Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1941700_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. september 2018
Økonomikontoret
Troels Sten Nielsen
2018-0030-1326
795434
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 935 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. juni 2018. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Rune Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Rune Nørr
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 935: MFU spm. om, hvor mange udgifter i 2018-priser der er brugt på eksterne konsulenthuse til at analyse politiets virke, til justitsministeren
1941700_0002.png
Spørgsmål nr. 935 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren år for år i perioden 2013-2017 redegøre for,
hvor mange udgifter i 2018-priser der er brugt på eksterne kon-
sulenthuse til at analyse politiets virke, idet ministeren for hvert
år bedes underopdele udgifterne ud fra det betalte konsulenthus,
herunder McKinsey?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at der ikke findes en kategori til regi-
strering af aktiviteter og udgifter relateret til ’analyse af politiets
virke’.
Rigspolitiet har i stedet taget udgangspunkt i nedenstående ind-
købskategorier, der vurderes at være relevante i relation til at
give et billede af konsulentforbruget i perioden, jf. tabel 1.
Tabel 1: Indkøbskategori
4025 – Advokat andre
4030 – Revisorer
5000 – Konsulentydelser (ej it)
5010 – Managementkonsulenter
5060 – Øvrige rådgivende konsulenter
Med udgangspunkt i ovenstående indkøbskategorier er der truk-
ket regnskabstal for perioden 2013-2017, jf. nedenstående tabel
2, som omfatter det samlede årlige forbrug. Forbruget på de ti
største leverandører til politi og anklagemyndighed er opgjort
særskilt inden for ovennævnte indkøbskategorier.
Tabel 2: Forbrug i mio. kr. opdelt på de ti største leverandører
Konsulenthuse
Deloitte Business Consulting
Dynamic Approach
Implement A/S
Konsulentgruppen Strandgade
McKinsey & Co
Peak Consulting Group ApS
PricewaterhouseCoopers
Qant Aps
SAS Institute A/S
Valcon A/S
Øvrige
I alt
2013
1,5
3,6
3,1
10,5
2,6
1,3
-
0,6
2,9
0,0
25,5
51,7
2014
3,3
0,6
2,8
1,1
3,9
0,9
0,6
1,8
2,7
0,0
20,1
37,8
2015
6,4
0,0
0,8
4,3
8,2
0,4
0,1
2,7
0,7
0,5
9,3
33,4
2016
9,5
0,7
0,2
9,7
1,6
0,3
-
1,9
0,0
0,3
12,1
36,3
2017
20,6
-
0,3
5,2
-*
0,9
5,6
0,2
-
2,1
3,7
38,5
Sum
41,2
4,9
7,3
30,8
16,3
3,7
6,3
7,1
2,9
2,9
70,7
197,7
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 935: MFU spm. om, hvor mange udgifter i 2018-priser der er brugt på eksterne konsulenthuse til at analyse politiets virke, til justitsministeren
Note 1:
*Det bemærkes, at konsulenthusene kan benytte underleverandører ved afgivelse af tilbud, hvor-
med kundens betaling sker til hovedleverandøren, der så efterfølgende afregner med underleverandøren.
Aftalen om gennemførelse af budgetanalysen af Rigspolitiet i 2017 og 2018 blev indgået med Pricewater-
houseCoopers med McKinsey & Co som underleverandør, hvormed betaling er sket til Pricewaterhou-
seCoopers.
Note 2:
Opgjort i 2018-priser. Der tages forbehold for mindre afvigelser mellem beløbene pga. afrunding.
Note 3:
Regnskabstallene er renset for interne overførsler og overførsler til andre myndigheder og institu-
tioner.
Tallene er et udtryk for politiets og anklagemyndighedens ud-
gifter til tjenesteydelser på de valgte indkøbskategorier og inde-
holder dermed det samlede forbrug på diverse konsulentkatego-
rier i perioden. Som følge af bogføringspraksis indeholder tal-
lene ud over udgifter, der kan anses for at vedrøre konsulenty-
delser, dog også forbrug på tolke, psykologydelser, kursusydel-
ser, rekrutteringsydelser, byggeteknisk rådgivning, visse advo-
katydelser mv.
Der er ikke udarbejdet en opgørelse, der alene indeholder poli-
tiets udgifter til konsulentydelser, idet det vil kræve en større
manuel gennemgang at udskille og vurdere hver enkelt konte-
ring i relation til ydelsens beskaffenhed og dermed dens eventu-
elle relevans i relation til ’analyse af politiets virke’.”
3