Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1926182_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Retsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018 - 21640
JTK
1. august 2018
REU alm. del
svar på spørgsmål 983 fra Peter Kofod Poulsen
(DF) og Josephine Fock (ALT) stillet den 6. juli 2018 til
udenrigsministeren
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte at Udenrigsministeriet tilrettelagde
rundspørgen til sine medarbejdere vedr. mails på en sådan måde, at
ujournaliserede e-mails fra tre ledende medarbejdere slet ikke kunne
komme til at indgå i det materiale, der blev fremfundet til
Tibetkommissionen, og i bekræftende fald kan ministeren redegøre for,
hvorfor de tre ledende medarbejdere aldrig blev spurgt?
Svar
Som led i fremskaffelsen af relevant materiale til Tibetkommissionen blev
det med Tibetkommissionen aftalt, at Udenrigsministeriet ville foretage en
høring, hvor medarbejdere i relevante enheder blev anmodet om at
fremsende eventuelt ikke-journaliseret relevant materiale af relevans for
kommissionens arbejde.
Høringens modtagerkreds blev fastlagt på enhedsniveau, således at der
blev udarbejdet en oversigt over medarbejdere, der i perioden fra 1. januar
2012 til 1. august 2015 havde været ansat i de enheder, der var direkte
involveret i planlægningen og gennemførelsen af de kinesiske besøg i
Danmark i 2012, 2013 og 2014.
Den første liste bestod af 101 medarbejdere, men blev senere skåret ned
til i alt 90 medarbejdere, idet 11 medarbejdere på den oprindelige liste ikke
længere havde en aktiv brugerkonto i Udenrigsministeriet (på grund af
orlov, barsel el. lign.).
Høringens modtagerkreds omfattede medarbejderne i de enheder, der
havde været direkte involveret i planlægningen og gennemførelsens af de
pågældende kinesiske besøg. Modtagerkredsen omfattede således ikke
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 983: Spm. om ministeren kan bekræfte at Udenrigsministeriet tilrettelagde rundspørgen til sine medarbejdere vedr. mails på en sådan måde, at ujournaliserede e-mails fra tre ledende medarbejdere slet ikke kunne komme til at indgå i det materiale, der blev fremfundet til Tibetkommissionen, til udenrigsministeren
2
medarbejdere over kontorchefsniveau og heller ikke medarbejdere, der
måtte være fratrådte, på orlov eller af andre grunde ikke havde en aktiv
brugerkonto i ministeriet.
Der var ikke nogen bevidst overvejelse om at udelade medarbejdere på
ledende niveauer. Fokus var på medarbejdere i de enheder, der havde
været direkte involveret i planlægningen og gennemførelsen af de
pågældende kinesiske besøg.
Det fremgår ikke af spørgsmålet, hvilke tre ledende medarbejdere, som
spørgerne har i tankerne. Men det kan bekræftes, at høringen kun blev
sendt til den ovenfor beskrevne kreds. Udenrigsministeriet havde, og har
fortsat, en interesse i, at Kommissionen får adgang til alt relevant
materiale. Set i bakspejlet kunne høringen med fordel være sendt til en
bredere kreds. Dette vil indgå i ministeriets videre håndtering af sagen.
I øvrigt kan jeg generelt henvise til, at justitsministeren blandt andet på
baggrund af den tvivl, der i den seneste tid har været rejst om grundlaget
for
Tibetkommissionens
konklusioner,
nu
har
gennedsat
Tibetkommissionen.
Det følger af kommissoriet for den gennedsatte kommission, at den blandt
andet har til opgave at undersøge, hvorvidt eventuelt nyt relevant materiale
giver grundlag for at ændre eller supplere Tibetkommissionens
konklusioner. Endvidere skal den gennedsatte kommission også
undersøge og redegøre for politiets håndtering af demonstrationer og
andre meningstilkendegivelser i forbindelse med officielle kinesiske besøg
i Danmark siden 1995 til tidspunktet for kommissionens nedsættelse.
Derudover følger det af kommissoriet, at der på baggrund af
kommissionens beretning, herunder navnlig eventuelle oplysninger om
nyt materiale, der ikke blev udleveret til Tibetkommissionen, vil blive taget
stilling til, om der er grundlag for at iværksætte en undersøgelse af de
undersøgte myndigheders håndtering af udleveringen af materiale til
Tibetkommissionen og samarbejdet med kommissionen herom.
Udenrigsministeriet ser frem til at samarbejde med den gennedsatte
kommission.
Udenrigsministeriet vil til formålet etablere en tværgående enhed, der skal
forestå samarbejdet med Tibetkommissionen herunder sikre, at alt
relevant materiale stilles til rådighed for Kommissionen, at der søges i alle
relevante systemer, som Tibetkommissionen er interesserede i, at den
nødvendige IT-ekspertise også er til rådighed for den gennedsatte
kommission, og at man på tværs af ministeriet sikrer inddragelse af alle
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 983: Spm. om ministeren kan bekræfte at Udenrigsministeriet tilrettelagde rundspørgen til sine medarbejdere vedr. mails på en sådan måde, at ujournaliserede e-mails fra tre ledende medarbejdere slet ikke kunne komme til at indgå i det materiale, der blev fremfundet til Tibetkommissionen, til udenrigsministeren
3
enheder og ekspertiser, der måtte være relevante for at opfylde
Tibetkommissionens opgaver.
Med venlig hilsen
Anders Samuelsen