Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1919730_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. juni 2018
Strafferetskontoret
Julie Christine Gade Mi-
kkelsen
2018-0035-0050
773558
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AY
fra Folketingets Retsudvalg den 4. juni 2018.
Samrådsspørgsmål AY:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage for at
undgå tilfælde fremover, hvor pushere sælger narkotika, der fører til døds-
fald ved indtagelse, som eksemplet fra Haslev hvor en 15-årig døde ved ind-
tagelse af stærk MDMA, herunder om ministeren mener, der er behov for
opstramning af lovgivningen for at undgå lignende sager?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kaare Dybvad (S).
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 931: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 26/6-18 om salg af dødelig narko, til justitsministeren
Svar:
[Indledning]
1.
Tak for spørgsmålet.
Som I ved, udspringer dette samråd af en konkret straf-
fesag fra Haslev i Sydsjælland, hvor en 15-årig dreng på
meget tragisk vis mistede livet efter at have indtaget det
euforiserende stof, MDMA.
Der er tale om en meget forfærdelig sag. Det skal der på
ingen måde herske nogen tvivl om. Og jeg tror, at vi alle
sammen har den dybeste medfølelse med den afdødes fa-
milie.
2.
Men jeg vil også understrege, at jeg som minister er
meget tilbageholdende med at forholde mig til konkrete
sager, som er eller har været under behandling ved dom-
stolene. Dette gælder ikke mindst i forhold til den kon-
kret udmålte straf.
Men for at give det bedst mulige grundlag for at vurdere
de problemstillinger, som er rejst med dette samråd, vil
jeg indledningsvis redegøre for dommen og det resultat,
som retten kom frem til.
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 931: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 26/6-18 om salg af dødelig narko, til justitsministeren
[Den konkrete sag fra Haslev]
3.
Anklagemyndigheden har rejst to selvstændige straf-
fesager mod to 17-årige drenge for videresalg af MDMA.
Den ene vil jeg i det følgende omtale som ”domfældte”.
Der faldt dom i hans sag den 15. maj 2018, og det er den
dom, som danner baggrund for samrådet i dag. Den an-
den dreng vil jeg referere til som ”tiltalte i den anden
straffesag”. Der er ikke afsagt dom i hans sag endnu.
I januar 2018 købte domfældte 5 gram MDMA med hen-
blik på videresalg.
Domfældte videresolgte i alt ca. 2 gram MDMA til til-
talte i den anden straffesag. Tiltalte i den anden straffesag
videresolgte ca. 1 gram af stoffet til to 15-årige drenge.
De to drenge indtog en del af MDMA’en om eftermidda-
gen samme dag. De blev begge syge og blev indlagt på
hospitalet samme aften. En af drengene afgik efterføl-
gende på tragisk vis ved døden som følge af indtagelsen,
mens den anden efter det oplyste slap uden mén.
Domfældte overdrog også noget MDMA til en 15-årig
pige. Han var sammen med to andre til stede, da den unge
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 931: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 26/6-18 om salg af dødelig narko, til justitsministeren
1919730_0004.png
pige indtog stoffet. Pigen blev straks herefter dårlig og
kastede op.
[Afgørelsen fra Retten i Næstved og den anden straf-
fesag]
4.
Domfældte var tiltalt for besiddelse af ca. 5 gram
MDMA med henblik på videresalg, for uagtsomt mand-
drab og for forsætlig fareforvoldelse for så vidt angår de
to 15-årige drenge og den 15-årige pige.
Domfældte blev fundet skyldig i besiddelsen af de 5
gram MDMA med henblik på videresalg og for forsætlig
fareforvoldelse for så vidt angår den 15-årige pige.
Han blev derimod frifundet for de øvrige forhold.
I forhold til tiltalen for uagtsomt manddrab fandt retten,
at det ikke var påregneligt, at salget ville medføre, at en
anden person ville afgå ved døden som følge af indtagel-
sen af stoffet. Domfældte burde med andre ord ikke have
indset dødsfaldet. Og derfor blev han ikke dømt for uagt-
somt manddrab.
5.
For så vidt angår den 15-årige pige fandt retten, at
domfældte var skyldig i forsætlig fareforvoldelse.
