkninger fra konkrete kontrolprojekter har fx ikke nødvendigvis ka-
rakter af varige merprovenuer. Det skyldes bl.a., at en del af nettoprovenuet i ét år kan
neutraliseres af lavere regelefterlevelse i andre år, ligesom der kan være tale om skatteskyl-
dige virksomheder, der på lovlig vis går konkurs mellem kontrollen og skattebetalingen,
samt restancer, der ikke kan inddrives. Samtidig vil størrelsen på andelen af nettoprove-
nuet, der reelt bliver betalt eller inddrevet, afhænge af, på hvilket område reguleringerne
foretages.
SKAT prioriterer sine aktiviteter ud fra en vurdering af, hvordan konkrete risici håndteres
mest hensigtsmæssigt. Det kan fx være i form af digitale stopklodser, kampagner eller
regnskabskontrol. Derfor mener jeg, at et isoleret fokus på kontrolprojekter er for ensi-
digt. Kontrol kan ikke stå alene, hvis vi skal sikre korrekt skattebetaling fra virksomhe-
derne. SKAT skal også sikre en god vejledning og nemme indberetningsmuligheder.
Det er naturligvis vigtigt, at der altid er en reel opdagelsesrisiko, og der skal derfor også
være et vist kontroltryk. SKAT prioriterer sine kontrolaktiviteter ud fra en række forskel-
lige hensyn, herunder bindinger (såvel politiske som lovmæssige), analysebehov, synlighed
og effekt på skattegab.
Endelig skal det bemærkes, at SKATs kontrolindsats er tilrettelagt efter væsentlighed og
risiko, hvorfor det ikke kan forventes, at ekstra medarbejdere i gennemsnit finder fejl i
samme omfang som de eksisterende medarbejdere, og dermed kan indbringe samme høje
provenu.
Det er derfor ikke altid muligt eller hensigtsmæssigt at prioritere projekter alene efter,
hvor nettoprovenu pr. forbrugt lønkrone er højest.
Vedrørende de i spørgsmålet omtalte beregninger kan jeg henholde mig til følgende, som
jeg har modtaget fra SKAT:
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om, hvad nettoreguleringen har været ved SKATs kontrolprojekt Kildeskat – udbytter, renter og royalty i 2015, 2016 og så vidt muligt også dele af 2017, til skatteministeren
1915506_0003.png
”Projektet ”Kildeskat – udbytter, renter og royalty” har til formål at imødegå risikoen for
uberettiget refusion eller manglende indeholdelse af kildeskat på udbytte, renter og roy-
alty.
Projektet varetager ikke alene kontrolopgaver, men varetager også den løbende drift og
administration på kildeskatteområdet. Årsværksforbruget i nedenstående tabel 1 er såle-
des ikke alene udtryk for årsværk brugt på kontrol.
Tabel 1 viser realiseret årsværksforbrug, personaleomkostninger, nettoprovenu, nettopro-
venu fratrukket personaleomkostninger, nettoprovenu fratrukket personaleomkostninger
pr. årsværk samt nettoprovenuet divideret med den opgjorte personaleomkostning for
SKATs indsatsprojekt ”Kildeskat – udbytter, renter og royalty”
for året 2017. Projektet er
startet i 2017, og der kan derfor ikke foretages opgørelser for 2015 og 2016.
Tabel 1. Nettoprovenu og omkostninger pr. måned, 2017
Måned
Jan
Feb
5,1
Mar
7,3
Apr
4,9
Maj
8,2
Jun
7,2
Jul
5,5
Aug
7,3
Sep
7,8
Okt
7,8
Nov
7,1
Dec
6,0
Total
77,8
Realiseret
3,7
årsværksfor-
brug (års-
værk)
1
Personale-
2,7
omkostning
2
(mio. kr.)
Nettopro-
20,3
venu (mio.
3
kr.)
Nettopro-
17,6
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger (mio. kr.)
Nettopro-
4,7
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger pr. års-
værk
Nettopro-
7,5
venu divide-
ret med den
opgjorte per-
sonaleom-
kostning
3,7
5,3
3,6
6,0
5,3
4,0
5,3
5,7
5,7
5,2
4,4
56,8
4,8
124,4 92,7
123,6 37,3
69,9
312,2 136,9 22,0
63,7
15,6
1.023,6
1,1
119,1 89,2
117,7 32,0
65,9
306,9 131,2 16,3
58,5
11,3
966,8
0,2
16,4
18,3
14,4
4,4
11,9
42,0
16,8
2,1
8,2
1,9
12,4
1,3
23,5
26,0
20,8
7,1
17,3
58,5
24,0
3,9
12,2
3,6
18,0
Anm.: Sumafvigelser i tabellen skyldes afrundinger
Realiseret
årsværksforbrug”
er opgjort på grundlag af det antal arbejdstimer, som SKATs medarbejdere har registreret
på opgaveløsningen i projektet. Der er taget udgangspunkt i en årsværksnorm på 1.332 timer i 2017.
”Personaleomkostning” er beregnet som antallet
af årsværk ganget med en årsværkspris på 730.000 kr. inkl. fællesom-
kostninger til løn.
2)
3)
1)
Opgørelsen af nettoprovenuet og tidsforbruget er opgjort ved opgørelse januar 2018. Dataindholdet i SKATs systemer er
dynamisk og ændres løbende i forbindelse med nye kontrolaktiviteter for det enkelte år. Senere opgørelser vil derfor kunne
udvise mindre forskelle. Det er ikke givet, at en forhøjelse af skatter og afgifter kan inddrives, og nettoprovenuet er derfor
ikke lig med det beløb, som staten modtager
Kilde: SKAT.
Nettoprovenuet, der fremgår af tabel 1, er beregnet efter en optælling af nettoregulerin-
gerne, som SKAT har gennemført ved kontrolindsatsen. Reguleringer, der har medført
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om, hvad nettoreguleringen har været ved SKATs kontrolprojekt Kildeskat – udbytter, renter og royalty i 2015, 2016 og så vidt muligt også dele af 2017, til skatteministeren
1915506_0004.png
nedsættelser, er fratrukket ved optællingen. Nettoreguleringerne er omregnet til provenu
med udgangspunkt i gennemsnitlige skatteprocenter for de enkelte skatte- og afgiftsarter.
Derfor kan det faktiske provenu afvige fra det beregnede nettoprovenu.
Som det ses, svinger nettoprovenuet hen over perioden. Dette skyldes, at den løbende af-
slutning af kontrollerne sker med et varierende antal og varierende beløb, der bestemmes
af den enkelte kontrols tidsmæssige forløb og resultat.
Opgørelsen medtager ikke den strukturelle effekt i form af kontrolindsatsens påvirkning
af virksomhedernes fremadrettede adfærd og regelefterlevelse.”
Side 4 af 4