Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1847955_0001.png
19. januar 2018
J.nr. 2017 - 8053
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 122 af 1. december 2017 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om en udtømmende liste over fradrag, herunder momsfrie ydelser, som relaterer sig til virksomhedsbeskatning, til skatteministeren
1847955_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oversende en udtømmende liste over fradrag, herunder momsfrie ydel-
ser, som relaterer sig til virksomhedsbeskatning, og angive hvilket provenu det vil genere-
re at afskaffe de enkelte fradrag. Opgørelsen bedes fremsendt i tabelform.
Svar
Spørgsmålet forstås således, at der ønskes en redegørelse for fradragsmulighederne ved
erhvervsmæssig virksomhed samt en opgørelse over hvilke ydelser, der er fritaget for
moms.
Det følger af statsskatteloven, at virksomhederne ved opgørelsen af deres skattepligtige
indkomst generelt har fradrag for driftsomkostninger. Det vil sige udgifter, der er anvendt
til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Hertil kommer en række særbestemmel-
ser i forskellige skattelove, som udvider, indskrænker eller nærmere regulerer denne gene-
relle fradragsret. Dermed kan erhvervsdrivende ved opgørelsen af deres skattepligtige
indkomst fratrække udgifter såsom almindelige lønudgifter, afskrivninger på driftsmidler,
vareforbrug, husleje mv.
Denne generelle fradragsret søger overordnet set at sikre, at virksomhederne alene skal
betale skat af deres værdiskabelse i form af deres skattepligtige overskud og ikke af deres
omsætning eller lignende. En afskaffelse af denne generelle fradragsret for driftsomkost-
ninger mv. vil indebære en fundamental omlægning af selskabs- og erhvervsbeskatningen,
hvorfor det ikke er muligt at vurdere de provenumæssige konsekvenser heraf.
Virksomhederne har som udgangspunkt ikke fradrag for udgifter til etablering og udvidel-
se af virksomhed.
For at sikre enkle og administrerbare regler vedtog Folketinget dog i december 2017 en
udvidelse af fradragsretten til også at omfatte erhvervsmæssige lønudgifter mv., selv om
disse vedrører indkomstgrundlaget og ikke den løbende drift
1
. Det umiddelbare merpro-
venu ved at ophæve denne udvidelse af fradragsretten vurderes at udgøre ca. 500 mio. kr.
årligt.
Virksomhederne har også mulighed for at fradrage udgifter til forskning og udvikling, selv
om disse udgifter heller ikke kan betegnes som driftsomkostninger. En ophævelse af dette
fradrag skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på knap 6 mia. kr. årligt.
2
Endelig bemærkes, at virksomhederne har begrænsede muligheder for at fradrage visse
udgifter til kunst og kultur, selv om disse udgifter ikke vedrører den erhvervsmæssige
virksomhed. Det drejer sig om virksomhedernes mulighed for at fradrage gaver til kultur-
1
Jf. lovforslag L 104
Udvidelse af fradragsretten for erhvervsmæssige lønudgifter m.v.
fremsat 15. november 2017.
Ifølge Danmarks Statistik udgør virksomhedernes samlede omkostninger til forskning og udvikling ca. 40 mia. kr. årligt,
og skatteværdien heraf udgør ved en selskabsskattesats på 22 pct. ca. 8,8 mia. kr., hvoraf ca. 2/3 af fradragene vurderes at
kunne udnyttes af virksomhederne til at reducere deres skattepligtige indkomst.
2
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om en udtømmende liste over fradrag, herunder momsfrie ydelser, som relaterer sig til virksomhedsbeskatning, til skatteministeren
1847955_0003.png
institutioner og deres adgang til at afskrive på kunstnerisk udsmykning af erhvervsmæssig
bebyggelse. En ophævelse af disse fradrag vurderes at medføre et umiddelbart merprove-
nu på henholdsvis ca. 50 mio. kr. og 40 mio. kr. årligt.
Udover ovenstående fradragsmuligheder indeholder skattelovgivningen en række skatte-
mæssige begunstigelser (skatteudgifter) i form af bl.a. accelererede afskrivninger for visse
typer aktiver og særlige regler for beskatning af rederivirksomhed (tonnageskatteordnin-
gen).
Herudover er der en række momsfritagelser af varer og ydelser, som ligeledes udgør skat-
teudgifter. Størstedelen af momsfritagelserne er
fastsat i EU’s momsdirektiv.
Momsregi-
strerede virksomheder kan fradrage moms på køb af varer og ydelser og har således ikke
fordel af at købe momsfritagne ydelser. Det er desuden ikke altid en fordel for virksom-
heder at være fritaget for moms på deres salg, da virksomhederne samtidig ikke kan fra-
drage moms på køb af varer og ydelser.
For en nærmere opgørelse af skatteudgifterne henvises til Skatteministeriets opgørelse
over skatteudgifter på
http://www.skm.dk/skattetal/statistik/skatteudgifter/skatteudgifter-en-samlet-oversigt.
Oversigten indeholder tillige skøn for det umiddelbare mindreprovenu forbundet med de
enkelte skatteudgifter.
Side 3 af 3