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 931: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 26/6-18 om salg af dødelig narko, til justitsministeren
Retten henviste til, at domfældte var bekendt med, at der
var tale om et stærkt stof, og at han alligevel ikke greb
ind, da pigen, der var spinkel, indtog en del af stoffet un-
der hans tilstedeværelse. Det fremgår i øvrigt af forkla-
ringerne, som er gengivet i dommen, at pigen tog en re-
lativt stor dosis.
Straffen blev fastsat til fængsel i 4 måneder. Retten lagde
i den forbindelse vægt på mængden og karakteren af stof-
fet, på tiltaltes alder, og at han ikke var tidligere straffet.
I den anden straffesag er der ligeledes rejst tiltale for
overtrædelse af lov om euforiserende stoffer, uagtsomt
manddrab og forsætlig fareforvoldelse.
[Opsummering af den konkrete sag]
6.
Jeg tror, at de fleste kan forstå, at nogen undrer sig
over, at en sag, der ender med en så tragisk ting, som at
en person afgår ved døden, afgøres med en straf på 4 må-
neders fængsel.
Jeg håber på udvalgets forståelse for, at jeg ikke kommer
til at sidde her og tage stilling til domstolens retlige vur-
dering i den konkrete sag.
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 931: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 26/6-18 om salg af dødelig narko, til justitsministeren
Men som nævnt blev domfældte altså frifundet for den
del af tiltalen, som vedrørte uagtsomt manddrab.
Og straffen på 4 måneders fængsel er altså for besiddelse
af 5 gram MDMA med henblik på videresalg og farefor-
voldelse.
Som nævnt mener jeg ikke, at vi med mening kan evalu-
ere på domstolenes retlige vurdering og bevisbedøm-
melse, men hvis betingelserne for at dømme for uagtsomt
manddrab ikke er opfyldt, kan der naturligvis ikke straf-
fes for det.
Det gælder, uanset hvor meget vi ønsker at stille nogen
til ansvar for dødsfaldet.
[Reglerne om køb og salg af euforiserende stoffer]
7.
Det bringer mig videre til spørgsmålet om straffen for
overtrædelse af lov om euforiserende stoffer.
Overtrædelse af lov om euforiserende stoffer straffes
med bøde eller fængsel indtil 2 år. Der skal lægges vægt
på det konkrete stofs skadevirkninger i forbindelse med
strafudmålingen.
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 931: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 26/6-18 om salg af dødelig narko, til justitsministeren
Der er med udgangspunkt i lovgivningen fastsat klare
retningslinjer for straffen for f.eks. besiddelse med hen-
blik på videresalg, og der er i den forbindelse lagt afgø-
rende vægt på, hvor farligt stoffet er.
Straffen for videresalg af særligt farlige stoffer som her-
oin eller kokain er derfor strengere end straffen for over-
dragelse af samme mængde hash.
8.
MDMA – mere populært kaldet ecstasy – må efter lov-
givningen om euforiserende stoffer kun benyttes til me-
dicinsk og videnskabelig brug.
Det er derfor forbudt både at købe og sælge MDMA. Det
gælder uanset, om købet sker med henblik på videresalg
eller til eget brug.
Det skyldes, at der er tale om et farligt stof, og det kan
være forbundet med en risiko, hvis man tager det. Og det
er der som nævnt taget højde for i retningslinjerne om
straf for videresalg af euforiserende stoffer.
[Behovet for en opstramning af lovgivningen]
9.
I samrådsspørgsmålet spørges der til, om jeg mener, at
der er behov for en opstramning af lovgivningen på om-
rådet.
7
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 931: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 26/6-18 om salg af dødelig narko, til justitsministeren
Jeg antager, at der særligt sigtes til, om der bør gives
strengere straffe for at sælge euforiserende stoffer.
Strafudmålingen i sager om euforiserende stoffer hænger
i dag særligt sammen med stoffernes farlighed.
Det mener jeg er et rigtigt udgangspunkt.
