Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1842288_0001.png
8. januar 2018
J.nr. 2017 - 8272
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 132 af 11. december 2017 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om at redegøre for fordelingsvirkningen på indkomstdeciler – herunder også for den 99. percentil af henholdsvis boligjobordningen, fjernelse af skat på arbejdsgiverbetalt telefon og fjernelse af udligningsskatten, som de er aftalt i Aftale om Finansloven for 2018, til skatteministeren
1842288_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for fordelingsvirkningen
herunder også for den 99. percentil
af henholdsvis boligjobordningen, fjernelse af skat på arbejdsgiverbetalt telefon og fjer-
nelse af udligningsskatten, som de er aftalt i Aftale om Finansloven for 2018.
Svar
Aftale om finansloven for 2018
indeholder bl.a. følgende initiativer:
En permanent BoligJobordning, der skønnes at medføre et umiddelbart mindrepro-
venu på ca. 690 mio. kr. i 2018 og ca. 665 mio. kr. fra og med 2019 (2018-niveau).
Ophævelse af beskatningen på fri telefon og internet, der skønnes at medføre et umid-
delbart mindreprovenu på ca. 580 mio. kr. fra og med 2020 (2018-niveau).
Afskaffelsen af udligningsskat på udbetalinger af pensionsopsparing, der skønnes at
medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 140 mio. kr. i 2018 og ca. 80 mio. kr. i
2019 (2018-niveau).
Det skønnes, at ca. 0,8 pct. af det samlede mindreprovenu ved en permanent Bolig-
Jobordning kan henføres til 1. indkomstdecil og ca. 28,3 pct. til 10. indkomstdecil, heraf
3,9 pct.-point i øverste indkomstpercentil. Målt som ændring af den disponible indkomst,
skønnes forslaget at medføre en gennemsnitlig forøgelse på ca. 0,1 pct.,
jf. tabel 1.
Tabellen viser de tilsvarende fordelinger ved skattefritagelsen for fri telefon. Det skal her-
til bemærkes, at forslaget forventes at medføre, at nye lønmodtagergrupper vil få fri tele-
fon, hvorved lempelserne efter adfærd vil være fordelt over flere indkomstdeciler end den
umiddelbare virkning.
Tabel 1. Fordelingsmæssige konsekvenser af skatteinitiativer i finanslovsaftalen for 2018
Provenuets fordeling
(pct.)
Udlignings-
1
BoligJob
Fri telefon
skat
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Alle
Øverste percentil
Anm.: 2025-regler i 2018-niveau.
1: Baseret på fordelingen af BoligJobfradraget i 2014.
Kilde: Lovmodelberegninger på stikprøver på 3,3 pct. og 33,3 pct. af befolkningen. Data fra 2014 fremskrevet til 2018 med
forudsætningerne fra Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Ændring i disponibel indkomst
(pct.)
Udlignings-
1
BoligJob
Fri telefon
skat
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,8
2,4
3,9
5,8
7,2
9,1
10,9
13,9
17,9
28,3
100,0
3,9
0,3
0,7
1,2
2,2
4,3
6,7
10,7
14,6
20,9
38,4
100,0
4,7
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm. om at redegøre for fordelingsvirkningen på indkomstdeciler – herunder også for den 99. percentil af henholdsvis boligjobordningen, fjernelse af skat på arbejdsgiverbetalt telefon og fjernelse af udligningsskatten, som de er aftalt i Aftale om Finansloven for 2018, til skatteministeren
1842288_0003.png
I tabel 1 ovenfor er der ingen virkning for udligningsskatten. Det skyldes, at tabellen ved-
rører 2025-regler, mens forslaget om at afskaffe udligningsskatten alene har virkning for
2018 og 2019. Fra 2020 er udligningsskatten således bortfaldet med gældende regler.
Betragtes virkningen af udligningsskatten i 2018, skønnes det, at ca. 0,1 pct. af det sam-
lede mindreprovenu kan henføres til 1. indkomstdecil og ca. 81,4 pct. til 10. indkomstde-
cil, heraf ca. 29,8 pct.-point i øverste indkomstpercentil. Målt som ændring af den dispo-
nible indkomst, skønnes forslaget at medføre en meget beskeden forøgelse i alle ind-
komstdeciler. I øverste indkomstpercentil skønnes en forøgelse af den disponible ind-
komst på 0,1 pct.,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Fordelingsmæssige konsekvenser i 2018 af afskaffelse af udligningskatten
Provenuets fordeling (pct.)
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Alle
Øverste percentil
Anm.: 2018-regler i 2018-niveau.
Kilde: Lovmodelberegninger på stikprøver på 3,3 pct. og 33,3 pct. af befolkningen. Data fra 2014 fremskrevet til 2018 med
forudsætningerne fra Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Ændring i disponibel indkomst (pct.)
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,2
0,6
3,8
13,9
81,4
100,0
29,8
Side 3 af 3