Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1941695_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. september 2018
Økonomikontoret
Troels Sten Nielsen
2018-0030-1323
795431
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 932 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. juni 2018. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Rune Lund (EL).
Søren Pape Poulsen
/
Rune Nørr
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 934: MFU spm. om ministeren vil oplyse, om rapporten beskrevet i artiklen i Dansk Politi 3/2018 Og McKinsey kom forbi…, er blevet brugt af Justitsministeriet eller Finansministeriet til at gennemføre budgetændringer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 932 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen i Dansk Politi 3/2018 "Og
McKinsey kom forbi...", der indeholder en kraftig kritik af
McKinseys arbejde i forbindelse med en analyse af Nationalt
Kriminalteknisk Center (NKC), herunder at McKinsey ifølge ar-
tiklen regner decideret forkert ift. det antal timer, som udgør et
årsværk hos politiet?”
Svar:
Det er afgørende for mig, at vi bruger konsulentydelser på den rigtige måde,
og at vi politikere alene lytter til realistiske forslag, der også kan implemen-
teres. Af samme grund er det positivt, at Rigspolitiet i forbindelse med de-
res budgetanalyse har identificeret områder, hvor de fremadrettet vil an-
vende egne ressourcer frem for eksterne konsulenter.
Justitsministeriet har derudover til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har noteret sig synspunkterne i artiklen i Dansk Po-
liti 3/2018 omkring McKinseys analyse af Nationalt Kriminal-
teknisk Center (NKC). Rigspolitiet vil naturligvis efterprøve
konsulenternes oplæg om driftsoptimering i NKC, herunder
konsulenternes beregninger af timeantallet, før der foretages
ændringer i NKC som følge af analysen.
Rigspolitiet kan indledningsvist oplyse, at analysen er foretaget
i forbindelse med en større budgetanalyse af hele Rigspolitiet.
Konsulenterne er på baggrund af analysen kommet med et op-
læg til effektiviseringer, hvoraf flere af initiativerne på nuvæ-
rende tidspunkt er i gang med at blive kvalificeret ved nærmere
analyse internt i Rigspolitiet.
Rigspolitiet kan i den forbindelse henvise til Justitsministeriets
besvarelse af 23. maj 2018 af spørgsmål nr. 687 (alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg, hvori Rigspolitiet oplyser følgende:
’Som led i udmøntningen af flerårsaftalen er der bl.a. i efteråret
2017 gennemført en budgetanalyse af Rigspolitiet med bistand
fra eksterne konsulenter. Konsulenterne har i regi af budgetana-
lysen overordnet gennemgået visse sagsgange i NKC i Rigspo-
litiet og er på den baggrund kommet med et oplæg til effektivi-
seringer på den gennemgåede områder på baggrund af det po-
tentiale, de identificerede ved gennemgangen.
Rigspolitiet vil med egne medarbejdere, herunder ledere og me-
darbejdere fra NKC, på baggrund af oplægget gennemføre et
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 934: MFU spm. om ministeren vil oplyse, om rapporten beskrevet i artiklen i Dansk Politi 3/2018 Og McKinsey kom forbi…, er blevet brugt af Justitsministeriet eller Finansministeriet til at gennemføre budgetændringer, til justitsministeren
projekt i efteråret 2018, når NKC er flyttet til nye, specialindret-
tede lokaler i Rigspolitiet i Ejby. Projektet forventes tilende-
bragt ved årsskiftet i 2018/2019.
Projektet vil undersøge, hvordan der skabes en mere effektiv
driftsorganisation, som kan understøtte en robust og stabil pro-
duktion af effektundersøgelser. Det kan bl.a. være ved at opti-
mere NKC’s processer gennem bedre brug af teknologi og ved
de effektiviseringsgevinster, der opstår, når NKC flytter til de
nye – og kriminalteknisk skræddersyede – lokaler i Ejby.
Projektet vil desuden se på mulighederne for i højere grad at må-
lrette sporundersøgelsen og kvaliteten heraf, så der i videre ud-
strækning fokuseres på de vigtige spor.
Ambitionen med driftsoptimeringsprojektet er effektivisering
og at nedbringe antallet af verserende opgaver. Det er derimod
ikke hensigten, at projektet skal gå ud over kvaliteten af NKC’s
ydelser eller medarbejdernes trivsel. Der vil således fortsat blive
investeret i kompetenceudvikling af medarbejderne, og skulle
driftsoptimeringsprojektet vise, at det ikke er muligt at gennem-
føre de identificerede besparelser, uden at det går ud over kvali-
teten af de operative opgaver, vil Rigspolitiet vurdere, om be-
sparelserne kan findes et andet sted end i NKC.’”
3