Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del
Offentligt
1916894_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-
Billes talepapir
Anledning
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Samrådsspørgsmål AW
21. juni 2018 kl. 13
Ca. 12 min.
Folketingets Retsudvalg
REU Samrådsspørgsmål AW
”Vil ministeren redegøre for, om ministeren bifalder, at ansatte i Økonomi-
og
Indenrigsministeriet instrueres i at tilrettelægge ministeriets arbejde på en måde, så
der ikke er adgang til aktindsigt i henhold til offentlighedsloven, og vil ministeren
ligeledes redegøre nærmere for ministeriets foranstaltninger for at udelukke
offentligheden fra indsigt i ministeriets arbejde i overensstemmelse med ministeriets
instruktioner til de ansatte, jf. Politikens artikler den 28.
maj 2018?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 909: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/6-18 om at ansatte i Økonomi- og Indenrigsministeriet instrueres i at tilrettelægge arbejdet, så der ikke er adgang til aktindsigt, til økonomi- og indenrigsministeren
1916894_0002.png
Det talte ord gælder
Ministerens og Liberal Alliances fortsatte kamp for åbenhed
-
Tak for spørgsmålet. Jeg er glad for at få mulighed for at tale om behovet for
åbenhed i den offentlige forvaltning. Det er et vigtigt emne, som jeg altid gerne
vil drøfte.
For åbenhed - offentlighed og gennemsigtighed - er efter min opfattelse helt
centralt for et velfungerende demokrati..
Der skal ikke være tvivl om, at åbenhed efter min opfattelse skal være
udgangspunktet i den offentlige forvaltning. Det gælder ved behandlingen af
konkrete aktindsigtssager, men går videre end det. Det skal være en kultur,
som præger den offentlige forvaltning - også mit ministerium.
Offentlighed omkring forvaltningens arbejde, herunder ministrenes arbejde, er
efter min opfattelse en betingelse for et velfungerende demokrati, en
demokratisk debat og befolkningens mulighed for at se blandt andet
regeringen efter i kortene. Det er en af de afgørende nøgler til at fastholde
tilliden til det, der foregår i den offentlige sektor. At man kan tåle at blive set
efter i kortene.
Det er en opfattelse, som jeg ved, at jeg deler med blandt andet spørgeren og
spørgerens parti. Det var derfor, vi blev og stadig er et måske lidt
overraskende par
en trio sammen med DF
i forbindelse med Folketingets
behandling af de lovgivningsmæssige rammer, der blev indført med den nye
offentlighedslov.
Vi forsøgte dér sammen at få øget åbenheden så vidt muligt med de
forbedringer, der var, og kæmpede en brav kamp
synes jeg selv - mod
begrænsningerne.
Også i dag er disse synspunkter relevante, når det handler om, hvilke rammer
der skal være for åbenheden. Derfor bliver vi nødt til løbende at tage
drøftelsen om, hvorvidt rammerne er de rigtige - for alles skyld. Det her er
både mit og Liberal Alliances hjerteblod.
-
-
-
-
-
-
Kampen for ophævelse af stramningerne i den nye offentlighedslov
-
Jeg og Liberal Alliance menter
dengang som nu
at det er svært at forstå,
hvorfor man med den gældende offentlighedslov valgte at stramme adgangen
til aktindsigt på den måde, man nu gjorde. Hvor man efter min opfattelse
lukkede ned for adgangen til helt centrale dele af den offentlige forvaltning.
Allerede efter de gamle regler havde ministrene det nødvendige frirum. Det
fungerede så ganske udmærket før med den gamle offentlighedslov. Det var
der ikke grund til at lave om på.
Derfor kæmper jeg og mit parti, Liberal Alliance, fortsat for en mere åben
offentlighedslov. Vi kæmper for, at vi kan få fjernet de stramninger, som blev
-
1
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 909: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/6-18 om at ansatte i Økonomi- og Indenrigsministeriet instrueres i at tilrettelægge arbejdet, så der ikke er adgang til aktindsigt, til økonomi- og indenrigsministeren
1916894_0003.png
indført ved ændringen af offentlighedsloven. Forbedringerne, som også blev
indført ved den ændring - for der var også forbedringer - de skal selvfølgelig
fastholdes.
