Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1918328_0001.png
Åbenhed og offentlighed i ministeriet
Side 1 af 2
Nyhedsarkiv
Indfak og RejsUd
Forplejning
mTime
PERSONALE
IT
OM OS
VEJLEDNING
ØKONOMI
SERVICE
Åbenhed og offentlighed i ministeriet
Publiceret 21-06-2018
Nyhed
Kære alle
Som I sikkert alle ved, har der været en del pressehistorier om ministeriets anvendelse af
offentlighedsloven på baggrund af en optagelse fra en af mine træffetider.
Jeg har tidligere udsendt et nyhedsbrev, hvor jeg fremhævede, at
ministerens tilgang til åbenhed og
offentlighed skal afspejles i Økonomi- og Indenrigsministeriets behandling af aktindsigtsanmodninger.
Det er tilgangen her i ministeriet. Det skal der ikke være tvivl om.
Jeg vil derfor efter aftale med og ønske fra ministeren igen fremhæve, at denne tilgang til åbenhed skal
afspejles i tilrettelæggelsen af arbejdet i ministeriet, ligesom vi ved behandlingen af anmodninger om
aktindsigt skal have fokus på og være positive over for at give meroffentlighed. At et dokument eller en
oplysning kan undtages efter offentlighedsloven, skal ikke være afgørende for, om det udleveres. Hvis
det ikke vurderes at være problematisk for os eller andre, så skal aktindsigten imødekommes, selvom
dokumentet eller oplysninger kan undtages efter offentlighedsloven.
Husk også, at vi som en selvfølge gør vores bedste for at identificere, hvilke sager der er omfattet af en
aktindsigtsanmodning, og at vi giver de oplysninger, som vi skal efter loven. Det gælder også, når der af
ministeriets interne dokumenter skal ekstraheres faktiske oplysninger m.v.
Vi skal også have fokus på sagsbehandlingstiden for anmodninger om aktindsigt. Aktindsigter skal fortsat
have topprioritet i alle kontorer, og behandles så hurtigt som muligt. Det kan godt være, at
offentlighedsloven som udgangspunkt giver os 7 arbejdsdage fra modtagelsen, men de fleste
anmodninger kan og bør håndteres hurtigere.
Endelig skal vi tænke os grundigt om, hvis vi går med overvejelser om at oprette arbejdsgrupper med
status som selvstændig forvaltningsmyndighed. Det har vi været tilbageholdende med at gøre, og det
skal fortsat være tilfældet. Hvis muligheden skal anvendes, skal der være afgørende hensyn, der i det
konkrete tilfælde taler for det, og det skal altid forelægges for ministeren, inden man evt. tager skridt til at
oprette sådanne arbejdsgrupper.
I kan læse mere om håndteringen af aktindsigtsanmodninger på
intranettet.
Hvis I har spørgsmål til
håndteringen af en aktindsigtsanmodning, er I som altid meget velkomne til at kontakte Forvaltningsjura.
Her til sidst vil jeg gerne igen sige, at det er meget vigtigt for mig, at vi har en kultur, hvor alle føler, at de
åbent kan tale om deres bekymringer og tanker om håndteringen af sager, ministeriets praksis eller
andet der vedrører ens arbejde og arbejdssituation.
Sophus Garfiel
http://oimintra/nyhedsarkiv/2018/jun/aabenhed-og-offentlighed-i-ministeriet/
22-06-2018
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 920: Spm. om tilrettelæggelsen af Økonomi- og Indenrigsministeriets arbejde ifht. offentlighedsloven sende de to instrukser fra ministeren, som ministeren omtalte under samrådet, til økonomi- og indenrigsministeren
1918328_0002.png
Åbenhed og offentlighed i ministeriet
Side 2 af 2
Hvis du mener, at der foregår noget, der ikke lever op til de krav, vi alle er underlagt som embedsmænd,
er det særligt vigtigt, at du går videre med det. Du kan f.eks. gå til din chef, gå til dine
tillidsrepræsentanter, komme til mig eller komme til ministeren.
Kh Sophus
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
CVR-nr.: 38 24 15 59
EAN-nr.: 5798009814142
Telefon: 72 28 24 00
(man-tors 8.30-16, fre 8.30-15.30)
Henvendelser: [email protected]
http://oimintra/nyhedsarkiv/2018/jun/aabenhed-og-offentlighed-i-ministeriet/
22-06-2018