Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1932595_0001.png
30. august 2018
J.nr. 2017 - 8387
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 131 af 11. december 2017 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mattias Tesfaye (S).
Karsten Lauritzen
/ Mads Peter Rostock Jacobsen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 588 (folketingsåret 2015-16), til skatteministeren
1932595_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes på baggrund af finanslovsaftalen for 2018 opdatere svaret på SAU alm.
del
spørgsmål 588 (folketingsåret 2015-16).
Svar
Jeg skal indledningsvist beklage den sene besvarelse, som skyldes, at datagrundlaget skulle
konsolideres.
Der har været afsat øremærkede bevillinger til indsatsen mod social dumping i SKAT på
finanslovene fra 2012 til 2018,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Bevillinger afsat til indsatsen mod social dumping i SKAT, 2012-2019
Mio. kr. 2018-pl
Finanslov 2012
Finanslov 2013
Finanslov 2014
Finanslov 2015
Finanslov 2016
Finanslov 2017
Finanslov 2018
I alt:
Kilde: Årlige finanslove omregnet til 2018-pl
2012
21,3
-
-
-
-
-
-
21,3
2013
21,3
5,8
-
-
-
-
-
27,1
2014
-
9,1
24,9
-
-
-
-
34
2015
-
9,9
20,3
11,0
-
-
-
41,3
2016
-
9,9
20,3
8,8
-
-
-
39,1
2017
-
-
20,3
4,9
9,7
-1,9
-
33,1
2018
-
-
-
4,9
-
24,2
-
29,1
2019
-
-
-
-
-
-
29,2
29,2
På finansloven for 2018 er der afsat bevillinger svarende til 40 faglige årsværk i 2018 og
2019,
jf. tabel 2.
Det beregnede antal faglige årsværk i 2018 og 2019 er mindre end årene
forinden, bl.a. fordi SKAT beregningsteknisk har opjusteret opgørelsen af årsværkspriser,
jf. også note til tabel 2.
Tabel 2. Årsværk som følge af bevilling til social dumping på finansloven, 2012-2019
2012
Årsværk
33
2013
41
2014
53
2015
63
2016
60
2017
51
2018
40
1
2019
40
1
1) Opgørelsen af årsv ærk f or 2012-2017 er uændret if t. det oply ste i SAU alm. del - spm. 112 (2016-17). Det bemærkes, at
der i opgørelsen f or 2018 og 2019 beregningsteknisk er anv endt en årsv ærkspris på 730.000 kr., der af spejler de f aktiske
udgif ter, som relaterer sig til et gennemsnitligt f agligt årsv ærk. Det indebærer en stigning i den beregningstekniske års-
v ærkspris i f orhold til tidligere år, da alle f ællesomkostninger (inkl. lønov erhead) nu indgår i beregningen.
Det bemærkes, at SKAT kan vælge at prioritere yderligere midler til indsatsen mod social
dumping. Omkostningerne hertil afholdes inden for SKATs eksisterende økonomiske
ramme. De realiserede årsværk til indsatsen mod social dumping i SKAT i perioden 2012-
2017 har derfor oversteget de årsværk, der har været afsat på baggrund af finanslovsbevil-
lingen. Det kan også forekomme fremadrettet.
Side 2 af 2