-
Det er en kamp, som vi tidligere har ført sammen med bl.a. EL og DF, og som
jeg er glad for, at vi stadig kan samles om. Og som jeg er glad for, at flere
andre partier nu har tilsluttet sig. Jo flere, jo bedre.
Kampen for åbenhed som minister
-
Det er også med den tilgang, at jeg er gået ind i Økonomi- og
Indenrigsministeriet, og som jeg baserer min ministergerning på. At jeg er
blevet minister, har ikke ændret på hverken min eller Liberal Alliances tilgang
til åbenhed og til offentlighedsloven. Også på det punkt, vil jeg have, at mit
ministerium går forrest.
Instrukser i ministeriet
1. instruks
-
Efter at jeg trådte til som minister, sørgede jeg derfor for, at det blev meldt ud i
ministeriet, at min tilgang til åbenhed og offentlighed skal afspejles i
ministeriets arbejde.
Det er den tilgang, der skal gælde helt generelt i ministeriets daglige arbejde.
Vi skal som sagt kunne tåle at blive set i kortene. Og det gælder selvfølgelig
også i forhold til offentlighedsloven. Aktindsigtsanmodninger skal behandles
hurtigt, imødekommende og med fokus på meroffentlighed. Det må der ikke
være tvivl om.
-
2. instruks
-
Og hvis der har været den mindste tvivl, har jeg nu sørget for, at det igen er
blevet meldt ud i ministeriet, at ministeriet skal have fokus på åbenhed og
offentlighed.
Det gælder i forhold til tilrettelæggelsen af arbejdet i ministeriet og det gælder
i forhold til anmodninger om aktindsigt, som skal behandles med fokus på
princippet om meroffentlighed; Hvis der ikke er væsentlige hensyn, der taler
imod at imødekomme aktindsigtsanmodningen, er der ikke behov for at
foretage en nærmere juridisk vurdering - oplysningen, dokumentet eller sagen
kan udleveres med det samme.
Det gælder i forhold til at sørge for, at aktindsigtssager bliver prioriteret og
behandles hurtigt.
Og det gælder i forhold til ministeriets brug af såkaldte særlige
arbejdsgrupper. De kan give mulighed for at undtage oplysninger og andet,
der udveksles mellem arbejdsgruppens medlemmer, fra aktindsigt som
interne efter offentlighedsloven. Hvis det overvejes at nedsætte sådanne
arbejdsgrupper, skal det forelægges for mig.
-
-
-
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 909: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/6-18 om at ansatte i Økonomi- og Indenrigsministeriet instrueres i at tilrettelægge arbejdet, så der ikke er adgang til aktindsigt, til økonomi- og indenrigsministeren
1916894_0004.png
Svar på de rejste spørgsmål
-
Det er de instrukser, jeg har givet til ministeriet, og som jeg forventer, at
ministeriet følger. Instrukser om åbenhed, om offentlighed, om
imødekommenhed. Instrukser, som afspejler min tilgang.
Så for at svare på spørgsmålet kan jeg klart afvise, at jeg bifalder, hvis der i
ministeriet bliver givet instrukser om at tilrettelægge arbejdet, så offentlighed
kan søges undgået. Jeg har tværtimod understreget min tilgang til åbenhed
og offentlighed i ministeriet.
Jeg har som opfølgning på instrukserne flere gange bestilt oversigter over
ministeriets behandling af aktindsigtssager. Det giver mig mulighed for at
følge med i ministeriets løbende håndtering af aktindsigtssagerne og
fastholder ministeriets fokus på min tilgang til åbenhed. Det er vigtigt for mig
at sørge for.
-
-
Min tilgang til åbenhed kan ses i ministeriets arbejde.
-
Ministeriet ligger godt til i forhold til en hurtig behandling af aktindsigter.
Ministeriet har, siden det blev oprettet, behandlet omkring 190
aktindsigtsanmodninger med en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på lige
under 12 arbejdsdage. Det dækker også over aktindsigter, som har været
meget omfattende og komplicerede.