Ud fra tankegangen om farlighed er det næppe hensigts-
mæssigt at lave strafskærpelser, der kun angår visse ty-
per euforiserende stoffer, f.eks. MDMA, som kan gå hen
og indebære en skævhed i forhold til stoffer, der er endnu
farligere. Så det vil vi skulle se mere generelt på.
En eventuel strafskærpelse vil altså skulle gælde for vi-
deresalg af alle typer af euforiserende stoffer.
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at jeg ønsker at slå
hårdt ned over for salg af de her stoffer.
Nu er det måske ikke på det her samråd, at vi sådan skal
aftale konkrete tiltag, men jeg afviser altså ikke noget på
forhånd. Jeg vil sådan set gerne bare tage en drøftelse
med de partier, som ønsker at drøfte det her.
8
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 931: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 26/6-18 om salg af dødelig narko, til justitsministeren
[Politiets indsats mod narkotikakriminalitet]
10.
Samtidig er det vigtigt for mig at understrege, at
narkotikakriminalitet er et prioriteret indsatsområde for
dansk politi.
Det betyder bl.a., at politiet foretager en systematisk, po-
litimæssig monitering af narkotikakriminalitet, så politiet
proaktivt – dvs. uden at afvente anmeldelse – kan iværk-
sætte og målrette indsatser og efterforskninger.
Med etableringen af to regionale efterforskningsfælles-
skaber – Særlig Efterforskning Vest og Særlig Efter-
forskning Øst – den 1. januar 2017 blev politiets proak-
tive indsats inden for kompliceret og grænseoverskri-
dende kriminalitet intensiveret. Der er således kontinuer-
ligt fokus på sager, der omhandler indsmugling, distribu-
tion og salg af narkotika.
Politiet har desuden et nært samarbejde med Sundheds-
styrelsen på narkotikaområdet. Samarbejdet omfatter
bl.a. identifikation af nye stoftyper, trends og ”early war-
nings”, som bl.a. er hurtig opfølgning på fund af nye og
muligt farlige stoftyper.
9
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 931: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 26/6-18 om salg af dødelig narko, til justitsministeren
[Beslaglæggelser mv.]
11.
Det er Rigspolitiet opfattelse, at det fortsat er de
gængse typer af narkotika – dvs. hash, kokain og amfe-
tamin – der dominerer markedet.
Mængden af beslaglagt syntetisk narkotika i Danmark
har gennem længere tid været stabil, men tal for 2017 vi-
ser stigninger i antallet af beslaglæggelser af amfetamin
og MDMA i forhold til 2016.
Der blev således beslaglagt 7 kg MDMA i 2016, mens
der blev beslaglagt 33 kg i 2017. Stigningerne skal dog
ses i lyset af – og det tror jeg, er vigtigt at forholde sig til
her – at der er foretaget enkelte større beslaglæggelser.
[Politiets forebyggende arbejde med narkotika]
12.
Politiet er ikke kun opmærksom på at bekæmpe
narkotikakriminalitet. Politiet indgår også i det forebyg-
gende arbejde.
Det sker primært i det såkaldte SSP-samarbejde, som er
et lokalt samarbejde mellem skole, socialforvaltning og
politiet.
10
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 931: Spm. om ministerens talepapir fra samrådet den 26/6-18 om salg af dødelig narko, til justitsministeren
Herudover indgår en række politikredse i andre tværfag-
lige forebyggelsesindsatser i forhold til unges brug af
rusmidler, bl.a. ved undervisning på skoler.
Desuden afholder politiet – ofte i samarbejde med kom-
munen – bekymringssamtaler med børn og unge, der ud-
viser risikoadfærd. Det kan f.eks. være skolefravær på
grund af formodet hashmisbrug.
[Afslutning]
13.
Der er altså iværksat en række initiativer med det for-
mål enten at modvirke eller opklare narkotikakriminali-
tet eller at forebygge, at børn og unge bruger stofferne.
Alle disse tiltag skal bidrage til at undgå tragiske episo-
der som den, der har været omdrejningspunkt for dette
samråd.
Men det er naturligvis vigtigt løbende at holde øje med
sagerne og følge udviklingen i forhold til, om der så er
behov for yderligere stramninger på området.
Tak for ordet.
11