Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1839912_0001.png
Skatteudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. december 2017
J nr. 2017-3849
Skatteudvalget har i brev af 1. december 2017 stillet mig følgende spørgsmål 120
alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lis-
beth Bech Poulsen (SF).
Spørgsmål 120
Hvad er begrundelsen for, at brug af el i transportsektoren ikke er med i den
såkaldte e-ticket ordning (kvoteordning for brug af VE i transportsektoren)?
Svar
EU’s krav om VE i transportsektoren
kan opfyldes ved brug af flere forskelli-
ge teknologier. Dette omfatter bl.a. biobrændstoffer og VE-el til biler og tog.
Biobrændstoffer er dyrere end fossile brændstoffer, men kan anvendes i ek-
sisterende køretøjer. Derfor fremmes biobrændstoffer ved brug af et iblan-
dingskrav, der pt. er på 5,75 pct. Kravet stilles som et overordnet krav til le-
verandører af diesel, benzin og gas til transport. Kravet kan opfyldes med va-
rierende iblandinger, blot det samlet set opfyldes. Loven tillader ligeledes, at
flere leverandører tilsammen kan opfylde kravet.
Olieselskaberne har i forbindelse med iblandingskravet af egen drift opsat et
system for handel med over- og underskud, som medfører, at det samlet set
bliver både enklere og mindre omkostningstungt at leve op til kravet. Denne
handel sker ved brug af såkaldte ”tickets”, som repræsenterer et givent for-
brug af biobrændstoffer til transport (inden for landets grænser).
Iblandingskravet har således ikke til hensigt at sikre den fulde opfyldelse af
VE-kravet, men alene den del der vedrører biobrændstoffer. Iblandingskravet
tager dog sit afsæt i, hvad der forventes at komme af bidrag fra andre tekno-
logier, som f.eks. elbiler og eldrevne tog. Dette sker for at undgå en overim-
plementering med betydelige meromkostninger til følge.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om, hvad begrundelsen er for, at brug af el i transportsektoren ikke er med i den såkaldte e-ticket ordning (kvoteordning for brug af VE i transportsektoren), til energi, forsynings- og klimaministeren, kopi til skatteministeren
1839912_0002.png
El-baserede teknologier fremmes på anden vis. F.eks. har man over årene
øget andelen af vedvarende energi i det danske el-system, samtidig med at
elbiler har været fritaget fra registreringsafgift og fortsat er begunstiget med
en meget lav afgift.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2