I langt de fleste tilfælde svarer ministeriet i løbet af få arbejdsdage. Hvis der
ses bort fra de tre sager med længst sagsbehandlingstid, er den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid i ministeriet nede på 5,6 arbejdsdage og
dermed lavere end offentlighedslovens udgangspunkt om behandling inden
for 7 arbejdsdage.
I de fleste tilfælde giver ministeriet også aktindsigt. Ministeriet har faktisk givet
fuld aktindsigt i omkring 70 procent af sagerne. I de ca. 30 procent af sagerne,
hvor der er givet helt eller delvist afslag på aktindsigt, skyldes afslaget i lige
under halvdelen af sagerne, at ministeriet ikke har de dokumenter eller
oplysninger, som er omfattet af aktindsigtsanmodningen.
Meroffentlighed har løbende været anvendt af ministeriet i forbindelse med
håndteringen af aktindsigtssagerne. I 12 sager er en aktindsigt blevet fuldt ud
imødekommet som følge af meroffentlighed, og i 9 sager har meroffentlighed
ført til, at der er udleveret flere oplysninger og dokumenter.
Ministeriet bruger meget sjældent muligheden for at lave såkaldte særlige
arbejdsgrupper, som kan give mulighed for at undtage oplysninger og andet,
der udveksles mellem arbejdsgruppens medlemmer, som interne efter
offentlighedsloven. Ministeriet har for tiden kun én sådan arbejdsgruppe,
nemlig det såkaldte Finansieringsudvalg, der blev nedsat i 1980. Muligheden
for at nedsætte disse arbejdsgrupper er hidtil ikke brugt med mig som
minister.
-
-
-
-
Yderligere initiativer som led i kampen for åbenhed som minister
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 909: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 21/6-18 om at ansatte i Økonomi- og Indenrigsministeriet instrueres i at tilrettelægge arbejdet, så der ikke er adgang til aktindsigt, til økonomi- og indenrigsministeren
1916894_0005.png
-
Jeg vil løbende overveje, om der er behov for flere initiativer internt i
ministeriet. For det er vigtigt for mig at fastholde fokus på en åben og
imødekommende tilgang til åbenhed og offentlighed i ministeriet.
Jeg har ikke lagt mig fast på, hvilke tiltag det konkret kan være, men jeg kan
love, at jeg nok skal sørge for, at min tilgang til åbenhed fortsat vil præge
ministeriet.
-
Afrunding og opfølgning
-
Så hvis jeg kort skal opsummere: Departementschefen har ikke givet en
instruks i ministeriet om at arbejde på en sådan måde, at man kan undgå
offentlighed.
Jeg ville aldrig tillade andet med min tilgang til åbenhed. Jeg vil stadig kæmpe
for mere åbenhed. Det er en tilgang, jeg har taget med mig ind i ministeriet, og
som jeg løbende har holdt øje med, rent faktisk kommer til udtryk i ministeriets
dagligdag. Det vil jeg fortsætte med. Og jeg er klar med flere initiativer, hvis
jeg ikke synes, at det sker i praksis.
For som jeg startede med at sige, så er åbenhed - offentlighed og
gennemsigtighed
hjerteblod for Liberal Alliance og for mig. Også som
minister.
Jeg ved, at bl.a. spørgeren og spørgerens parti har samme holdning. Og at
det også er tilfældet for flere andre partier i Folketinget på tværs af de
såkaldte normale politiske skel. Hvor flere er kommet til, siden vi tog kampen
sammen med DF ved behandlingen af offentlighedsloven
og jo flere vi er, jo
bedre.
Det gør mig ærligt talt meget glad, at de forskellige partier kan lægge deres
andre uenigheder om, hvad der er godt for det danske samfund til side - de er,
som spørgeren vil vide, bestemt mange - og samles i et fælles forsøg på at få
skabt mere åbenhed og offentlighed. Det er et samarbejde, som jeg har sat og
stadig sætter stor pris på
og som jeg håber, vil bære frugt.
-
-
-
-
4