Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1918327_0001.png
Håndteringen af aktindsigtsanmodninger i ministeriet
Side 1 af 2
Nyhedsarkiv
Indfak og RejsUd
Forplejning
mTime
PERSONALE
IT
OM OS
VEJLEDNING
ØKONOMI
SERVICE
Håndteringen af aktindsigtsanmodninger i ministeriet
Publiceret 16-08-2017
Nyhed
Kære alle
Som I sikkert er opmærksomme på, er åbenhed og offentlighed i kommuner, regioner og stat noget, som
ministeren lægger afgørende vægt på. Både forvaltning og politikere skal kunne tåle at blive set i
kortene. Det handler om demokratisk kontrol og om at styrke tilliden til de offentlige myndigheder.
Åbenhed og offentlighed skal naturligvis også afspejles i Økonomi- og Indenrigsministeriets behandling
af aktindsigtsanmodninger. Vi skal behandle dem imødekommende, og vi skal behandle dem hurtigt.
Det første spørgsmål ved modtagelsen af en aktindsigtsanmodning skal ikke være, hvad reglerne
eventuelt måtte give mulighed for at undtage. Fokus skal derimod være på mulighederne for at
imødekomme aktindsigten. Hvis det ikke vurderes at være problematisk for os eller andre, så skal
aktindsigten imødekommes.
Herudover er det vigtigt, at aktindsigtsanmodninger håndteres så hurtigt som muligt. Gerne hurtigere end
de 7 arbejdsdage fra modtagelsen, der er udgangspunktet i offentlighedsloven.
Det er der allerede en god praksis for her i huset. Men jeg vil gerne styrke opmærksomheden på hurtig
behandling af aktindsigter – lige fra de helt enkle, som bør sendes nærmest med det samme til de meget
omfattende og svære, som er krævende at behandle.
Der vil derfor som noget nyt skulle laves en orienteringssag til ministeren om aktindsigtsanmodninger,
der ikke er færdigbehandlede inden for 4 uger efter modtagelsen. En så lang sagsbehandlingstid bør kun
forekomme i de allermest komplicerede og omfangsrige sager. Herudover vil ministeren som hidtil få
oversigter over færdigbehandlede aktindsigter, herunder sagsbehandlingstid og baggrund for et
eventuelt helt eller delvist afslag på aktindsigt.
Det øgede fokus på meroffentlighed, kan I læse mere om på intranettet under
punktet om aktindsigt.
Her
kan I bl.a. finde ministeriets kvikguide og vejledning om aktindsigt, hvor det navnlig er kvikguidens
indledning og pkt. 9 samt vejledningens afsnit 2, 7, 8 og 10.2.7., der afspejler ovenstående.
Hvis I har spørgsmål til den konkrete håndtering af aktindsigtsanmodninger, er I som altid velkomne til at
tage kontakt til Forvaltningsjura.
Kh. Sophus
Sophus Garfiel
http://oimintra/nyhedsarkiv/2017/aug/haandteringen-af-aktindsigtsanmodninger-i-min... 22-06-2018
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 920: Spm. om tilrettelæggelsen af Økonomi- og Indenrigsministeriets arbejde ifht. offentlighedsloven sende de to instrukser fra ministeren, som ministeren omtalte under samrådet, til økonomi- og indenrigsministeren
1918327_0002.png
Håndteringen af aktindsigtsanmodninger i ministeriet
Side 2 af 2
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
CVR-nr.: 38 24 15 59
EAN-nr.: 5798009814142
Telefon: 72 28 24 00
(man-tors 8.30-16, fre 8.30-15.30)
Henvendelser: [email protected]
http://oimintra/nyhedsarkiv/2017/aug/haandteringen-af-aktindsigtsanmodninger-i-min... 22-06-2018