Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1948715_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. oktober 2018
Strafferetskontoret
Julie Christine Gade Mi-
kkelsen
2018-0030-1394
814215
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 984 (Alm. del), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. juli 2018. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Morten Bødskov (S).
Søren Pape Poulsen
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 984: Spm. om, i hvilket omfang de strafskærpelser for voldtægt, som Folketinget vedtog med lov nr. 635 af 8/6-16 med ikrafttræden 1/7-16, har udmøntet sig i en tilsvarende skærpet strafudmåling ved domstolene, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 984 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for, i hvilket omfang de strafskær-
pelser for voldtægt, som Folketinget vedtog med lov nr. 635 af
8/6-16 med ikrafttræden 1/7-16, har udmøntet sig i en tilsva-
rende skærpet strafudmåling ved domstolene. Ministeren bedes
herunder oversende en gennemgang af de voldtægtssager, der
siden 1/7-16 har været omfattet af strafskærpelsen, og i den for-
bindelse redegøre for årsagen i de sager, hvor der ikke er sket en
strafskærpelse.”
Svar:
1.
Ved lov nr. 635 af 8. juni 2016 om ændring af straffeloven blev straffen
for voldtægt generelt skærpet, således at straffen i visse tilfælde, f.eks. over-
faldsvoldtægter, blev forhøjet med gennemgående 1 år i forhold til det gæl-
dende strafniveau, mens straffen i andre tilfælde blev forhøjet med gennem-
gående 6 måneder i forhold til det gældende strafniveau.
Det fremgår af pkt. 2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger (L 98),
at udgangspunktet for strafudmålingen for en enkeltstående fuldbyrdet over-
faldsvoldtægt eller for et enkeltstående fuldbyrdet samleje med et barn un-
der 12 år herefter er 3 år og 6 måneders fængsel, hvis der ikke foreligger an-
dre skærpende omstændigheder, mens udgangspunktet for strafudmålingen
for et enkeltstående fuldbyrdet samleje i andre sager om voldtægt ved vold
eller trussel om vold – hvis der ikke foreligger andre skærpende omstændig-
heder – er fra ca. 2 år og 6 måneders fængsel til op mod 3 års fængsel. Ud-
gangspunktet for strafudmålingen for et enkeltstående fuldbyrdet samleje
med en person, der befinder sig i en tilstand, hvor den pågældende er ude af
stand til at modsætte sig handlingen, er 1 år og 2 måneder. Tilfælde, hvor
gerningsmanden med forsæt til samleje har hensat offeret i en tilstand, i hvil-
ken den pågældende er ude af stand til at modsætte sig handlingen, straffes
derimod på linje med voldtægt ved vold eller trussel om vold.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at der i almindelighed vil være
grundlag for at udmåle en lavere straf, hvis der f.eks. er tale om andet seksu-
elt forhold end samleje (§ 225) eller om forsøg.
2.
Jeg antager, at det konkrete spørgsmål udspringer af den artikelserie om
voldtægt, som B.T. bragte henover sommeren. B.T konkluderer på baggrund
af en gennemgang af en række domme bl.a., at voldtægtsdømte slipper med
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 984: Spm. om, i hvilket omfang de strafskærpelser for voldtægt, som Folketinget vedtog med lov nr. 635 af 8/6-16 med ikrafttræden 1/7-16, har udmøntet sig i en tilsvarende skærpet strafudmåling ved domstolene, til justitsministeren
en langt billigere straf, end Folketinget forudsatte med vedtagelsen af lov
nr. 635 af 8. juni 2016.
Det er helt afgørende, at de strafskærpelser, som bliver vedtaget i Folketin-
get, bliver fulgt af domstolene. I forlængelse af artikelserien bad jeg derfor
Rigsadvokaten om at gennemgå de domme, som er omfattet af B.T.’s gen-
nemgang, og som vedrører forhold, der er begået efter strafskærpelsens
ikrafttræden, på baggrund af en domsoversigt fra B.T. Rigsadvokatens
domsgennemgang er vedlagt som bilag til dette svar.
Rigsadvokaten finder ikke, at gennemgangen af dommene giver grundlag
for at tegne et generelt billede af, at strafskærpelsen fra 2016 ikke er slået
igennem i retspraksis.
Rigsadvokaten henviser i forlængelse heraf til, at der i forbindelse med den
offentlige omtale af sagerne ikke ses at være taget højde for, at flere sager
har været anket, hvor landsretten har skærpet straffen. Tilsvarende ses der
ikke at være taget højde for, at flere af sagerne omhandler forsøg på voldtægt
samt andet seksuelt forhold end samleje, og/eller at handlingerne er begået
af mindreårige gerningspersoner, hvilket også efter strafskærpelsen i 2016
anses for en formidlende omstændighed.
Rigsadvokaten oplyser endelig, at det er statsadvokaternes overordnede ind-
tryk, at strafniveauet i sager om voldtægt begået efter strafskærpelsens
ikrafttræden som udgangspunkt ligger på det niveau, som er forudsat ved
lovændringen i 2016.
3.
Jeg vil gerne understrege, at voldtægt er en af de mest modbydelige og
krænkende forbrydelser, som findes, og at jeg konstant er opmærksom på,
om noget kan gøres bedre. Derfor har jeg igangsat en høring af en række ud-
valgte lande for at hente inspiration til, om straffelovens voldtægtsbestem-
melse med fordel kan ændres, så det sikres, at skyldige voldtægtsforbrydere
i videst muligt omfang dømmes for deres forbrydelser.
Jeg har endvidere før sommerferien bedt Rigspolitiet og Rigsadvokaten om
at redegøre for efterforskningen af og strafforfølgningen i voldtægtssager
for bl.a. at få en status på, hvorvidt initiativerne i voldtægtspakken ”Respekt
for voldtægtsofre” fra 2016 har haft den ønskede effekt.
Endelig vil jeg inden længe nedsætte et ekspertpanel, som skal hjælpe med
at forbedre forholdene ved at komme med en række bud på, hvordan vi både
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 984: Spm. om, i hvilket omfang de strafskærpelser for voldtægt, som Folketinget vedtog med lov nr. 635 af 8/6-16 med ikrafttræden 1/7-16, har udmøntet sig i en tilsvarende skærpet strafudmåling ved domstolene, til justitsministeren
i og på tværs af myndighederne kan blive bedre til at tage hånd om
voldtægtsofre i hele sagsforløbet, hvad der kan gøres ved overrepræsenta-
tionen af udlændinge som gerningspersoner, og hvordan vi kan forebygge
voldtægter.
Vi skylder ofrene at lytte til deres oplevelser med både politiet og retssyste-
met, og vi skylder dem især at lære af de erfaringer, de deler med os. Vi skal
sætte alle kræfter ind for at løse de udfordringer, der er forbundet med sa-
ger om voldtægt. Forbrydelser af denne art skal til stadighed bekæmpes med
de mest effektive redskaber, vi har.
4